Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Somender Singh "grooves"
InläggPostat: ons 07-10-17 08:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Hörde talas om detta förra året. Det är en indier som gör spår i förbränningsrummet på topplock och påstår att det blir bättre förbränning. Funkar bäst på "gamla" motorer som inte har sfärsiska förbränningsrum.

Singh's sajt:
http://www.somender-singh.com/
Grooves 101:
http://somender-singh.com/content/view/7/31/

Pratas om det på massor av motor-forum här o var. Bla mpgresearch:
http://mpgresearch.com/viewforum.php?f=48

En kille med en 740 testade det här:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=66779

Fördelen verkar vara att man får en snabbare förbränning samt större motstånd mot detonation. Ingen aning vad det skulle få för effekter på en motor som går på E85. Har ett topplock liggande som jag tänkt expeirmentera med. Min gammel-ryss har rätt stora "squish"-zoner i toppen så det vore nog ganska lämpligt att testa med, har det ingen effekt på den så har det nog inte det alls.


Senast redigerad av widmark sön 07-10-21 09:57, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-17 09:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tja, det kan hända att det hjälper mot detonation/knack.
Mkt provning tror jag krävs för varje motor dock.
Var detta en alltid fungerande lösnening hade man nog redan sett den i höpresterande turbomotorer från fakrik skulle jag tro.
Men visst, ibland kommer det snilleblixtar från "folket".

Däremot är ju nyttan begränsad om man kör på ett riktigt bräsnle som etanol med redan högt oktantal.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-17 11:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Mmm, det har testats en hel del. Som sagt, i modärna motorer har det liten nytta eftersom de inte har nån "squish"-area, de har ju sfäriska förbränningsrum. Om det skyndar på förbränningen borde E85 och kunna ha nytta av det. Dock misstänker jag att rekommendationerna inte riktigt stämmer. Dåligt med data på folk som testat med E85 som bränsle.

Nåväl, VAZ-motorn är ju urgammal, så den har massiva squish-areor. Får jag tummen ur och planar toppen jag har liggande så blir det nog en o annan skåra gjord med bara för att testa.

Tråden med volvo-mannen Les var intressant, för han påstår sig få effekt utan att ha komphöjt motorn. Han har bara skurit spår i en vanlig topp och borde därför ha fått något lägre komp. Han påstår sig få bättre gång på låga varv, mer vrid på lågvarv osv. De tester som gjorts i bromsbänk verkar peka åt det hållet med. Automotivebreath som syns på många forum experimenterar med det i högprestandamotorer på stipen med. Han har bara positiva saker att säga om det hela. Men förstås, varje motor är annorlunda. Man ska nog veta en del om turbulens i förbränningsrum innan man kan få optimal effekt. Les verkar ha gissat bra samt resonerat sunt dock.

Singh har tydligen patenterat lösningen. Ford ska dock inte ha varit intresserade. Inte så konstigt kanske, det är väl sfäriska förbränningsrum som gäller numera. Men på en gammal häck...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-17 17:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja intressant det här. Man skulle tro att det är så mkt turbulens i en cylinder ändå att det inte spelar någon roll med dessa spår, å andra sidan kan det en för smal spalt mellan topp och kolv vid komphögning ge en försämring, kanske spåren hjälper i såna fall.

I faq-n sår det en intressant fråga:

Citat:
Will the Groove help a Propane Engine?

Theoretically Yes.
Propane is a very slow burning fuel. Converted engines benefit from advancing the timing over gasoline settings because it takes so long for the chemical energy in the propane to convert into thermal energy durring combustion. The grooves promote a "gust of wind" on the compression stroke that would help to better homogenize the propane with the air, then the warm jet stream on the power stroke would carry the flame front around the cylinder to "take the fire to the fuel" quicker. By helping the propane to combust quicker, more energy would be released earlier in the power stroke. This would convert more of the heat energy in the fuel into crankshaft power (Brake Specific Fuel Consumption, or BSFC for short).


Etonol brinner ju speciellt vid magerkörning mkt långsammare, kanske ett spår + mera turbulens kan motverka detta. Fast det är ju bara teorier.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-17 17:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Generellt kan man säga att lösningar som denna och squsihval inte är något man kan uttala sig generellt om..
Det beror på tändtidpunkt i relation till när "vindpusten" kommer.
Tyvärr kommer de sällan så det påverkar vad som händer omkring gnistan.
Resonemangen som förs av uppfinnaren är alltså starkt förenklade/generaliserande.
Men visst kan det tänkas fungera på någon specfik motor.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-18 10:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Absolut, fast generellt kan man också säga att mera turbulens förbättrar förbränningen och ger gnistan en större chans att tända blandningen. Det är också en fördel med högre kompression + att flamfrontens väg blir kortare.

Något som jag har gått och funderat på är en andra tändstift. Det är naturligtvis inte alla motorer som man kan göra det men om det finns plats så skulle det specuellt med E85 ge flera fördelar:

- Kallstarten får en större chans att lyckas med två gnistar isf en.
- Varmkörning går förmodligen bättre
- Dubbla tändstift gör att både flamfronters väg blir mkt kortare en en flamfront som skulle vara en bra kompensation för det långsammare flamfront speciellt vid mager körning, det skulle inte förvåna mig om man hamnar väldigt "rätt" med orginal tändkurva och dublla tändstift.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-20 14:34 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Verkar som om "Tisa" här på forumet gjort en konvertering av tidigare bil som involverat bla planing av topp och fräsning av skåror.

Konverterad stavning av skåran också gissar jag :)

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... ht=sk%E5ra


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 08:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Vad skoj att det finns nån på forumet som testat Singh-skåror :D

Citat:
Något som jag har gått och funderat på är en andra tändstift.


Finns det inte otto-motrer med dubbla stift? Har hört amerikaner nämna sånt. Själv har jag HALO-stift numera, det förbättrade kallstarten märkbart.


Senast redigerad av widmark sön 07-10-21 09:57, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 09:38 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
widmark skrev:
Finns det inte otto-motrer med dubbla stift? Har hört amrikaner nämna sånt.


Jodå.
Det finns (drösvis, höll jag på att säga) alltifrån småbilar t.ex. Honda Jazz, till manliga motorcyklar som Triump Rocket 3.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 09:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
naggen skrev:
Jodå.
Det finns (drösvis, höll jag på att säga) alltifrån småbilar t.ex. Honda Jazz, till manliga motorcyklar som Triump Rocket 3.


Intressant. Kanske någon redan har konverterat en Jazz, om inte annat kanske nån gör det snart så man kan få ta del av erfarenheterna :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den fyrcylindriga motor med centralinsprutning som sitter i tidiga Nissan Terrano har också dubbla tändstift. Jag vill minnas att någon pratade om konvertering av en sådan för rätt länge sedan, före forumkraschen.

Nissans tändsystem ger gnista i bägge tändstiften under vissa driftförhållanden, och under andra förhållanden ges gnista bara i det ena stiftet medan det andra används för joniseringsmätning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 18:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Alfs är väl mest känd vär dubbla tändstiftsmotorer http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo ... ark_engine det har även används i Mercedes, Porsche och BMW (motorcykel) motorer.

I flygplan har man det av säkerhetsskäll.

Jag föreställer mig att fördelerna med etanol blir ännu större iom att det svårare att tända.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 07-10-22 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 13:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JO, de där dubbelstiftarna som Mercedes nu har lämnat kanske iaf är bra på etanolkallstarter...
Allt annat är tyvärr sämre då det är 3-ventilare i Mercedes fall.
Vore kul om någon hade lust att testa kallstarter med en av Mercedes V6:or eller V8:or från slutet av 90-talet för att bekräfta saken.
Kanske de är utmärkta etanolmotorer i kyla..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 14:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Inte bara kallstarterna, även under varmkörning, där man ofta har en mager svårantänd blandning och långsam flamfront skulle det vara bra av en extra gnista.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 22:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men varför nöja sig med bara två tändstift? De stora masugnsgasdrivna motorer som fanns vid stålverk förr i tiden, för elgenerering eller drift av blåsmaskiner till masugnar, hade ofta 4 eller 6 tändstift per förbränningsrum. Men där var det å andra sidan vardagsmat med cylinderdiametrar över en meter!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011