Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 22:03 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har inte läst allt här.. men har du gjort en egen styrbox? eller en box som ska komplettera den vanliga?

Jag har en synpunkt angående max varvtal som diskuterades här, om spridarna behöver vara större, behöver man kunna varva max osv.
I det förslag om etanolkonvertering som vv har gjort så vill man att effekt får öka max 5%. Jag hoppas, av många andra skäl, att vv:s lagförslag skrotas helt, men jag tror ändå att man gärna inte vill att etanolbilarna får fler hästkrafter, och det är ju svårt att låta bli när man konverterar till etanol.. hehe.. så ett sätt att komma undan det är att inte låta den komma upp i så höga varv, eftersom maxeffekten ligger vid ett väldigt högt varvtal, som man ändå inte behöver använda sig av..
Man vill ju istället ha effekt i dom varvtal det behövs. Och den effekten kan man öka hur mycket man vill i princip utan att vägverket kan klaga.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 05:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja, för snart två år sedan utvecklade jag en "piggy-back" låda som gör i princip samma sak som Flexitune Sequential (varför dröjde Ni så länge grabbar? :D ). Den innehåller detektering av 100% spridar pulsbredd, och således börjar motorn gå magert efter denna punkt. Detta inträffar idag vid 4000rpm med samtidig fullgas. Vad effekten är vid detta varvtal med E85 i tanken har jag ingen aning om, men borde inte kunna vara lika hög som maxeffekten som inträffar runt 5500rpm på bensin?
Som många andra upplevt, känner även jag en tydlig vridmomentsökning på de lägre varvtalen, vilket är mer önskat än effekt på de högre varvtalen, som man som sagt, aldrig varvar upp till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ev. effektökning värd att bry sig om inträffar bara om man höjer laddtrycket om man har turbo. Detta kan man göra även med fulsoppa..
Andra motorer ökar bara 5-10%, vilket borde vara OK för alla.
Att inte kunna varva som vanligt, är ej acceptabelt, då kommer få att installera en box.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 18:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Precis Karl, jag tror att folk vill kunna använda sina motorer som innan, på bensin, och inte begränsas av spridartider.
Därför tittar jag lite på att förändra både spridartid och bränsletryck dynamiskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 21:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Vad är bästa sättet att koppla in en piggyback box?
1. Alla anslutningar görs med utstickande kablar (ca 30cm) från boxen.
Fördel: Går att få lådan mycket tät.
Nackdel: Klumpigt och lätt att förväxla.

2. Kontaktdon i box. Alla anslutningar görs med motsvarande kontaktdon där kablar löds eller crimps fast.
Fördel: Lätt att ta loss box från bil.
Nackdel: Tidskrävande att kontaktera donet. Svårare att få lådan tät.

3. Kombination av 1 och 2: En bit slang med alla kablar innuti som leder till ett kontaktdon för kabelmontage.
Fördel: Lätt att ta loss box från bil. Går att få lådan tät.
Nackdel: Tidskrävande att kontaktera donet.

4. Skruvplintar. Alla anslutningar skruvas fast i plint.
Fördel: Enkelt, snabbt att montera.
Nackdel: Svårt att ta loss box från bil. Svårare att få lådan tät.

Det finns säkert flera alternativ, kom gärna med idéer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror jag röstar på 3:an.
Med en byglingsenhet skulle man enkelt även kunna återställa till oförändrade spridarsignaler.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-09-14 16:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat ... =172&Col=2

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011