Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-10-09 21:13 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Hej! :D
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av min konvertering.
Är inte direkt ny här på forumet, har hittat all info jag behövt för att utföra konverteringenhär på etanol.nu

Bilen som jag har är alltså en Volvo 740GL av 90 års modell. Motorn är en B230F med JETRONIC 2.4. Bilen har gått 32000mil

Det första jag gjorde var att börja köra på 50/50 E85. Gick väldigt bra, märkte ingen skillnad sedan tidigare.
Inköpte sedan en BTR (bränsletrycktregulator) på http://WWW.MISAB.SE
Alltså deras "etanol kit" och följde sedan deras anvisningar angående intallationen. Det svåra tyckte jag va inställningen av trycket men efter ett tag så när jag kände att bilen gick bra så var jag nöjd.
Det viktiga i detta tyckte jag va att man skruvar ett halvt varv i taget på reglerskruven på regulatorn så man verkligen kan fin inställa regulatorn så man känner att bilen går bra och inte "Ryckigt" när man gasar på. Tyvär så har jag inte mät vilket tryck jag har ställt in den på men det är på gång så jag återkommer med det.
Efter ca 5mils körning så la bränslepumpen av och bilen tvär dog: Symtom: Bilen dör helt plötsligt men efter en stund så startar den som vanligt.
Chansade inte utan åkte direkt till Biltema och inköpte en Bränslepump (499:-) (Kostar 1800:-på mekonomen) då jag hört att biltemas fungerar mycket tillfredsställande. Köpte även ett bränslefilter på Meca (ca:200:-) då jag fått anningar om att Biltemas bränslefilter inte alla gånger hållt kvaliten, köpte även ett nytt bränslepumps relä (ca:200:-) (sitter bakom askfatet, ovanför säkrings hållaren länst in, stora vita relät längst in) då jag hade hört att även detta kunde krångla ibland.
Bränsle pumpen och filtret sitter i en gemensam hållare precis under förararen (under bilen naturligtvis) Tog ett par timmar då åren och rosten tog ut sin rätt på skruvar och klämor.

Jag mistänker starkt att det var pga att jag höjde bränsletrycket som den 32000mil gamla pumpen la av, men visst behövdes det en ny efter så många mil.

Många säger att dom fått byta bränslepump efter höjt bränsle tryck. (då på äldre bilar som gått någonstans 20000-40000mil) Så jag rekomenderar att man gör det med en gång om man nu tänkt konvertera med höjt bränsletryck (BTR) på lite äldre bilar. Efter byt filter, pump och relä startade bilen med en gång och har nu gått ca 40 E85mil perfekt!

Nu kommer vi till det roligt: Som alla vet angående etanol så är det svårstartat vid kallare klimat (Ca: +15C och neråt) Så jag började surfa mig igenom etanol.nu för att se vad som behövdes göras för att göra en kallstarts funktion.

Bestämde mig för att montera ett motstånd i serie på bilens temperatursensor via en BRYTANDE tryckknapp. Det svåra i detta var att hitta en BRYTANDE tryckknapp (när man trycker på knappen skall kretsen brytas) Visar El schemat nedan:
Bild
Sedan beronede vilken bil du har så kopplar man in sig som på tempsensorn som styr kallstarts funktionen i styrboxen, i korthet: Dessto kallare det är desto mer bränsle åker in i maskinen och detta styrs av resistansen i tempsensorn (kallt=mer motstånd (resistans) varm=mindre motstånd.
Så om man helt enkelt lurar motorn under start ögonblicket att det är kallare än vad det är genom att montera ett motstånd så kommer det in mer bränsle när man vill det och det är precis va som behövs om man skall starta med etanol när det är kallt.
Jag kopplade in mig ovanför kontaktdonet till styrenhetet (passagerar sidan vid höger fot under plast koppan) och här är det lite olika beroende om du har Jetronic 2.2 eller Jetronic 2.4 Detta kan du se om det finns 25 eller 35 stift och detta ser du om du öppnar kontaktdonet när du har avlägsnat denna från styrenheten (står numrerat på sidan av stiften på kontaktdonet)
Glöm inte att ta bort kablarna till batteriet när du avlägsnar kontaktdonet!

Jetronic 2.2 B230F= 25 stift Temperaturgivaren till kyllvattnet Stift Nr:2 grå kabel

Jetronic 2.4 B200F B230F= 35 stift Temeraturgivaren till kylvattnet Stift Nr: 13 grå/vit kabel


Använde mig av ett 15kohm motstånd

Sedan drog jag kablar till min vänstra sida av ratten och monterade där min tryckknapp.

Prövade nu min installation i ca: +10C och bilen startade med en gång (då jag jämför innan då det behövdes ca: 2-3 start försök innan den gick i gång)

Återkommer med mera info när jag besiktigat bilen och kört i kallare väder

Om det finns något i texten som inte stämmer så gör gärna många inlägg så allt blir rätt!

Tack alla som delat med sig av information om konventering och kallstartsfunktion av sina bilar!!!

MVH Andreas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 23:45 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Grattis!

B230F är mycket enkel att konvertera och verkar gå perfekt på sprit, dock lite versig när den är kall, men så fort den blir varm så går den som en klocka.

Skall bli intressant att se om det där kallstartsmotståndet räcker till, även i minusgrader.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 11:01 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Citat:
biltema 10w30 skrev:
en lämplig brytande tryckknapp kan vara:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 122468.htm
art nr: 35-537-08 eller 35-537-24
conrad.se:
701098
701100


MEN ÄR DU HELT SÄKER PÅ ATT DENNA VID INTRYCKT LÄGE BRYTER KRETSEN OCH TVÄRT OM: VID NORMAL LÄGE ÄR DET STRÖM GENOM KNAPPEN???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mkt bra instruktion!
InläggPostat: tor 07-10-11 11:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
...nu borde nog ännu fler Volvoägare våga ta steget!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 16:54 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
JAG HOPPAS DET, ALL INFO JAG BEHÖVDE FINNS HÄR PÅ FORUMET :)

För övrigt så har jag inte mätt trycket på BTR:en men har skruvat in reglerskruven 4 1/2 varv med en Malpassi 264

(Detta från att jag känner när det börjar bli trögt när jag börjar skruva)

Någon annan som har en likadan maskin och BTR som vet hur många varv optimalt tryck ska ligga på (tror det ska vara 4.9bar) ???????


Senast redigerad av andreas_r tis 08-04-29 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 17:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det verkar vara stor spridning mellan olika exemplar av Malpassiregulatorer. Det är alltid säkrare att mäta bränsletrycket än att räkna varv på justerskruven.

En annan möjlighet är att mäta bränslepumpens (huvudpumpen, inte förpumpen) strömförbrukning. En grov tumregel är att den drar 1 A i "tomgångsförbrukning" och däröver ungefär 1 A per bar bränsletryck. Detta under förutsättning att bränslefiltret är rent och inte ger nämnvärt tryckfall.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 23:16 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Ok, det ska jag tänka på. Ska inhandla en tryckmätare så jag vet exakt, det var bara det att den går väldigt bra så som den är nu. Hade vridit den 3 varv först men fick felkoder för fett eller för mager luft/bränsle blandning och så gick den lite ryckigt och så vred jag upp trycket ett halvt varv sen dess har den funkat bra och går fint.
Uppdatering: 2008-04-29

Byt lamda sond biltema) Inga felkoder längre och besiktigad utan anmärkningar! :P

Bränsleförbrukning blandad körning 1.25 l/mil


Senast redigerad av andreas_r tis 08-04-29 09:33, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-14 22:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Nu har Jag mät upp min bränsleförbrukning på landsväg:
1.150 :)

Tycker väl det är helt ok!!!

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-14 23:00 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Japp... sån är min 940 också...
ca 1.1 / mil om jag kör lugnt o städat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 15:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Låter som en rimlig förbrukning!..
Min 740 drar ungefär lika.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-25 10:29 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Nu har jag använt min kallstartsfunktion vid 0 grader. Behövdes ca:två startförsök med knappen intryckt innan den brumade igång! Rätt ok ändå tycker jag?

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-05 00:56 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Hej! Var ute och testade startförmågan,bilen såg ut som en isklump, 0,2 minus på termometern,bilen startade på första försöket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-05 16:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
OK! vad har du för bil och vad har du gjort med den?

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-05 16:23 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Hej. Jag har en 740 88b lh 2,4 B230F och gått ungefär lika långt som din bil. Konverteringsmetod:BTR,just nu ett kallstartsmotstånd på ca 10k, fick problem med 18k,ska sakta men säkert öka på motståndet med ett par k.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011