Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 23:53 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Intressant!

Jo, jag är också lite skeptisk till E24 i allmänhet vet att de skriver många mer eller mindre underbyggda artiklar. Men jag tror ändå att det i vad "alla" pratar om ang den Brasilianska etanolen finns en viss substans. Och vad du skriver angående en certifiering håller jag helt med om. Sen att etanolframställning ofta kräver stora landarealer är också ett problem när det leder till skövling osv för plantage. MEN där är ju etanolen absolut inte ensam och inget hållbart argument emot etanol, men problemet finns endock där.

Jag är också medveten om sojaplantage och majsplantage som enbart är till för djurfoder för oss här i Europa. Men jag äter inte heller kött och stödjer på så vis inte detta! Ett mycket enkelt sätt att agera emot skövling av regnskog och långa onödiga transporter, stora metangasutsläpp från kor osv osv! :) Bättre än att konvertera sin gamla bensinare? :wink: (det ena utesluter dock inte det andra)

Sen tror jag ändå på vätgas! Visst det är problem med hantering och framställning men det blir bättre hela tiden och mer miljövänligt än vätgasdrift kan det ju nästan inte bli! Det smidiga är ju också de idéer som finns ang, egna vätgasanläggningar i hemmet med hjälp av förnybar energi: (sol, vind m.m.). Man får ju då ett bra sätt att spara den energi som man inte förbrukar (när det tex blåser mkt och man är bortrest) Sen kan man använda denna energi till värme i huset samt till sin bil! Bra idé och om man kan minska förlusterna vid elektrolys samt lagring av vätgasen tror jag det kan bli riktigt bra.

Dubai, och andra, har ju redan nu planer på stora solcellsanläggningar i öknen. Med bättre lagring kan man ju tillverka vätgas på export istället för olja!! Solen ger ju så otroligt mkt energi så att det är förluster vid framställandet gör inte så mycket på det hela..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-12 05:04 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Anton skrev:
Intressant!

Jo, jag är också lite skeptisk till E24 i allmänhet vet att de skriver många mer eller mindre underbyggda artiklar. Men jag tror ändå att det i vad "alla" pratar om ang den Brasilianska etanolen finns en viss substans. Och vad du skriver angående en certifiering håller jag helt med om. Sen att etanolframställning ofta kräver stora landarealer är också ett problem när det leder till skövling osv för plantage. MEN där är ju etanolen absolut inte ensam och inget hållbart argument emot etanol, men problemet finns endock där.

Jag är också medveten om sojaplantage och majsplantage som enbart är till för djurfoder för oss här i Europa. Men jag äter inte heller kött och stödjer på så vis inte detta! Ett mycket enkelt sätt att agera emot skövling av regnskog och långa onödiga transporter, stora metangasutsläpp från kor osv osv! :) Bättre än att konvertera sin gamla bensinare? :wink: (det ena utesluter dock inte det andra)

Sen tror jag ändå på vätgas! Visst det är problem med hantering och framställning men det blir bättre hela tiden och mer miljövänligt än vätgasdrift kan det ju nästan inte bli! Det smidiga är ju också de idéer som finns ang, egna vätgasanläggningar i hemmet med hjälp av förnybar energi: (sol, vind m.m.). Man får ju då ett bra sätt att spara den energi som man inte förbrukar (när det tex blåser mkt och man är bortrest) Sen kan man använda denna energi till värme i huset samt till sin bil! Bra idé och om man kan minska förlusterna vid elektrolys samt lagring av vätgasen tror jag det kan bli riktigt bra.

Dubai, och andra, har ju redan nu planer på stora solcellsanläggningar i öknen. Med bättre lagring kan man ju tillverka vätgas på export istället för olja!! Solen ger ju så otroligt mkt energi så att det är förluster vid framställandet gör inte så mycket på det hela..

-----------------------------------
Importörerna av etanol till Sverige borde snarast verka för ett certifieringsförfarande där man bara köper sådan brasiliansk etanol som kommer från certifierade fabriker. Det bidrar till att skapa press på förändringar inom Brasilien. Visserligen går arbetstillfällen förlorade om man inför mekaniserade skördemetoder men fördelarna (bort med 'etanolslavarna', bort med den miljövidriga bränningen av fälten före skörd) måste vara viktigare.

Väte är ingen bra energibärare eftersom den 'läcker ut' så lätt. Annars är det bra med gigantiska solfångare i öknen som producerar el men del elen kan användas i Dubai direkt för att driva luftkonditioneringsanläggningar (elförbrukare no. 1 i Dubai), kollektivtrafik (byggs ut i Dubai nu) och plug-in-hybrider så man måste inte gå omvägen över att framställa vätgas med de energiförluster det medför.

Nu gör man ju el i oljekraftverk men det kan man ju då sluta med.

Avsaltningsanläggningar glömde jag. De drar också en massa el i Dubai.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Förnekelse.
InläggPostat: ons 07-12-12 08:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nej, givetvis ska vi inte drabbas av förnekelse då man säger att allt som är emot det man tror på inte stämmer. Givetvis kan mycket göras för att göra odlingen av grödorna och tillverkningen av etanolen mindre miljöpåverkande. Det som är så fel i artiklar av den här typen är att de är så onyanserade eftersom de så uppenbart syftar till att svartmåla etanolen som fordonsbränsle.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag blir glad!
InläggPostat: ons 07-12-12 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Laban skrev:
Varför inte bygga ut vindkraften också, så att vi har tillgång till miljövänlig(are) el när det börjar dyka upp vettiga elbilar på marknaden.


Jag blir glad när jag läsa sådana här inlägg. Jag är så trött på "Öh... Men om vi ska ha elbilar går det ju åt mer el. Smutsig polsk kolkraftsel. Då är elbilar inte så miljövänliga. Då är det bättre med bensinbilar."


Själv undrar jag väl om man inte har bättre möjlighet att rena ett kolkraftverk än en bensinbil. Och elbilen är ju rätt mycket bättre än en bensinbil vad gäller utsläpp :-)

Dvs, är det verkligen sämre med kolkraftsel + elbil ? Jag är inte så säker.
Tar men med biobränslen i diskussionen så kan man förstås lika gärna göra el av dom som etanol osv. Måste ju vara mer effektivt kan man tycka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förnekelse.
InläggPostat: ons 07-12-12 09:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Det som är så fel i artiklar av den här typen är att de är så onyanserade eftersom de så uppenbart syftar till att svartmåla etanolen som fordonsbränsle.


Frågan är väl om vi ändå inte behöver denna typ av artiklar, svartmålande eller ej. För motpolen är ju att vi ger rabatter till miljöbilar som ofta inte är speciellt bränslesnåla och som går att köra på bensin vilket många gör. Och sen har vi som sagt tillverkningsproblemet.

Kanske leder till att certifiering mm görs lite fortare och det borde i slutändan göra att biobränslens status förbättras. Tror inte att det är bättre att hålla tyst om problemen, "för tillverkningsmetoder kommer ju att förbättras, kanske, någon gång.."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-12 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Tror inte att heller att syntetdiesel (höga NOx utsläpp) eller vätgas (stora energiförluster och svår hantering) i framtiden kommer att vara bättre bränsle alternativ. Etanol är ju en närmast perfekt energibärare.


Men när du pratar framtid så finns det ju motortekniker som HCCI och då blir väl utsläppen ett ickeproblem även för diesel (bio, syntetisk). Jag är väl då lite skeptisk till att NOx är ett jätteproblem även för dagens dieslar (absolut mängd), men det är en annan femma.

Då återstår det i så fall o se vad som är billigast/lämpligast att producera lokalt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förnekelse.
InläggPostat: ons 07-12-12 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Frågan är väl om vi ändå inte behöver denna typ av artiklar, svartmålande eller ej. För motpolen är ju att vi ger rabatter till miljöbilar som ofta inte är speciellt bränslesnåla och som går att köra på bensin vilket många gör. Och sen har vi som sagt tillverkningsproblemet.

Kanske leder till att certifiering mm görs lite fortare och det borde i slutändan göra att biobränslens status förbättras. Tror inte att det är bättre att hålla tyst om problemen, "för tillverkningsmetoder kommer ju att förbättras, kanske, någon gång.."


Det där "...kanke, någon gång..." känner jag igen... Var har jag hört det? Hmm... Just det! Vi ska fortsätta köra bensinbilar i väntan på bränslecellsbilen som kommer i framtiden... kanske... någon gång...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-12 12:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
aryan skrev:
Tror inte att heller att syntetdiesel (höga NOx utsläpp) eller vätgas (stora energiförluster och svår hantering) i framtiden kommer att vara bättre bränsle alternativ. Etanol är ju en närmast perfekt energibärare.


Men när du pratar framtid så finns det ju motortekniker som HCCI och då blir väl utsläppen ett ickeproblem även för diesel (bio, syntetisk). Jag är väl då lite skeptisk till att NOx är ett jätteproblem även för dagens dieslar (absolut mängd), men det är en annan femma.

Då återstår det i så fall o se vad som är billigast/lämpligast att producera lokalt.


Problemet med HCCI är att få det att fungera under tillräckligt stor del av körningen.
Om man i alla andra driftsfall skulle gå över till lambda 1 körning och t.ex etanol så vore saken en annan.
Men då krävs ju två bränslesystem om man nödvändigtvis vill använda självantändande bränslen.
Om man släpper dieselfixeringen kan man däremot köra etanol i en HCCI-mode om man vill. (och resten som sagt i lambda1 med rening)
Detta skulle ge en mkt snål motor, med helt försumbara utsläpp.
Högkompad (utnyttjar etanolens höga oktantal) med HCCI-möjlighet på dellast för att eliminera pumpförluster.
Jag säger det igen, först måste vi bestämma oss för högoktaninga eller lågoktaniga bräsnlen, sen kan vi bygga motorerna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-17 15:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anton skrev:
Intressant!

Jo, jag är också lite skeptisk till E24 i allmänhet vet att de skriver många mer eller mindre underbyggda artiklar. Men jag tror ändå att det i vad "alla" pratar om ang den Brasilianska etanolen finns en viss substans. Och vad du skriver angående en certifiering håller jag helt med om. Sen att etanolframställning ofta kräver stora landarealer är också ett problem när det leder till skövling osv för plantage. MEN där är ju etanolen absolut inte ensam och inget hållbart argument emot etanol, men problemet finns endock där.


Än så länge är det sockeröverskotter i Brasilien och behövs det inte tas i anspråk ny odlingsmark för etanol, för soya däremot..

En av de största hoten för Amazonas regnskog är fö inte längre skövlingen utan klimatförändringen, sommaren 2005 torkade flera sidorflodar av amsonas helt ut, något som alldrig händ tidigare. Armén fick frakta dricksvatten med helikopter uppför floden till byarna som hotades av vattenbrist. När regnskogen torkar ut så uppstår lätt bränder som förstör skogen för alltid.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-17 15:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Städade lite i tråden som mkt riktigt göinge påpkade hade det spårat ut lite, nu återfinns dessa urspårningar under energi Mera vindkraftsel och Köttindustrins växthuseffekt i nya avdelningen Miljö och klimat - övrigt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-17 18:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anton skrev:
Intressant!

Jo, jag är också lite skeptisk till E24 i allmänhet vet att de skriver många mer eller mindre underbyggda artiklar. Men jag tror ändå att det i vad "alla" pratar om ang den Brasilianska etanolen finns en viss substans. Och vad du skriver angående en certifiering håller jag helt med om. Sen att etanolframställning ofta kräver stora landarealer är också ett problem när det leder till skövling osv för plantage. MEN där är ju etanolen absolut inte ensam och inget hållbart argument emot etanol, men problemet finns endock där.


Se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 4410#14410 (och diskutera där vidare)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förnekelse.
InläggPostat: sön 07-12-23 08:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Det där "...kanke, någon gång..." känner jag igen... Var har jag hört det? Hmm... Just det! Vi ska fortsätta köra bensinbilar i väntan på bränslecellsbilen som kommer i framtiden... kanske... någon gång...


Jag tror ju mer på eldrift än bränsleceller. Om man sen måste köra på någon form av bränsle (bensin, etanol, diesel..) när batteriet är urladdat spelar kanske inte jättestor roll om man kan fånga upp 70-80% av våran dagliga bilkörning med låt säga 10 mil's räckvidd på eldrift.

Sen menar jag inte att man inte ska sluta med etanolbilar utan bara se till att reda ut alla frågetecken kring tillverkningen. Vi har kommit så pass långt nu med etanolbilarna att jag betvivlar att några artiklar gör att satsningen läggs ner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 08:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Än så länge är det sockeröverskotter i Brasilien och behövs det inte tas i anspråk ny odlingsmark för etanol, för soya däremot..


Men vad händer om vi skulle börja köra på E85-E100 endast ?

Och då menar jag inte bara Sverige utan resten av världen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 09:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Då har vi kommit väldigt långt..

Då räcker förståss inte Brasiliens etanol alls, och måste vi ha tillverkning på många fler ställen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 10:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag tror ju som sagt på elbilen. Kombinera det med förbränningsmotor, HCCI, HCCI hybrider som körs på etanol, biodiesel eller vilket bränsle som man nu kommer fram till är lämpligast att tillverka. Om det nu inte blir flera typer beroende på var man befinner sig, är väl rätt troligt i alla fall.

Sen förstås på utbyggnad av järnväg, tågtrafik. För det är väl utan tvivel ett av det absolut mest miljövänliga sättet att ta sig fram på.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011