Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 08:28 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
Vi kanske pratar om/spekulerar i olika saker?

Som jag har förstått det hela är det nu 90öre tull på importerad etanol i E85 och 1,80 kr kr tull på importerat etanol vid låginblandning.



Om regeringen ska sänka tullen för all importerad etanol tll 90 öre varken höjer eller sänker det priset på E85


Det innebär att inhemska producenter inte får avsättning för lika mycket etanol, vilket innebär att tillgången på etanol ökar. Priset borde då gå ner.
Samma etanol kna användas till både E85 och E05.

Tullen är densamma, däremot har man haft extraskatt på bensin till låginblandning.

Citat:
Generellt tycker jag inte importtull på etanol är en bra idé ...


Hur skall du ha det, i förra inlägget sa du att det inte är fel?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 08:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
Det innebär att inhemska producenter inte får avsättning för lika mycket etanol, vilket innebär att tillgången på etanol ökar. Priset borde då gå ner.


Kanske det, eller så minskar de produktionen, läggs planer på nya fabriker på is eller -ännu värre- minskar forskning om nya produktionsprcesser och så minskar tillgången på etanol istället.

MagnusH skrev:
Samma etanol kna användas till både E85 och E05.

Tullen är densamma, däremot har man haft extraskatt på bensin till låginblandning.

Citat:
Generellt tycker jag inte importtull på etanol är en bra idé ...


Hur skall du ha det, i förra inlägget sa du att det inte är fel?


Så här: ingen tull på E85 etanol och högre skatt på bensin och diesel och använd de extra penger för att stimulera forskning och produktion av biobränsle.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 09:06 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
MagnusH skrev:
Det innebär att inhemska producenter inte får avsättning för lika mycket etanol, vilket innebär att tillgången på etanol ökar. Priset borde då gå ner.


Kanske det, eller så minskar de produktionen, läggs planer på nya fabriker på is eller -ännu värre- minskar forskning om nya produktionsprcesser och så minskar tillgången på etanol istället.

Javisst, produktion av etanol som endast var lönsam med det högre prsiet kommer att försvinna, och därmed kommer priset att gå ner. Priset sätts av den dyraste produktionen.

Citat:

Så här: ingen tull på E85 etanol och högre skatt på bensin och diesel och använd de extra penger för att stimulera forskning och produktion av biobränsle.


Det finns inget så bra medel för att stimulera inhemsk produktion som importtullar. Kanske dags att fundera över vad du önskar? Att ha olika tull beroende på vad etanolen används till fungerar inte i praktiken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 09:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Aryan:
Citat:
Det är nog ingen hemlighet att jag inte gillar regeringens politik, men om de hade sänkt tullen på etanol i E85 som det lät från början hade jag tyckt att det var bra. Sen är jag positivt överaskad att de diskuterar en bensinprishöjning, fast det behövs även för diesel.


Jag gillar iaf den nuvarnade regeringen bättre än den förra.
Men vi som är kritiska menar som sagts på flera andra sätt, att om man sänker eller höjer en skatt spelar mindre roll, det som blir effekten av förslaget att endast sänka skatten på etanol i BF95, kommer ju självklart bara att leda till mer fossilbränsleanvändning.
Det blir ju det ekonomiska citamentet, köp mer BF95!
En uppenbar eftergift år Motormännen, kd och de moderater som gick till val på helt fel fråga, att fossilskatterna måste sänkas, eftersom de inte fattar att det finns alternativ även för gamla bilar.När man nu skall höja CO2-skatterna på bensin och diesel, kompenserar man istället med sänkning på etanoltull.
Det ser ju bra ut på pappret, men skall sänkningen komma bensinbilägaren till del så måste han ju även elda upp 95% ren bensin.(Möjligen 90% om man ökar inblandningen till 10% etanol.)

Knappast en satsning på biodrivmedel!

Men nu är väl idioterna som inte ser längre än näsan räcker nöjda.

Å andra sidan är de säkert missnöjda med någon 10-öring, kd talade ju 1-2 kr...i sänkning av bensin o diesleskatten före valet.

Ingen från kd här?

Vad vi på etanol.nu hade hoppats var ju att man skulle ta bort tullen på all tropiketanol, men det är tydligen inte lika lätt som att bryta EU:s beslut om den höga för låginblandning i bensin???

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 09:39 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Det blir ju det ekonomiska citamentet, köp mer BF95!


Skojar du? Du tror väl inte priset på BF95 kommer sänkas?

Om jag fattat saken rätt, så har endast Sverige haft högre skatt på E05-etanol. EU har i så fall ingent att anmnärka på att vi ensar tullen. Att ha olika tull/skattesatser är kontraproduktivt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, jag skojar inte, precis detta vad var Reinfeldt stolt påpekade, detta kommer säkert att sänka priset på bensin med 8-10 öre!
I rest my case..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 10:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Nej, jag skojar inte, precis detta vad var Reinfeldt stolt påpekade, detta kommer säkert att sänka priset på bensin med 8-10 öre!
I rest my case..


Med tanke på att bensinpriserna variera plus/minus 50 öre från vecka till vecka, så har jag svårt att se att bensinbolagen skulle ta ut denna sänkning på några promille på pumppriset.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-09-14 13:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Oavsett om sänkningen av skatten visar sig på pumppriset eller om bensinbolagen håvar in det i lite högre vinst så gynnar det inte E85-användningen!

Först delar regeringen ut 10 000 kronor till de som köper en "miljöbil", som i Peugeots fall varenda öre hamnar hos dem, och sedan gör de en skattesänkning på E5-priset som är så liten att den ändå inte märks på pumppriset utan bensinbolagen kan sno åt sig alltsammans.

När ska regeringen komma med bra förslag som gynnar etanolanvändning?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 13:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jag tycker nog att sänkning av skatt på etanol samt höjning av bensinskatt gynnar biodrivmedel...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 14:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
Jag tycker nog att sänkning av skatt på etanol samt höjning av bensinskatt gynnar biodrivmedel...


Hur skall du ha det, är förslaget om sänkning av tullen på etanolen i E5 bra eller inte?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 14:27 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
MagnusH skrev:
Jag tycker nog att sänkning av skatt på etanol samt höjning av bensinskatt gynnar biodrivmedel...


Hur skall du ha det, är förslaget om sänkning av tullen på etanolen i E5 bra eller inte?


Var jag otydlig? Var skrev jag att det inte var bra (även om det formellt är skatten som sänks, inte tullen)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Skojar du? Du tror väl inte priset på BF95 kommer sänkas?


Detta tolkar jag som att du inte tror att det kommer att sänkas.
Om du har fel och det blir som regeringen tror så kommer det att sänkas.(Möjligen för att sen kompenseras till dagens nivå igen genom CO2-skattehöjningen)
HUr menar du att det är bra, oavsett utvecklingen?
Givetvis kan det vara praktiskt att endast ha en tullsats, men det var ju inte det som var avsikten enligt regeringen utan att det skulle bli en ökad spritförbränning.
Och det kanske det blir om BF95 är för billig.
Men då till priset av även ökad bensinförbränning.
Alltså: saker som håller nere priset på BF95 håller automatiskt uppe försäljningen av BF95.
Tycker du det är bra, relativt om man gjort motsatsen, så att priset på BF95 gick upp i relation till E85?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 17:06 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Citat:
Skojar du? Du tror väl inte priset på BF95 kommer sänkas?


Detta tolkar jag som att du inte tror att det kommer att sänkas.
Om du har fel och det blir som regeringen tror så kommer det att sänkas.(Möjligen för att sen kompenseras till dagens nivå igen genom CO2-skattehöjningen)



Det är precis det jag sa, skatten på bensin kommer gå upp.

Citat:
HUr menar du att det är bra, oavsett utvecklingen?


Det är väl bra att bnsinpriset inte sänks?

Citat:

Givetvis kan det vara praktiskt att endast ha en tullsats, men det var ju inte det som var avsikten enligt regeringen utan att det skulle bli en ökad spritförbränning.


Tvärtom, avsikten var säkert att ta bort handelshindret som den specielt höga tullen gav, samt sänka rpiset på etanol i Sverige. Och det tycker jag är bra.

Citat:
Och det kanske det blir om BF95 är för billig.
Men då till priset av även ökad bensinförbränning.
Alltså: saker som håller nere priset på BF95 håller automatiskt uppe försäljningen av BF95.
Tycker du det är bra, relativt om man gjort motsatsen, så att priset på BF95 gick upp i relation till E85?


I relation till att öka skatten på etanol, respektive sänka på bensin, tycker jag det nu inträffade är mycket bra.

Priset på all etanol kommer sannolikt gå ner. Tycker du inte det är bra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 17:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Det är väl bra att bnsinpriset inte sänks?


Visst, men bäst hade varit om det höjdes..
Så skapar man incitament för folk att starta upp sina egna hjärnor.

Citat:
I relation till att öka skatten på etanol, respektive sänka på bensin, tycker jag det nu inträffade är mycket bra.

Priset på all etanol kommer sannolikt gå ner. Tycker du inte det är bra?


??? Mkt bra? I bästa fall ger ju förslaget status quo? (Ingen prissänkning pga tullsänkningen) Är det så man räddar planeter?

Varför skulle etanolpriset gå ner pga detta förslag?
Det skulle det däremot göra om det var så mkt stake i regeringen att man utmanade hela tropik-etanol-tullen, så som man gjort i ord.
I handling hade det varit ett kraftfullt agerande, dessutom svårt för EU att argumentera emot, om nu redan Nederländerna mfl verkar göra som de vill med dagens tull.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 17:53 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Citat:
Det är väl bra att bnsinpriset inte sänks?


Visst, men bäst hade varit om det höjdes..
Så skapar man incitament för folk att starta upp sina egna hjärnor.


Det höjs ju - om än mycket marginellt. Det kan inte vara fel att höja lite, även om det är bättre att höja mer.

Citat:
Citat:
I relation till att öka skatten på etanol, respektive sänka på bensin, tycker jag det nu inträffade är mycket bra.

Priset på all etanol kommer sannolikt gå ner. Tycker du inte det är bra?



??? Mkt bra? I bästa fall ger ju förslaget status quo? (Ingen prissänkning pga tullsänkningen) Är det så man räddar planeter?


Priset till slutkund styr inte regeringen över. Men skatten som sänks på etanoldelen är ung. en tredjedel av det som höjs på bensindelen. Så varför tror du att E05 skulle bli billigare?

Citat:
Varför skulle etanolpriset gå ner pga detta förslag?


För att inhemska producenter inte kan hålla uppe priset pga import från Brasilien.

Citat:
Det skulle det däremot göra om det var så mkt stake i regeringen att man utmanade hela tropik-etanol-tullen, så som man gjort i ord.


Javisst, oavsett vad nuvarande regeringen gör är det fel...

Citat:
I handling hade det varit ett kraftfullt agerande, dessutom svårt för EU att argumentera emot, om nu redan Nederländerna mfl verkar göra som de vill med dagens tull.


Ja, och där är etanolen billig, eller?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011