Hej!
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av min konvertering.
Är inte direkt ny här på forumet, har hittat all info jag behövt för att utföra konverteringenhär på
etanol.nu
Bilen som jag har är alltså en Volvo 740GL av 90 års modell. Motorn är en B230F med JETRONIC 2.4. Bilen har gått 32000mil
Det första jag gjorde var att börja köra på
50/50 E85. Gick väldigt bra, märkte ingen skillnad sedan tidigare.
Inköpte sedan en BTR (bränsletrycktregulator) på
http://WWW.MISAB.SE
Alltså deras
"etanol kit" och följde sedan deras anvisningar angående intallationen. Det svåra tyckte jag va inställningen av trycket men efter ett tag så när jag kände att bilen gick bra så var jag nöjd.
Det viktiga i detta tyckte jag va att man skruvar ett halvt varv i taget på reglerskruven på regulatorn så man verkligen kan fin inställa regulatorn så man känner att bilen går bra och inte "Ryckigt" när man gasar på.
Tyvär så har jag inte mät vilket tryck jag har ställt in den på men det är på gång så jag återkommer med det.
Efter ca 5mils körning så la bränslepumpen av och bilen tvär dog: Symtom: Bilen dör helt plötsligt men efter en stund så startar den som vanligt.
Chansade inte utan åkte direkt till
Biltema och inköpte en Bränslepump (499:-) (Kostar 1800:-på mekonomen) då jag hört att biltemas fungerar mycket tillfredsställande. Köpte även ett
bränslefilter på Meca (ca:200:-) då jag fått anningar om att Biltemas bränslefilter inte alla gånger hållt kvaliten, köpte även ett nytt
bränslepumps relä (ca:200:-) (
sitter bakom askfatet, ovanför säkrings hållaren länst in, stora vita relät längst in) då jag hade hört att även detta kunde krångla ibland.
Bränsle pumpen och filtret sitter i en gemensam hållare precis under förararen (under bilen naturligtvis) Tog ett par timmar då åren och rosten tog ut sin rätt på skruvar och klämor.
Jag mistänker starkt att det var pga att jag höjde bränsletrycket som den 32000mil gamla pumpen la av, men visst behövdes det en ny efter så många mil.
Många säger att dom fått byta bränslepump efter höjt bränsle tryck. (då på äldre bilar som gått någonstans 20000-40000mil) Så jag rekomenderar att man gör det med en gång om man nu tänkt konvertera med höjt bränsletryck (BTR) på lite äldre bilar. Efter byt filter, pump och relä startade bilen med en gång och har nu gått ca 40 E85mil perfekt!
Nu kommer vi till det roligt: Som alla vet angående etanol så är det svårstartat vid kallare klimat (Ca: +15C och neråt) Så jag började surfa mig igenom etanol.nu för att se vad som behövdes göras för att göra en kallstarts funktion.
Bestämde mig för att montera ett
motstånd i serie på bilens temperatursensor via en
BRYTANDE tryckknapp. Det svåra i detta var att hitta en BRYTANDE tryckknapp (när man trycker på knappen skall kretsen brytas) Visar
El schemat nedan:
Sedan beronede vilken bil du har så kopplar man in sig som på tempsensorn som styr kallstarts funktionen i styrboxen, i korthet:
Dessto kallare det är desto mer bränsle åker in i maskinen och detta styrs av resistansen i tempsensorn (kallt=mer motstånd (resistans) varm=mindre motstånd.
Så om man helt enkelt lurar motorn under start ögonblicket att det är kallare än vad det är genom att montera ett motstånd så kommer det in mer bränsle när man vill det och det är precis va som behövs om man skall starta med etanol när det är kallt.
Jag kopplade in mig ovanför kontaktdonet till styrenhetet (passagerar sidan vid höger fot under plast koppan) och här är det lite olika beroende om du har Jetronic 2.2 eller Jetronic 2.4 Detta kan du se om det finns 25 eller 35 stift och detta ser du om du öppnar kontaktdonet när du har avlägsnat denna från styrenheten (står numrerat på sidan av stiften på kontaktdonet)
Glöm inte att ta bort kablarna till batteriet när du avlägsnar kontaktdonet!
Jetronic 2.2 B230F= 25 stift Temperaturgivaren till kyllvattnet Stift Nr:2 grå kabel
Jetronic 2.4 B200F B230F= 35 stift Temeraturgivaren till kylvattnet Stift Nr: 13 grå/vit kabel
Använde mig av ett 15kohm motstånd
Sedan drog jag kablar till min vänstra sida av ratten och monterade där min tryckknapp.
Prövade nu min installation i ca: +10C och bilen startade med en gång (då jag jämför innan då det behövdes ca: 2-3 start försök innan den gick i gång)
Återkommer med mera info när jag besiktigat bilen och kört i kallare väder
Om det finns något i texten som inte stämmer så gör gärna många inlägg så allt blir rätt!
Tack alla som delat med sig av information om konventering och kallstartsfunktion av sina bilar!!!
MVH Andreas