Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-09 11:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
På min P990 får jag det inte att fungera.
Jag får en "history-list" men alla värden är 0.

Värdena i "setup" provade jag samma som Raggamuffin men när jag fyller i värde i L->0 så händer inget mer.
Någon enter knapp eller ok som inte finns/fungerar på telefonen/displayen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-09 12:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Skapade du ett första värde med den etanolhalten du vill ha "manuellt" och sparade?

Första gången i gjorde jag så här:

Gå in i setup
Avmarkera "Use min/max"
Avmarkera "Use history"
Slå in din tankvolum (Jag valde 61 L)
Välj din önskade etanolhalt (jag valde 66%)
Välj "L-->0
Välj sedan OK

Skriv sedan in en volum (Jag valde 8 ),och tryck OK

Då får du siffror på hur mkt E85 resp. BF95 du skall tanka.

Klicka på "Mer" och välj "Save"

Nu skall du kunna klicka på "Mer" igen och välja "History" och ha ett värde där.. I mitt fall 66%

Sedan går du tillbaka till Setup och markerar "Use history"

I fortsättningen iaf om du väljer läget "L--->0" så skall du få rätt värden på hur mkt du skall tanka av resp. bränsle.

Glöm inte att välja "save" i så att värdena sparas i historiken!

För att radera värden i historiken så klicka "#"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 06:11 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
Ragamuffin skrev:
Skapade du ett första värde med den etanolhalten du vill ha "manuellt" och sparade?

Första gången i gjorde jag så här:

Gå in i setup
Avmarkera "Use min/max"
Avmarkera "Use history"
Slå in din tankvolum (Jag valde 61 L)
Välj din önskade etanolhalt (jag valde 66%)
Välj "L-->0
Välj sedan OK

Skriv sedan in en volum (Jag valde 8 ),och tryck OK

Då får du siffror på hur mkt E85 resp. BF95 du skall tanka.

Klicka på "Mer" och välj "Save"

Nu skall du kunna klicka på "Mer" igen och välja "History" och ha ett värde där.. I mitt fall 66%

Sedan går du tillbaka till Setup och markerar "Use history"

I fortsättningen iaf om du väljer läget "L--->0" så skall du få rätt värden på hur mkt du skall tanka av resp. bränsle.

Glöm inte att välja "save" i så att värdena sparas i historiken!

För att radera värden i historiken så klicka "#"




OK, då fick jag det till att fungera.

I mitt fall:
EtOH%: 80
Tank volym: 55
Bock i L->0

Det funkade bra.


Men, km->0 funktionen verkar vara bakvänd. Det vore väl bättre att få veta ungefär hur mycket jag ska tanka när jag har kört xx km. Som det är nu, om jag fattar rätt, så är xx km hur långt jag tror att jag har kört/kommer att köra och då får jag reda på hur mycket som är kvar i tanken.



Eftersom jag inte är bevandrad i programmaringsvärlden (förutom lite enkel basic på det glada -80 talet) så kanske man kan få önska sig lite.

Om jag är ifärd med att tanka och har kört tex 526km. Programmet vet att bilen brukar ha en förbrukning på tex 0.95, tankvolym 55 liter och jag vill ligga på ca 80 % etanol.
Då visar programmet att jag bör ha 5 liter kvar och ska tanka 10 liter bensin och 40 liter etanol (om jag räknar rätt :wink: ).
MEN när jag har fyllt på 10 liter bensin och munstycket inte slår ifrån förren 42 liter etanol då har ju förbrukningen denna gång varit 0.988.
Jag skriver vad jag igentligen fyllde på och programmet kommer ihåg detta för att justera etanolhalten vid nästa tankning så att det ligger så nära det önskade 80% som möjligt.
Beroende på hur många listor och värden som kan ligga i bakgrunden så borde det gå att få värden, antingen som lista eller graf, på tot bensin och etanol, medel bensin och etanol, medel förbrukning bränsle/km.
Räknesnurran i programmet borde kunna ta det verkliga bränsleförbrukningsvärdet och stoppa in det i beräkningen för bensin/etanol-föhållandet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 15:12 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
k49 skrev:
Men, km->0 funktionen verkar vara bakvänd. Det vore väl bättre att få veta ungefär hur mycket jag ska tanka när jag har kört xx km. Som det är nu, om jag fattar rätt, så är xx km hur långt jag tror att jag har kört/kommer att köra och då får jag reda på hur mycket som är kvar i tanken.


Jo, den är kanske lite bakvänd men skälet till att jag gjorde den så var att de flesta infocenter/färddatorer kan rapportera hur många Km man har kvar att köra.
Har nu uppdaterat programmet så att det finns en "Calc type" där man kan skriva in hur många Km man kört istället (Heter bara "Km").
Hoppas den kan vara till lite nytta :-)

k49 skrev:
Eftersom jag inte är bevandrad i programmaringsvärlden (förutom lite enkel basic på det glada -80 talet) så kanske man kan få önska sig lite.

Om jag är ifärd med att tanka och har kört tex 526km. Programmet vet att bilen brukar ha en förbrukning på tex 0.95, tankvolym 55 liter och jag vill ligga på ca 80 % etanol.
Då visar programmet att jag bör ha 5 liter kvar och ska tanka 10 liter bensin och 40 liter etanol (om jag räknar rätt :wink: ).
MEN när jag har fyllt på 10 liter bensin och munstycket inte slår ifrån förren 42 liter etanol då har ju förbrukningen denna gång varit 0.988.
Jag skriver vad jag igentligen fyllde på och programmet kommer ihåg detta för att justera etanolhalten vid nästa tankning så att det ligger så nära det önskade 80% som möjligt.
Beroende på hur många listor och värden som kan ligga i bakgrunden så borde det gå att få värden, antingen som lista eller graf, på tot bensin och etanol, medel bensin och etanol, medel förbrukning bränsle/km.
Räknesnurran i programmet borde kunna ta det verkliga bränsleförbrukningsvärdet och stoppa in det i beräkningen för bensin/etanol-föhållandet.


Klart man får önska. Det är ju så jag kan utveckla programmet :-)

Just nu sparas inte infon om hur långt man har kört innan man tankade i historyn, bara hur mycket man tankade av de olika bränslena. Så för att göra det du föreslår krävs det endel programmering och funderingar men det skulle vara ganska smidigt om man inte kan läsa av förbrukningen i bilen, så jag får fundera på det till nästa lite större uppdatering.

Ska nog bygga ut statistik delen lite mer när jag får tid så det är bra att få lite ideér på vad man skulle vilja kunna se. Dina förslag är noterade :-) Tror nog de flesta kommer med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-13 12:39 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Kanonsmidigt program! :D

En fråga bara, Vad betyder EtOH i "History"-tabellen? "Total" är ju förstås totala andelen ren etanol. Men jag kan inte lista ut vad "EtOH" betyder. I "Setup" väljer man ju vilken % "EtOH" man vill ha.

Min första tankning som jag lade in var full tank med bensin. Då står båda tabellerna på 5 %. Nästa tank har jag 54 % EtOH och 37 % Total. Tanken därpå står på 49 respektive 38 % och därefter blev det 48 samt 45 %. Jag har 40-literstank.

__E85_____B95___EtOH___Total
____0______40_____5______5
___16______10____54_____37
___10_______8____49_____38
___15______13____48_____45
___15_______0____85_____60

Personligen skulle jag vilja ha % E85 i tabellen "EtOH". Dessutom vore det guld värt om man kunde ändra andelen etanol i E85 manuellt. Jag tänker på vinterblandningen som i själva verket borde heta E75.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-13 21:34 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Ha! Nu kom jag på det. Det är ju förstås procenten etanol i senaste tankningen. Jag ligger i sängen och skriver från mobilen nu efter att ha experimenterat lite i programmet. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 07:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
coffe_aberg skrev:
Dessutom vore det guld värt om man kunde ändra andelen etanol i E85 manuellt. Jag tänker på vinterblandningen som i själva verket borde heta E75.


Kul att du gillade programmet:-)
Jo, jag vet. Det borde självklart gå att ändra. Gjorde inte det till att börja med för att det var lite komplicerat beräkningsmässigt plus att jag tyckte att det var OK att få lite mer bensin i tanken på vintern. Men jag får nog fixa till det snart.
Är det någon som vet när dom ändrar blandingen. Är det vid något speciellt datum. Isåfall kunde man ju få mata in sådant också så att programmet byter automatiskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 10:55 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
zappe skrev:

Jo, den är kanske lite bakvänd men skälet till att jag gjorde den så var att de flesta infocenter/färddatorer kan rapportera hur många Km man har kvar att köra.
Har nu uppdaterat programmet så att det finns en "Calc type" där man kan skriva in hur många Km man kört istället (Heter bara "Km").
Hoppas den kan vara till lite nytta :-)



Den sista uppdateringen går inte att tanka ner. "Fel på .jar filen" blir felmeddelandet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 19:13 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Konstigt. Provade att ladda ner den själv precis efter...
Testar att uppdatera .jar filen på webben, hoppas det fungerar bättre sen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 21:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Du får nästan börja döpa dem efter version så att man ser om man skall uppdatera:)

Jag har inte provat den senaste än iofs...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 12:48 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Har precis lagt upp en uppdatering, version 0.5.3.

Har sett till att det går att scrolla mellan posterna i historylistan med navigator knapparna. Förrut gick det visserligen att markera poster med navigator knapparna men hade man fler poster än vad som fick plats i fönstret gick dom inte att se.
Dessutom har jag lagt till en graf till som visar etanol% över tid. (Mest för att det var kul att göra) :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-30 23:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Finns en ny version nu (0.5.4)

Inga stora saker.
Har ändrat så att senaste tankningen ligger överst i historiken,Tröttnade på att bläddra efter ett tag :-).
Dessutom har jag fixat ett fel i hur datumen presenteras. Dom visade alltid fel på månadens nummer (ett för lite).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 10:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Ny version igen 0.6.1.

Nu sparas även bränsleförbrukningen vid de beräkningarna där man matar in den. Bränsleförbrukningen kan även matas in manuellt i history vyn om man inte använder en beräkning där man matar in den eller om man vill ändra.

Bränsleförbrukningsvärdet sparas på den senaste history posten (alltså inte den nya) eftersom det är vid den blandningen som man har haft den bränsleförbrukningen.

Dessutom finns en ny graf som visar bränsleförbrukning i förhållande till % etanol. Kan vara intressant att kolla in :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Blandningsräknare
InläggPostat: tis 08-07-01 13:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bravo Zappe! Fortsätt så.
Jag har ingen mobiltelefon, men inser fullt ut nyttan med den, och då sådana tilläggsfunktioner som din tabellräknare. Speciellt i dessa dagar finns det ju många nya som vill prova på etanol, men känner lite osäkerhet inför procentsatser hit eller dit, olika konverteringsmetoder etc. etc.
Ditt bidrag blir som en bonus och hjälp för den som undrar. Nästan så att det borde ligga en direktlänk från startsidan på etanol.nu till din räknare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 06:59 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 09:18
Inlägg: 2
Ort: Från
Tack för ett bra program!
Kanske en funktion för hur många % E85 man ligger på om man tex börjar med att ha 20L B95 och tankar sedan 40L E85, nästa gång tankar man 30L B95, sedan 25L E85 osv osv.
Om man tankar "varannan" gång så blir det lite svårt att hålla koll på %.
Kanske man då också kan få förslag på när nästa tankning skall ske om man vill ligga på en speciell %.

Lite flumigt beskrivet av funktionen kanske.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011