Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-12-09 08:44 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Bra att ha som svar till de insamlingar som går runt för det motsatta :
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?bensinskatt

Ajöken // Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-09 13:25 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Chaan skrev:
Huj vilken rörig text.

Håller verkligen med om det, men syftet är rätt ok.

Hittade några till på samma tema:
http://www.namninsamling.com/site/get.a ... sinskatten
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?r_b

Tyvärr är dom inte mycket bättre skrivna dom heller. //Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-09 20:04 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-08 07:05
Inlägg: 60
Ort: Från
Stollar.
Tidsfråga innan dom börjar och tjata om att etanolen skall sönderbeskattas.
Sådana typer som skriver utan fakta skall man göra proccesen kort med.
Tydligen vill dom att Sverige skall stanna.
Och det räcker med skattehöjjningar på ett bra tag.
Vi betalar redan över 80 % per 100 dring i skatt.
Har ingenting emot bensinhöjjning om det går tillbaka till bilisten som bygger om till etanoldrift.
Dock så skall vi inte höjja bensinpriset bara för att politikerna skall stoppa in dom i skattkistan.Där försvinner till allt annat en miljöpolitik.
Nej alla pengar som kommer in genom bensinhöjjning skall sitta på ett eget konto som enbart några personer hade totalkoll på.
Sedan skulle vi som vill bygga om bilarna få pengarna därifrån.
Tex kostar en ombyggnadssats 8000:- så skulle vi få 8000:-,dock förutsatt att någon organisation godkänt bilen.Typ vanlig besikting a 200-300 spänn.
Tänk vad skönt att gå över till grannen ,ta han i hand och tacka för att han betalat mina ombyggnader.

Föresten.
Någon som hört något om etanolfabriken som kineserna skulle starta upp i Sverige


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-10 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Även om alla frågar efter det så har vi inte den typ av beskattning där pengarna är öronmärkta för vissa saker, utan allt hamnar i samma kista och sedan är det upp till finansministern att fördela pengarna mellan departementen. Det tycker jag är en god tanke. På så vis kan man ge mer pengar till miljöbättrande åtgärder än vad exempelvis bensinskatten drar in. Om bensinskatten drar 100 pengar ena året kan man ge 90 pengar till konverteringsstöd och nästa år när många har konverterat och bensinskatten bara drar in 80 pengar kan man fortsätta ge 90 pengar till konverteringsstöd.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-10 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Att få folk att köra mer miljövänligt kan man ju göra på andra sätt än att höja den redan idag ofantligt höga bensinskatten.

Alternativ har nämts, höj bensinskatten, ge folk mer ersättning för att ta sig till jobbet. Och visst kan väl det vara ok, men jag vill gärna kunna kunna besöka släkt o vänner på helgerna och inte sitta hemma alltid. Och där jag bor innebär det att ta bilen.

Ser man etanol som miljövänligt så kan man väl sänka skatten, tull osv på etanol. Dock kanske med straffavgifter på etanol som tillverkas på ett icke miljövänligt sätt. Lokalt producerad etanol måste väl vara det bästa för miljön kan man tycka.

Sen undrar man förstås varför just privatbilisten ska ta på sig det stora ansvaret:

www.bensinskatteuppror.se skrev:
3.Koldioxidskatten är helt olika i olika sektorer.

Högst beskattning är det per kilo koldioxid just från vägtrafiken.
Industri, elproduktion, sjöfart, flyg osv betalar mycket mindre skall eller ingen alls.


När man sedan ser på tv/tidningar osv och hör saker som att man tjänar på att köra ex lax från Norge till Kina och tillbaka, ex:

http://www.aftonbladet.se/matvin/article365257.ab

så börjar man undra.

Vad betalar man för dieseln till båtar (frakt) osv ? Har för mig att det inte är många kr. Kanske dags att se över detta istället för att se till att svenskarna inte kan köra annat än till jobbet och tillbaka, om ens det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-10 09:51 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-08 07:05
Inlägg: 60
Ort: Från
Då är vi där igen.
Alla pengar i samma kista.
Visst bra tänkt.
Dock så fungerar det inte.
Pengarna försvinner ut överallt utom just till miljön.
Eftersom vi betalar miljarder till staten i just form av bensinskatt vägskatt mm
så skulle dessa pengar som betalas i bensinskatt öronmärkas.
Pengarna skall inte gå till höga löner,misslyckade politiker mm.
Nej embart till miljön.
OBS.Det är därför vi betalar skatt på bensinen.
Konstigt att inte folk begriper det.
Rädda miljön.Höjj priset på bensin.
Få tillbaka vaddå.?????.
Inte ett piss.
Nej.Vidhåller fortfarande att etanolkonventering skulle staten bidra med.
Bygger man om en äldre bil så skall det lätt och billigt kunna genomföras.
Först då accepterar mer människor etanolen och inte som idag ett jäkla motstånd.
Hur intressant är det att bygga om en äldre bil för 20-25 tusen och bilen knappt är värt det.
Hur många barnfamiljer har råd att köpa en bättre begagnad bil idag och inte bara barnfamiljer.
Nej öronmärk pengarna till bättre miljö bland folket så dom kan konventera bensinbilarna till en mkt låg kostnad.
Dock så verkar inte politiker fatta det.
Klart inte så svårt att bajjsa när stjärten är full.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-10 23:27 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Huggo skrev:
Stollar.
Nej alla pengar som kommer in genom bensinhöjjning skall sitta på ett eget konto som enbart några personer hade totalkoll på.
Sedan skulle vi som vill bygga om bilarna få pengarna därifrån.
Tex kostar en ombyggnadssats 8000:- så skulle vi få 8000:-,dock förutsatt att någon organisation godkänt bilen.Typ vanlig besikting a 200-300 spänn.
Tänk vad skönt att gå över till grannen ,ta han i hand och tacka för att han betalat mina ombyggnader.



Att genomföra en sådan plan skulle medföra drastisk ökning av efterfrågan på etanol! och vartifrån skall vi få vår etanol? Jo, Brasilien, där vi nu vet att tillverkningen varken är miljövänlig eller människovänlig. De pengarna borde kunna investeras i något betydligt bättre, tex kollektivtrafik, järnväg osv som oavsett vad bilarna kommer att gå på i framtiden är det absolut mest miljövänliga transportsätten. Eller varför inte subventionera de som cyklar/åker kollektivt till jobbet, idag lönar det ju sig många gånger inte att åka på det viset och därför tar många bilen. Detta är mkt bättre långsiktigt och ur global synvinkel.

Tror att en sådan satsning i framtiden kommer att se lika lyckad ut som när man gav folk bidrag för att slänga ut oljepannor och istället satsa på direktverkande el.... Nu skall man inte ha direktverkande el utan istället tex pellets och solpaneler.. Det gäller att tänka två steg framåt innan man gör stora satsningar som den föreslagna.... Min åsikt iaf.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 09:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anton skrev:
Att genomföra en sådan plan skulle medföra drastisk ökning av efterfrågan på etanol! och vartifrån skall vi få vår etanol? Jo, Brasilien, där vi nu vet att tillverkningen varken är miljövänlig eller människovänlig.


Nja, man ska nog inte utdöma hela Brasliens etanolproduktion pga misförhållanden på någon odling i norra Brasilien, CO2 utsläppen av sockerrörs etanol produktion i Brasilien är högre än nån annan.

Ett högre bensinpris kommer dessutom också delvis ha samma effekt, efterfrågan på etanol kommer att öka på bekostnad av efterfrågan på bensin, vilket jag tycker är bra.

I övrigt håller jag i stort sett med dit inlägg.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 14:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har skickat länken om det nya bensinskatteupproret vidare till de jag känner och skulle tycka om det.

Om vi hjälps åt kan det här bli stort och uppmärksammat i media!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 17:28 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-08 07:05
Inlägg: 60
Ort: Från
Visst låter det bra med att bygga ut kollektivtrafiken så att vi kan åka mer buss.
Hur tusan då.
Vet ni vad en buss kostar + chaufförer,underhåll,drivmedel mm.
Vet ni hur många bussar som måste köpas in bara för att täcka upp landsbyggden,så att det vart några fler turer om dagen.
Nej just det.ni har inte en susning vad det kostar.
Loikaså bygga ut järnvägen.
För gods och persontrafik.
Sj har lagt ned flera hundra mil järnvägsspår,vilket dom inte kommer att återuppta.
Och när vi på landet skall ha hem grus,byggvaror mm skall vi då vänta på att SJ skall lägga ut räls så att vi kan få godset med järnvägen.
Och hur kommer godset ut från järnvägsstation.
Just med lastbil.
Likaså var det ett jä-la gnäll om att etanolen kommer att skena i höjjden om fler skall bygga om bilarna.
Konstigt att vissa inte begriper vad som rör poå sig i Sverige.
Politikerna vill att vi skall köpa bygga om våra bilar till just etanol eller skall det bara vara folket på detta forum som skall bygga om till etanoldrift.
Herre jesus.
Norrköping bygger ut för fulla muggar.
Skall bli minst ett par till byggen i landet.
Kungsör håller på med framställning av syntetdiesel .
Herregud vi är ju bara i början av utbyggnaden av div fabriker som producerar etanol,biogas mm mm.
Eller skall var och en som inte tillåts bygga om bilen,skall vi ha något vindkraftverk uppstickande genom huven.bara för att det går åt för mycket etanol
Eller ve o fasa betala den skyhöga bensinpriset.
Det ska inte bli något löjjens skimmer över hur den och den skall bygga om sina bilar.
Och hur som haver alla kommer inte att bygga om sina bilar,utan fortsätta att köra på bensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 19:04 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Svar till Huggo.

Men vi pratade ju om kollektivtrafiken med fokus på städer (iom trängselskatt m.m). Det är ju nästan löjligt å påstå att jag menade att vi skulle bygga ut järnvägen till varenda "håla" i hela Sverige. Och givetvis krävs lastbilstransporter också, men det är väl bättre att transportera godset på tåg från luleå till malmö och sedan lastbil 10 mil från tågstation istället för hela vägen från luleå? Att bygga ut och förbättra järnvägen med pålitliga och snabba linjer för både gods och personer är jätte viktigt för att komma tillrätta med miljöproblem och för att minska vägtransporter som även är farliga ur olyckssynpunkt. Visst kostar det mkt att bygga ut järnväg och busstrafik men HUR mkt skulle vi spara in med en sådan här investering i form av minskade trafikolyckor, färre som får tas in på sjukhus pga de farliga avgaser och partiklar som släpps ut/rivs upp i städerna m.m. Det vet vi inte? Men det är inga småsummor! Plus att miljön samtidigt skulle må mkt bättre.

Till Aryan: Läste nyligen om en svenska journalist som varit i Brasilien och besökt fabrik både i norra och södra Brasilien och tyvärr var skillnaden minimal :( . De brottas med ett problem, att låta maskiner göra jobbet skulle förbättra förhållandena avsevärt och även miljön, men å andra sidan så tar en maskin jobbet från 140 man... Sen är det inte heller långsiktigt hållbart att förlita sig på importerade bränslen, som kräver långa transporter, med detta är inte sagt att jag är stor motståndare till etanol men ibland måste man se mer ur global synvinkel. Dock har etanolen som bränsle fått igång en miljödebatt inom bilindustri vilket är kanon! Och jag hoppas att man med hjälp av detta får fram bättre bränslen (typ syntetdiesel, vätgas senare osv) som kan produceras mer lokalt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 20:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anton skrev:
Till Aryan: Läste nyligen om en svenska journalist som varit i Brasilien och besökt fabrik både i norra och södra Brasilien och tyvärr var skillnaden minimal :( . De brottas med ett problem, att låta maskiner göra jobbet skulle förbättra förhållandena avsevärt och även miljön, men å andra sidan så tar en maskin jobbet från 140 man... Sen är det inte heller långsiktigt hållbart att förlita sig på importerade bränslen, som kräver långa transporter, med detta är inte sagt att jag är stor motståndare till etanol men ibland måste man se mer ur global synvinkel. Dock har etanolen som bränsle fått igång en miljödebatt inom bilindustri vilket är kanon! Och jag hoppas att man med hjälp av detta får fram bättre bränslen (typ syntetdiesel, vätgas senare osv) som kan produceras mer lokalt!


Ja den journalisten har jag också läst en artikel av, bla i E24 http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_134915.e24

Givetvis är det inte helt oproblematiskt att odla energi i ett mer eller mindre u-land (hur bra har landarbeterna i Brasilien det som odlar andra grödor ?) och jag tycker vi ska få certifierad etanol så fort som möjligt, inte minst för att få stopp på det konstanta förtal och den dess information som oljelobbyn sprider.

Jag sätter stora frågetecken till denna journalistens objektivet eller kunskap om helheten, det har gjords flera studier, bl från naturvårdsverket där man har kommit fram att den brasilianska etanolen totalt sätt är det mest miljövänliga etanol som finns att köpa idag. Skicka en fotograf till en soja plantage i Brasilien dör foder till våra svenska kor odlas på fd regnskogsmark, eller till oljevinning i Nigeria eller Sudan...

Tror inte att heller att syntetdiesel (höga NOx utsläpp) eller vätgas (stora energiförluster och svår hantering) i framtiden kommer att vara bättre bränsle alternativ. Etanol är ju en närmast perfekt energibärare. I en nära framtid kommer vi förhoppningsvis ha cellulose etanol från restströmmar och förmotligen elbilar eller pluginhybrider.

Många länder i väst utom möjligen tunbefolkade Norden och Finland kan nog inte bli självförsörjande för sin energi, de är nog för tätbefolkade. Många u-länder har goda förutsätningar att producera olika former av förnybar energi. Ur en global synvinkel kan etanol & energi produktion därför bli en väldig bra affär för många idag fattiga utvecklingsländer. Varför inte stödja detta?

Delvis kan de i bli oberoende av olja/energi import och dessutom netto energi-exportörer. Det skulle t ex kunna byggas stora solelcentraler och etanol odlingar i afrika. Transporter av etanol med båt eller el med nya högspäningskabler ger väldigt små förluster.

Men det behövs nog certifiering och kontroll så att det inte blir någon slags ny slaveri-arbete att odla rika mans energin.

Sverige har också goda förutsättningar att bli energioberoende men jag ser ingen motsättning i det, tvärtom. Svensk teknik för etanolframställning kan också bli en bra exportprodukt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011