Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-09-05 19:00 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Hur går det med detta förslag är det spikat och klar och hur ser det i så fall ut?

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-15 10:21 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
som det ser ut nu så är vv i princip klar med sitt arbete, sen ska riksdagen klubba genom det, så nu gåller det att få riksdagen att säga nej till det här och göra en ny utredning, för som det ser ut nu, av vad jag har förstått.. så ser det inget vidare ut! vv vill att man ska köpa dyra godkända konverteringssatser.. för massa pengar. Dyrt ska det va.. men man ställer inget krav på kallstartsanordning. dåligt.

Se till att det finns ren etanol att köpa, fri från bensin, släpp konverteringen fri och ställ krav på kallstartsanordning och bränsleeffektivitet så behöver man inte krångla till det mer! Men det fattar inte vv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 04:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
> Dyrt ska det va..

Inte speciellt dyrt med tanke på att du sen kör på billigare bränsle. Snarast en rent vinstgivande investering, om man nu skall titta på kostnader.

> men man ställer inget krav på kallstartsanordning.

Varför skulle man lagstadga om en sån sak när man inte gör det för något annat bränsle? Det struntar väl vägverket i om din bil knotar i en extra sekund innan den startar? De är mer intresserade av att den inte skall fatta eld eller blåsa ur sig emissioner.

> Se till att det finns ren etanol att köpa, fri från bensin,

E100 är inte ett speciellt bra bränsle. Det finns skäl till varför man lade sig på just 85%.

> släpp konverteringen fri

Så att alla bondläppar ladgårdstrimmar sina Volvo 240 så att de sen kackar NOx så det står härliga till när de sen blandtankar litet efter humör, temperatur och plånbok?

Som det såg ut sist jag tittade så ville man kräva att bilen kan anpassa sig efter bränsleblandningen steglöst, det kanske kräver en dosa för hiskliga 3-5000 kr, men det är bättre än alternativet - att folk gissar litet och skruvar litet och blandtankar litet och håller tummarna för att inte SBP skall ha åsikter, alltmedan deras bilar går för fett eller för magert och skiter ur sig emissioner.

> och ställ krav på kallstartsanordning och bränsleeffektivitet

o_O

Seriöst, om din bil går på biobränsle så är det bara en sak mellan dig och din plånbok hur mycket soppa den dricker.

Det är litet märkligt att du å ena sidan förordrar fler regler och å andra sidan vill ha färre när de kostar dig litet pengar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 08:13 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Jag kan mycket väl tänka mig att lägga runt 10.000kr på en "riktig" konvertering från typ BSR http://sv.bsrab.se/e85/
Däremot skulle jag aldrig chansa och montera in en box som lurar motorn... Min bil kostade iaf nästan 380.000kr när den var ny och då känns 10.000kr som en billig och seriös lösning för mig.

Så nu gäller det bara för riksdagen att bestämma sig så BSR kan släppa sitt E85 trim även för V70 2.5T.

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 09:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lello skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att lägga runt 10.000kr på en "riktig" konvertering från typ BSR http://sv.bsrab.se/e85/
Däremot skulle jag aldrig chansa och montera in en box som lurar motorn... Min bil kostade iaf nästan 380.000kr när den var ny och då känns 10.000kr som en billig och seriös lösning för mig.


BSR's lösning är inte så annorlunda, de säljer också en box som lurar motorn, skillnaden är att det i deras fall skulle ingå en försäkring som övertar tillverkarnas garantier som pga ombyggnaden förfaller. Och det kan givetvis vara väl värd de 10.000 till 20.000 kr om det är en dyr/ny bil.

Men en bil som är något ovanligare eller lite äldre och men nyare är 1993's årsmodell kommer under nuvarande lagförslag inte BSR eller någon annan att ta fram godkända konverteringssatser för eftersom kostnaderna för typgodkännande då skulle bli så höga (>100.000 kr) i förhållande till den potentiella marknaden.
Det är just det förfarande med det dyra typgodkännande vi har varit emot i förslaget + påbudet att tanka föreskrivet bränsle som inte finns idag och som skulle göra allt det "vi" gör, blandtanka och konvertera älldre bilar olagligt, vilket det inte är idag.

Samtidigt är det naturligtvis utmärkt bra att BSR och andra tar fram konverteringssatser till nya bilar med bibehållen garantisskydd, men dessa skulle finnas oavsett om lagen ändras så vi föreslår eller det nuarande förslaget.

Lello skrev:
Så nu gäller det bara för riksdagen att bestämma sig så BSR kan släppa sitt E85 trim även för V70 2.5T.


Jag hoppas inte det för det löser alltså bara problemet för dig och några till men skulle samtidigt göra enkla konverteringar och blandtankning förbjudet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 13:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Skall vi ta och göra färdigt det där 2:a remisssvaret nu...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 14:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Jag stoppade en FullFlex Gold i min i Sverige nästan unika Buick, dosan kostade 5 papp och fungerar precis som lovat. Det är inte precis kvantfysik att få en bil att flexa, såna dosor bör definitivt säljas på bred front.

Bilen är bara värd typ 50 papp och jag gör bedömningen att risken att den skulle paja så grundligt att jag därav skulle behöva räddas av ett försäkringsbolag är obefintlig.

Om något skulle paja så är det väl typ bensinpumpen, och de kostar $100 på Summit Racing. Möjligen att katalysatorn skulle kunna paja om det skulle visa sig att FullFlexen funkar för dåligt, men än har den gått klockrent.

I krisigaste fall kan väl kanske ventilerna brännas om den skulle gå för magert för länge, men i praktiken skulle lambdasonden skrika om det veckor i förväg. Och vi snackar då inte ens om totalt motorhaveri, det skulle ta en dag att byta toppar, två om jag skulle renovera de gamla.

Nej, jag skulle snarare vilja påstå att det är en ren bonus att köra på etanol, eftersom motorerna inte sotar igen lika fort och oljan är ren längre och injektorer och bränslepumpar hålls rena. Om något så förlänger det väl snarare livslängden på bilen och höjer andrahandsvärdet, med mera.

Det är ganska många bilar i Sverige som är gamla och billiga nog att en enkel etanolkonverteringssats (typ FullFlex eller motsvarande) för ett par tusen är en alldeles utmärkt lösning.

Det vore tråkigt om såna dosor inte skulle räknas som fullvärdiga konverteringar för äldre bilar, för de skulle göra en större miljöinsats än de antagligen rätt få BSR-konverteringarna av splitter nya V70 och så vidare. Om ett år kommer antagligen varenda ny bensinare till salu vara etanolkapabel från fabrik, så då blir den typen av konverteringar mindre intressanta.

Det vi vill är väl att dagens befintliga flotta av äldre bilar skall kunna bli miljövänliga, ju?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 21:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag håller med dig, förutom flexdelen.
Jag ser ingen anledning att ha detta då det finns mindre och mindre skäl till att blanda i bensin igen.
Det ger en del omställningsproblem som kan vara olika och olika allvarliga på olika bilar att plötsligt ändra etanolhalten.
Därför är det inte så seriöst att mena att det är inget problem.
Däremot är det enkelt att visa att en korrekt konverterad bil med fungerande lambdakontroll, är stabil och fullt acceptabel ur avgassynpunkt.
Detta borde därför vara vår strategi.
(Sedan kan ju ingen hindra folk att tanka "fel", precis som idag, debatten kring detta bör vi lämna utanför)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-18 02:53 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Det tar några sekunder för en bil att justera in sig efter ny bränslemix, om ens det. Det som dagens bensinare behöver hjälp med av flexdosorna är att bredda intervallet som de kan justera inom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-18 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Några enstaka sekunder stämmer bra för många äldre, adaptiva motorstyrsystem (bilar från omkring 1990). På modernare fordon sker oftast huvuddelen av adapteringen när det gäller bränslemängd snabbt (inom en minut från bränslebyte, förutsatt att det sker när motor och lambdasond är varma), men en del ytterligare parametrar blir inte "färdigadapterade" förrän vissa bestämda driftförhållanden uppträder (t ex tomgång, segdragning på fullgas, varmkörning från kall motor, långvarig motorbromsning). Det märks både på "riktiga" FFV-bilar och på många mer eller mindre konverterade bensinbilar att motorn kan bete sig konstigt under första tidens körning efter att man har växlat mellan bensin och E85. Det kan vara t ex pendlande tomgång, tvekan vid snabbt gaspådrag, risk för motorstopp när man kopplar ur efter motorbromsning, hög bränsleförbrukning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-18 13:02 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Å fan.

Ja, min bil är från 1994.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-18 18:20 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
aryan skrev:
Lello skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att lägga runt 10.000kr på en "riktig" konvertering från typ BSR http://sv.bsrab.se/e85/
Däremot skulle jag aldrig chansa och montera in en box som lurar motorn... Min bil kostade iaf nästan 380.000kr när den var ny och då känns 10.000kr som en billig och seriös lösning för mig.


BSR's lösning är inte så annorlunda, de säljer också en box som lurar motorn, skillnaden är att det i deras fall skulle ingå en försäkring som övertar tillverkarnas garantier som pga ombyggnaden förfaller. Och det kan givetvis vara väl värd de 10.000 till 20.000 kr om det är en dyr/ny bil.


BSRs lösning är inte en box som lurar motorn utan man kopplar in en dosa i serviceuttaget och lägger den vägen in en ny programvara i bilens dator, sen kopplar man bort dosan som oxå har laddat ner bilens original programvara i sig för att man ska kunna återställa det om man skulle vilja.
Så man lurar inte bilens egen programvara utan man lägger in en ny som har koll på om det inte står rätt till med motorn/motorstyrningen.

Att montera en Flextek eller motsvarande mellan datorn och spridarna är att lura bilen, detta medför oxå att bilens eget varnings system för ev fel sätts ur spel. Denna lösning är kanon för billiga bilar där det inte är så mycket elektronik inblandat.

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-19 00:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Två saker:
1.
Adapteringen: Även om det ofta ser ut som Torbjörn beskriver kan det vara värre än så.
Adapteringen sker nämligen inte alls (eller extremt långsamt) om det finns någon felkod som är för allvarlig, tex. pga en felaktigt utförd konvertering. Om adapteringen tvingas lägga bränslemängdsökningen i gränstrakten för vad som är tillåtet enligt programmet, så kan det mkt väl hända att systemet inte alls återadapterar om man återgår till bensin.
Eller så kan en lite trött, men helt OK lambdasond, sätta den snabba adapteringen ur spel vid en för plötslig haltändring och plötsligt kan systemet gå i allvarligare limphome som föraren kanske ignorerar.
Precis som med vilken mängdökning en motor klarar att adaptera upp till, så skiljer sig förstås också vilken adapteringsförmåga ett system har vid plötsliga bräsnlemängdsändringar.
En tillverkare kasne tycker det är bra att kunden aldrig behöver åka till verkstan, medan en annan tycker att det är bättre att han kommer in än att han bränner katten pga en läckande insprutningsventil eller nåt.
Det är precis sånt här som gör att det blir så mkt svårare att hantera även flexifuel-funktionalitet.
Detta vet VV så därför är det bättre att inte kräva detta.

2.
Att Flextek eller Flexitune eller motsvarande pulsförlängningssystem skulle sätta bilens ordinarie felkodssystem ur funktion stämmer heller inte.
Beter sig bara lambdasvängningarna som de skall så sätts inga felkoder, beter de sig inte som de skall så blir det felkoder, oavsett bränsle.
Ett piggyback ordnar bara en fysisk kompensation för etanolens mindre syrebehov. Systemet har ingen nytta av att veta om det.
Skulle spridarpulserna inte räcka till pga för små spridare/lågt bräsnletryck kommer felko för mager blandning att sättas iaf under cloosed loop drift, vilket är vad som är avgaspåverkande. (Mager blandning under maxvarv är inte miljöfarligt, tvärtom, men kan vara bra att känna till för ägaren)
Enda problemet skulle vara om ECU kan känna av hur långa spridarpulserna blir i verkligheten, men inga sådana system verkar finnas (ännu). (Och då skulle det iaf bli felkoder!)
Motsvarande gäller för enklare BTR-konverteringar också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb mån 07-11-19 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-19 10:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
@1 Denna situation ger altid en tänd varningslampa, precis som skulle hända om bilen hade fått ett fel som inte är relaterad till etanolkonvertering.

Tycker inte man ska avskriva en FFV konvertering av den anledning, dagens bensinbilar är i praktiken ju redan FFV mellan E0 och minst E45 så det behövs bara en liten knuff i rätt riktning (te x höjd bränsletryck !) för att få de at bli fullflex.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-19 15:12 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
> etanolens större syrebehov

Mindre syrebehov.

Anyway, min Buick -94 med FullFlex har gått utmärkt på E85 i ett halvår snart, och jag har faktiskt alternerat tvärt mellan att tanka fullt bensin och E85 (de hade inte E85 i Tyskland på semestern) och det märktes inte ens på motorgång eller nåt.

Den är litet grinig på morgonarna nu, men inget som inte några extra varv med startmotorn botar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011