Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: köra på beg frityrolja??
InläggPostat: fre 06-12-29 17:42 
Offline

Blev medlem: mån 06-12-25 21:44
Inlägg: 4
Ort: kungsbacka
Hejsan!
Kör på rapsolja i min dieselbil,har förvärmning med hjälp av glödstift.
Undrar om någon kan tala om hur man kan rena beg frityrolja??
Har en separat tank på 10L som värmer oljan med kylvattnet och glödstift som värmer innan pumpen,har åxå en mätare inne så jag ser tempen.
Vill veta vilken typ av filter? värme? mm för att få frityroljan att funka.
Tack på förhand/Wille.

_________________
Wille


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 06-12-30 11:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Begagnad frityrolja brukar bestå av tre "fraktioner":
Flott, vegetabilisk olja och vatten.
Om den får stå i lugn och ro ett tag så skiktar den sig med flottet (i fast form vid rumstemperatur) överst och vattnet i botten.
Halterna av flott och vatten kan variera kraftigt, flotthalten beror på vad som har friterats i oljan och vattenhalten beror på hur den kasserade oljan har hanterats. Ofta står ju något fat med begagnad frityrolja utomhus på bakgården, med öppet lock och en tratt nerstucken så regnvatten har fritt tillträde.

Man bör nog förbehandla oljan för att få bort flott, vatten och det grövsta skräpet innan man tankar bilen med den.
Ett sätt att göra detta skulle kunna vara att låta oljan stå i ett fat som man tappar av från botten, då får man ju först ut vattnet och sedan frityroljan. Om temperaturen är tillräckligt låg stannar flottkakan kvar i fatet.
Som filtrering borde en finmaskig sil (ungefär som den man hittar innanför tanklocket på t ex militärfordon och gamla traktorer) duga, sedan får bilens bränslefilter ta hand om resten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jeanstyg?
InläggPostat: tor 07-01-04 18:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Apropå filtreringen. Jag hörde talas om en snubbe som silade oljan genom jeanstyg. Borde kunna fungera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 08:08 
Offline

Blev medlem: tor 07-11-15 18:58
Inlägg: 5
Ort: Från
Har länge spånat på detta med frityrolja och har nu kommit så långt att jag testat i min nissan diesel. Den olja jag fått tag i fungerar inte. Frityroljan från mitt gatukök är i under 20c fast form det vill säga en stor klump.
Vet inte om den är flytande ifrån andra gatukök. För att filtrera har jag värmt upp oljan som då blir flytande låtit den rinna genom först en grovmaskig sil sen en lite mer finmaskig sil och till sist som det har sagts här en sil från en gammal traktor.
Traktor silen fungerar inte den är alldeles för finmaskig sätter bara igen den. efter filtrering blandades oljan med diesel 50/50. Oljan slogs i tanken och motorn gick till en början sen mer hackigt och orkeslöst för att till slut inte gå alls. min teori är att det är för mycket flott i den oljan jag fått tag i. Skall tilläggas att oljan håller sig flytande med dieseln inblandad. Skall nu tömma tanken (pust) och kolla dieselfiltret. få den att gå och sedan testa med inköpt ny olja.
Fungerar inte det så ja då fungerar det inte alls

Mvh Jonas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 09:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den begagnade frityrolja som jag har sett består av tre fraktioner. I ett fat som har stått orört ett tag hittar man längst upp någon slags flott som är i fast form vid rumstemperatur, därunder flytande olja och längst ner finns det vatten. Jag kan tänka mig proportionerna 30 % flott, 50 % olja, 20 % vatten. De faten kom förvisso från ett gatukök som förvarade dem utomhus med en tratt i påfyllningshålet, så det mesta vattnet torde vara regnvatten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 10:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det skulle kanske gå att lösa fettet med lite E85 isf diesel, etanol klarar ju som bekant bättre att lösa upp vatten än diesel och organiska fetter kan det också lösa upp. Lite bensin från E85 hjälper till att starta dieseln lätt, jag använde lite bensin i insuget för att starta en diesel med trasiga glödstift men om det blir för mkt knackar motorn förstås.

Synd att man inte kan läsa hela denna artikel http://www.sciencedirect.com/science?_o ... 950cd4ff78

En bränslepump som bara pumpar rund bränslet eller fram till dieselpumpen skulle kunna hjälpa att hålla sånt som inte vill lösa sig blandningen ung som en sallatsdressing som skakas om hela tiden.

Här står lite till
http://scitation.aip.org/getabs/servlet ... s&gifs=yes

Man får alltid senare tändning med fett isf diesel, kanske lilla bensin andelen i E85 skulle då precis kunna kompensera detta?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 09:23 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-05 09:12
Inlägg: 2
Ort: Från
Palmeolje er ypperilg drivstoff for dieslemotorer med forkammer (IDI) og Bosch innsprøytningspumpe. Jeg har kjørt min Toyota pickup på en blanding av 70/20/10 palmeolje(brukt frityr)/diesel/bensin i snart 1 år. Starter og går greit selv i -5C. Litt dårlig gange de første minutene men så snart temperaturen i forbrenningskammeret er opp til drifts-temp går den som på diesel.

Det er litt jobb med filtrering og slikt men besparelsen gjør at det verdt det!
Om oljen er solid når du får den må den varmes opp, jeg setter dunken foran varmepumpen min, da er oljen flytende i løpet av noen timer. Siler den igjenom en vanlig kjøkkensi opp i en 20liters kaserolle med tappekran i bunnen, varmer den på en el.kokeplate til ca 50grader og siler den igjennom en slik engangs kjøkken klut (Firstprice-10stk for 12-13kr) opp i en jerrykanna, tilsetter 10%bensin og en liten skvett aceton (0,1l pr 20liter kanne).
Når jeg skal fylle tanken kjører jeg bilen/motoren varm, fyller på olje/bensinblandingen og så diesel.

Endringene på bilen er enkle; jeg har laget en varmeveksler som varmer oljen vha kjølevannet og returen til tank er flyttet til sugesiden av filteret (for å ta vare på mest mulig varme).

I kalde perioder kan det være behov for mer diesel og bensin, dette må en nesten bare prøve seg frem til.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 10:59 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
http://www.youtube.com/watch?v=HCBa7te1thk&feature=related

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-30 14:47 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 446962.ece
http://www.youtube.com/watch?v=TC9h78b2 ... re=related


Senast redigerad av PRIUS mån 09-03-30 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-30 15:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Ordnung
Vem är "ni" och vad är "principen om entropi"?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011