torbjorn skrev:
Det kan vara intressant att jämföra med Citroën GS/GSA här. Första årsmodellen av GS hade insugningsröret förvärmt med motorolja, men det ändrades snabbt till avgasförvärmning istället.
Ah det visste jag inte, jag har en GS Haynes men där hittar jag inte detta. Avgas uppvärmning är förståss enklare och det har även 2cv-n men den är ju en kompromis som säkerligen oftast inte är det mest bränsle ekonomiska.
torbjorn skrev:
Dessutom finns en vanlig termostatstyrd förvärmning av inkommande luft till förgasaren, som tar värme från en kåpa runt höger avgasgrenrör. Jag har aldrig mätt vad man i verkligheten får för lufttemperatur från den förvärmningen, men enligt verkstadshandboken ska termostaten reglera på omkring 35 °C. Helt klart är i varje fall att om förvärmningsslangen har lossnat så går motorn inte på tomgång utan choke om utetemperaturen är nedåt -15 °C!
2cv (+Dyane & AMI) är lite enklare, den har ingen luftförvärming alls och ska klara sig helt på avgasuppvärmingen.
torbjorn skrev:
På GS finns ingen termostat alls för kylningen, utan man reglerar kylningen manuellt genom att sätta dit en kylarskärm på vintern. Från 1980 och framåt görs avskärmningen i två steg - dels en skärm som kan skjutas ner i en hållare omedelbart framför fläkten och dels skärmar som man monterar utifrån mot grillen.
Så är det också på 2cv. Fast bara ett steg med skärmen på grillen, det räcker knappast när det blir kallare. En termostat i oljekylaren finns inte men jag har testad med det, och det hjälper men den är fortfarande överkyld. Jag har kört en hel del utan fläkt och det fungerar för det mesta utan att oljetemperaturen blir för hög.
/Aryan