Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-03-18 18:54 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
JA, helt enkelt vilka bilar går att köra på ren rapsolja? INTE RME...

Om ni blandtankar hur mkt går bra..

Något som också kan vara intressant är hur länge/långt ni kört på rapsolja.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Blanda med RME
InläggPostat: mån 07-11-12 17:15 
Offline

Blev medlem: mån 07-11-12 17:05
Inlägg: 2
Ort: Östergötland
Jag har en kund som kört 5000 mil med en citroendiesel. Han blandar i 10 % RME under vintern. Generellt går det bra att använda rapsolja om motorn är varm. Min kund använder återvunnen frityrolja som bas.

Med en rejäl motorvärmare kan du nog experimentera dig fram från 50/50 rme rapsolja tills det börjar bli lite svårstartat. Då kan du gå på defensiven.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 00:42 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 18:48
Inlägg: 6
Ort: Boden
Jag hade en mercedes 220 diesel förut. Den körde jag på en cocktail av spillolja rapsolja och mackdiesel. Den blev väl lite mer svårstartad ju mer spillolja jag blandade i, men på rapsolja gick den fint. Jag gjorde inga exakta mätningar, men en gammal förkammardiesel går nog på allt som brinner. Förutom bensin och etanol då förståss!

_________________
Kör nästan alla mina fordon på etanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 18:03 
Offline

Blev medlem: lör 07-12-22 12:42
Inlägg: 14
Ort: Autobahn
Jag prata inte svenska, darför ska jag taga en tysk eller engelsk ord när jag troer inte det på svenska i min ordbok. :roll:

Du kan kärar alla gamla mercedes diesel med in-line fuel injection pump (Reiheneinspritzpumpe på tyska) og Vorkammer (tyska) med rapsolja. Motorcode är OM 615, OM 616, OM 617, OM 601, OM 602. Dessa motorer finns i Mercedes typ w114/115, w123 och w124.

Motor få har fullt kompression och glödsifter måste vara i ordning, annanfalls kallstarter ska är problematisk.

Vid OM 61x finns ochså gamla versioner av glödstiftsystemet. Den nya systemet är mycket bättre som Du vill körar med rapsolja. Det är möjligt att konverterar till den nya systemet.
(Den gamla sytem heter "Drahtglühkerze" på tyska, den nya "Schnellglühkerze". Konverteringssatser kan köpas vid www.dieselcoupe.de )
www.w123-forum.de finns ochså mycket informationer om det.

Jag hade en w123, 200d som jag körde 93.500km i 14 monade på rapsolja och jag har en w123, 300d som jag körar 80.000 med rapsolja och RME (insprutningspump är konverterad till vitontätningar, Leckölleitungen är från w124-taxiprogrammet (det är viktigt, när du sökar bara för w124-delar i EPC det är omöjligt att troer).

Bränslefilter få växlar mycket tidigare och ventiler få ställa in ochså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 21:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lite översättningar och kommentarer:

Reiheneinspritzpumpe => radinsprutningspump, eller helt enkelt radpump.

Vorkammer => förkammare

De flesta äldre Mercedes diesel i Sverige har nog redan byggts om till moderna snabbglödstift för många år sedan. Redan för 15-20 år sedan sålde biltillbehörsfirmorna bara den nya typen av glödstift samt ombyggnadssatser.

Leckölleitungen => läckoljeledningar, eller läckledningar, -slangar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 15:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra svenska ändå, aero84!
Som vi vet tål gamla mercadieslar det mesta 8)
Kan väl tillägga att man nog kan utgå från att alla bilar som har den här typen av radpump, alltså inte moderna common-rail. eller de billiga fördelarpumparna med endast 1 eller 2 cylindrar, troligen klarar RME hyffsat.
Att det fanns ombyggnadssatser med viton visste jag inte!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-05-13 15:20 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 13:33
Inlägg: 11
Ort: skåne/blekinge
Anton skrev:
JA, helt enkelt vilka bilar går att köra på ren rapsolja? INTE RME...

Om ni blandtankar hur mkt går bra..

Något som också kan vara intressant är hur länge/långt ni kört på rapsolja.


tänk på att förkammare och virvelkammare med mekanisk insprutarpump är det bästa, annars tåler dom nyare dieselmotorerna knappt nån rapsolja alls

i virvelkammar vw,peugeot,citroen och nissan kingcab på sommaren går 80-85% rapsolja bra över det så vill den inte tända

precis över 0an går ca 40% eller däromkring

under 0an funkar det inte speciellt bra med rapsolja

jag har kört kanske 2000mil på detta tycker bilen går bäst på ca 70% rapsolja

på mercedes förkammare så precis som det sägs innan går att köra upp till 100% utan större problem under sommaren

biodiesel/rme skulle jag inte köra på massa metanol och lut nejtack..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 19:35 
Offline

Blev medlem: lör 07-12-22 12:42
Inlägg: 14
Ort: Autobahn
Problemet med RME är att RME kan lösa tätningar och slangar.
Läckledningar av min 300d upplösade på 50 mil. Bränsleslangar fran tanket till metalliska bränsleldeningar under bilen och bränsleslangar i motorrummet konstigligt var ingen problem.
RME också smörja inte som diesel eller rapsolja. De mästa insprutningssystemer är smort på bränslet (Radinsprutningspumper är smort av motoroljan eller har egen oljatank). Darför skulle man altid blandtanker RME med liten diesel.

Dessutom RME är inte så miljövänlig som rapsolja, darför att framställing av RME förbruka mycket fler energi an framställning av rapsolja.


Rapsolja i en modern diesel med direktinsprutning kan blir problematisk med kallstarter när tjockflytande rapsolja kondensera i brennrummet. Det kan förorsaka hålar i kolvet (eller kolven? Hjälp! Jag talar inte svenska... :roll: ) eller problemer med kolvringarnar.
På en förkammerdiesel oljan kondensera in förkammern - och brinner, före att det kan flytar i cylindern och förorsaka skadan.

PS: i fall om någon söker: w123 300d säljes. Konverterad till RME, stor tank (80 Liter), brå skick, 18.000mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 20:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om ni tittar på denna sida så ser ni vilka fordon är "godkända" för RME och med vilken inblandning.
Kolla under Tanka RME

http://www.ecobransle.se/

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: ons 13-08-28 15:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Anders skrev:
Om ni tittar på denna sida så ser ni vilka fordon är "godkända" för RME och med vilken inblandning.
Kolla under Tanka RME

http://www.ecobransle.se/


Den listan verkar ha försvunnit från sidan, det finns bara kvar några allmänna råd under http://www.ecobransle.se/fragor-svar .

Men en följdfundering av detta: Kan man utgå från att nytillverkade packningssatser/renoveringssatser till äldre modeller av dieselpumpar har O-ringar, radialtätningar mm av viton eller något annat gummi som säkert tål RME?
Det verkar nämligen som om jag kommer att bli inblandad i att åtgärda ett ganska stort läckage från dieselpumpen på en Peugeot Partner '97 , och en packningssats är redan inköpt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 11:52 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej,

Plockar upp den här gamla tråden igen. Jag har en VW-T3 diesel från 1983 som jag under sommaren har kört på ren rapsolja vilket har funkat fint! Till vintern fick jag ta diesel istället då den inte startade på raps.

Till min fråga: hur miljövänligt är det egentligen att köra en gammal diesel på rapsolja? Hur är det med partikelutsläpp? Hade varit intressant att mäta utsläpp när den går på diesel och därefter när den går på raps!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 13:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inga säkra belägg, men det intryck jag har fått är att en så pass gammal dieselmotor, som inte är optimerad för att klara några stränga avgaskrav, bara kan bli bättre om man kör den på rapsolja istället för fossil dieselolja. Oförbrända kolväten är ju mindre ohälsosamma från rapsolja än från fossilbränsle, och om partikelutsläppen skulle öka så är det mest ganska grova partiklar som egentligen är rätt ofarliga eftersom flimmerhåren i luftrören kan fånga upp dem innan de kommer ner i lungorna. De farligaste partiklar i dieselmotorutsläpp är som bekant de små pm2,5 -partiklarna som moderna partikelfilter inte klarar av att fånga upp. Det grova, svarta, synliga sotet är som sagt inte så mycket att bry sig om annat än ur snygghetssynpunkt.

Modernare dieslar som ska uppfylla någon av 90- eller 00-talets miljöklasser lär däremot kunna få förhöjda kväveoxidutsläpp när man kör dem på rapsolja.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011