Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 03:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 10:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Konstigt att Stockholm, Göteborg och Malmö kan vara så stort när alla tycks bo utanför! Nej, kommunikationer är i allmänhet uppbyggda så att man snabbt och enkelt kan ta sig utifrån in till centrum, där centralstationen ligger. Sedan kan man åka vidare ut till flygplatsen. Om man däremot åker bil, kan det förstås vara så att det går fortare och enklare att ta sig till en flygplats istället för till en järnvägsstation.


Precis, det är för mig och många andra i Sthlm dessutom knappast lönt att ta bilen till flygplatsen, iom att det finns bra kollektivtrafik till centralstationen och jag kan ta arlandaexpressen därifrån och så slippa risk för köer, parkera, transfer mellan parkeringsplatsen och termnalen osv.

Jag hörde att Virgin airlines nu snart göra en provflygning på biobränsle, (med en tom Boing 747) mellan London Heathrow och Amsterdam Schiphol, kanske bara ett reklamgrej men vi kan ju tillåta inrikesflyg som går på CO2 neutralt bränsle :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 13:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag provade också http://www.resrobot.se! Resultat vid en resa mellan Hässleholm Stattena (närmsta stadsbusshållplats för mig) till Stockholm Sergels Torg imorgon (15 januari):

Buss-tåg-gå: 4.07

Bil: 6.04 (varav körtid 5.17)

Buss-tåg-buss-flyg-buss-gå: 4.22

Ingen större skillnad i restid, men tåget är snabbast och man behöver inte byta en massa. Dessutom hamnar man ju oftast förr eller senare på ett tåg ändå om man ska till Stockholm!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 19:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Pratar ni om hur ni önskjar att det vore, eller hur det är?

Jag vet inte om ni någonsin har varit i Göteborg, men som jag har sagt ett par gånger, så går det alldeles utmärtk att ta bilen, särskilt kl 0600 om man skal med ett tidigt flyg.

Jag har i alla fall jämfört tiderna genom praktiska prov ett par gånger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 21:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
MagnusH... Har du provat http://www.resrobot.se?! Resultatet för mig var inget jag hittade på och inget jag letade fram själv genom att titta i tidtabeller, utan den finfina hemsida som drivs i samarbete mellan bland annat SJ, Luftfartsverket, Rikstrafiken med flera angav detta resultat!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 22:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Göinge, om du läser gamla inlägg ser du att det var jag som tipsade om resrobot...

1) För mig som bor en bit utanför Göteborg (20-25 min med bil till centralen), ger Resrobot 1,5 timme snabbare med flyg.
2) Både tåg och flyg går ung. en timme snabbare med bil i Göteborgsänden än med kollektivt.

(jag har prövat allt utom buss till flygplatsen)

Edit: Jag har nog åkt buss till flyget en gång faktiskt för länge sedan. Det var inge vidare.


Senast redigerad av MagnusH ons 08-01-16 08:11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 23:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
Pratar ni om hur ni önskjar att det vore, eller hur det är?


Nej jag bara räknade på vad som gäller för mig och alla som åker från centralare delar av Stockholm eller någon plats söder om Stockholm, bor man norr om stan kan det säkerligen -som för dig- gå fortare att ta bilen till flygplatsen trots allt.

MagnusH skrev:
Jag vet inte om ni någonsin har varit i Göteborg, men som jag har sagt ett par gånger, så går det alldeles utmärtk att ta bilen, särskilt kl 0600 om man skal med ett tidigt flyg.


Givetvis. Hade inrikes flyg varit ett helt värdelöst alternativ hade man inte behöva lägga förslaget att förbjuda det eftersom ingen skulle ta flyget ändå :twisted:

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 08:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
MagnusH skrev:
Pratar ni om hur ni önskjar att det vore, eller hur det är?


Nej jag bara räknade på vad som gäller för mig och alla som åker från centralare delar av Stockholm eller någon plats söder om Stockholm, bor man norr om stan kan det säkerligen -som för dig- gå fortare att ta bilen till flygplatsen trots allt.


Jag har aldrig åkt Sthlm - Gbg - Sthlm över dagen, så det tänkter jag inte uttala mig om. :-)

För de som tror att tåget är lik snabbt som flyget i motsatt riknting, sä är svaret faktiskt nej, det är det inte. Möjligen för de som bor vid centralen.

Jag undrar om (mp) känner till detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 08:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
Jag har aldrig åkt Sthlm - Gbg - Sthlm över dagen, så det tänkter jag inte uttala mig om. :-)


Inte jag heller, när jag åker till gbg brukar jag stanna några dagar. Det fanns en kund i Mölndal som hade ett jobb som skulle innebära att jag skulle behöva åka ditt flera ggr. i veckan men det tackade jag nej till pga resetiden.

MagnusH skrev:
JFör de som tror att tåget är lik snabbt som flyget i motsatt riknting, sä är svaret faktiskt nej, det är det inte. Möjligen för de som bor vid centralen.


Men tåget har som sagt andra fördelar (bortsett från miljöfördelerna), det finns t ex internet så att man kan sitta och jobba på tåget vilket gör att många affärs resenärer faktiskt skulle kunna använda restiden mera effektivt och spara tid på att ta tåget.

MagnusH skrev:
Jag undrar om (mp) känner till detta?


Vet ej, men Maria Wetterstrand har tydligen viss egen erfarenhet:
Flyga Stockholm-Göteborg - ruskigt dumt

Citat:
I Sverige är den mest trafikerade flygsträckan Stockholm - Göteborg. För mig är det fullständigt obegripligt att någon väljer att ta flyget istället för tåget den vägen. Jag har själv gjort det en gång, och jag har sällan känt mig så korkad.

Först ska man ut till flygplatsen, vänta på flyget i 45 minuter, flyga 55 minuter, vänta på bagage, sen in till stan från flygplatsen. Totalt tar det minst 2,5 timme. Det är omöjligt att få någonting vettigt gjort under tiden. Det är för kort tid på varje ställe, och på flyget får du inte använda varken internet eller mobiltelefon. I bästa fall får du en jos och en macka, som du får smaska i dig inklämd i ett trångt säte.

Lägg därtill de nya säkerhetsreglerna som gör att du inte ens kan ha en burk handkräm med dig i väskan, än mindre en flaska välling till sonen.

Tåget tar dig från centrum till centrum. Anslutningsresorna är korta. Själva resan tar mindre än 3 timmar med X2000 direkttåg. På resan finns trådlöst bredband, du kan prata i mobil, läsa jobbpapper och äta en riktig måltid i bekväma säten. Du kan koppla av med en bok eller helt enkelt sova hela vägen. För den som reser med barn är det visserligen problem att få plats med barnvagnen just på X2000, men ur alla andra aspekter är tåget betydligt enklare än flyget.

Så för den som reser i jobbet tjänar flyget kanske in en halv timmes restid. Resten av tiden är förlorad. På tåget kan du jobba effektivt i nästan tre timmar istället. Det är helt enkelt ruskigt dumt att ta flyget mellan Stockholm och Göteborg, om du inte har tågskräck eller nåt.


Citat:
Och om inte ovanstående övertygat dig. Tåget mellan Stockholm och Göteborg släpper ut 4 hekto koldioxid. En enda bil släpper ut 89 kilo och flyget 6 ton.


/Aryan

edit: fixade länken

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan ons 08-01-16 09:10, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ursäkta MagnusH. Jag har läst alla inlägg, men ibland glömmer man vem som sagt vad. Som du ser var ditt länktips alldeles utmärkt eftersom det blev min nya fotnot (ingen svengelska här inte!). Hur som helst... Bland mina bekanta är det så att fastän Hässleholm är en järnvägsknut med tåg i fem riktningar finns det en utbredd känsla att det nog är snabbare att ta flyget. Till Stockholm har jag till exempel endast åkt tåg eller buss (arrenderad eller musikalresa eller liknande). Fastän det är så smidigt att ta tåget här är det vanligt att ta en 45-minuters bilresa till närmsta flygplats och ta flyget till Arlanda och därefter ta tåget :wink: till centrala Stockholm. Jag tror inte detta är unikt, utan samma känsla att det nog är snabbare att ta flyget. Sveriges tredje största flygplats ligger långt utanför Malmö, men många malmöbor tar flyget för att det nog är snabbare. Ibland kan det vara det, men oftast är det smidigare med tåget.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 09:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
Men tåget har som sagt andra fördelar (bortsett från miljöfördelerna), det finns t ex internet så att man kan sitta och jobba på tåget vilket gör att många affärs resenärer faktiskt skulle kunna använda restiden mera effektivt och spara tid på att ta tåget.


En vanlig reaktion när det kommer fram att tåget är 1 -1,5 timmar långsammare, det skall hittas andra fördelar kontra flyg. Men nu är det trots allt så att för många så är restid en viktig parameter (därför som X2000 är populärare än IC tex). Då får man ta till lite mer känslomässig argument som Wetterstrand, oich dessutom överdriva tågets snabbhet.

Diskussionen började med att någon påstod att tåget var ung. lika snabbt som flyget. Inte ens på den korta sträckan Göteborg - Sthlm är det faktiskt sant. Så om Wetterstrand undrar varför någon flyger, så är svaret antagligen "För att hinna hem innan barnen har somnat".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 10:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
Diskussionen började med att någon påstod att tåget var ung. lika snabbt som flyget. Inte ens på den korta sträckan Göteborg - Sthlm är det faktiskt sant. Så om Wetterstrand undrar varför någon flyger, så är svaret antagligen "För att hinna hem innan barnen har somnat".


Hur lite tid man kan spara/förlora med flyget tror jag vi har räknad fram i tråden, att upprepa att det -i ditt fall- ibland är 1-1,5 timmar gör det inte till en generell sanning.

Att man kan använda mobil och internet på tåget är inte något känslomässig argument för tåget, det är en viktig fördel och ger tids besparning för många affärsresenärer.

Med irrationella argument kan man försvara vilka dumma / egoistiska beslut som helst, utan att tänka på följderna av dessa beslut i ett större sammanhang !

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 12:10 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
Citat:
Diskussionen började med att någon påstod att tåget var ung. lika snabbt som flyget. Inte ens på den korta sträckan Göteborg - Sthlm är det faktiskt sant. Så om Wetterstrand undrar varför någon flyger, så är svaret antagligen "För att hinna hem innan barnen har somnat".


Hur lite tid man kan spara/förlora med flyget tror jag vi har räknad fram i tråden, att upprepa att det -i ditt fall- ibland är 1-1,5 timmar gör det inte till en generell sanning.

Citat:
Nästa gång du träffar Wetterstrand, kunde du kanske framföra det till henne, så hon slipper visa sin okunnighet med "max en halvtimme".

Citat:
Att man kan använda mobil och internet på tåget är inte något känslomässig argument för tåget, det är en viktig fördel och ger tids besparning för många affärsresenärer.


Nu är ju inte alla supermänniskor som klarar av att gå upp 04:30, jobba 2,5 timmar på tåget, sedan 8 timmar i Sthlm (tex), och sedan 2,5 timmar på tåget hem, och sedan i säng strax innan midnatt. Jag har prövat det med, kan väl säg att den tid man arbetade på tåget inte var särskilt effektiv (trötthet, annars inga problem), samt att dagen efter fick bli lång sovmorgon istället. Tji vinst.

Citat:
Med irrationella argument kan man försvara vilka dumma / egoistiska beslut som helst, utan att tänka på följderna av dessa beslut i ett större sammanhang !


Du har rätt, man kan tex försvara flygets nedlägning med irrationella argument om att man inte får ta med sig handkräm...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 13:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu träffar jag inte Wetterstrand så ofta, men om det skulle inträffa igen ska jag ge henne en komplimang för förslaget, eftersom det tydligen är det enda sättet för att få vissa att sluta flyga ;-)

Citat:
Nu är ju inte alla supermänniskor som klarar av att gå upp 04:30, jobba 2,5 timmar på tåget, sedan 8 timmar i Sthlm (tex), och sedan 2,5 timmar på tåget hem, och sedan i säng strax innan midnatt.


Det är väl bara att ändra upplägget , antingen stannar man en timme (eller vad det nu kan vara) kortare i Stockholm, eller så åker man fler gånger. Många tjänsteresor är f.ö. överhuvudtaget inte speciellt nödvändiga.

Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 14:08 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
Nu träffar jag inte Wetterstrand så ofta, men om det skulle inträffa igen ska jag ge henne en komplimang för förslaget, eftersom det tydligen är det enda sättet för att få vissa att sluta flyga ;-)


Ja, med falska argument är det svårare. Eller genom att som vissa gör, sticka huvudet i sanden. Visst är det jobbigt att konfronteras med fakta, istället för Wetterbergs önskedrömmar? :-)

Citat:
Citat:
Nu är ju inte alla supermänniskor som klarar av att gå upp 04:30, jobba 2,5 timmar på tåget, sedan 8 timmar i Sthlm (tex), och sedan 2,5 timmar på tåget hem, och sedan i säng strax innan midnatt.


Det är väl bara att ändra upplägget , antingen stannar man en timme (eller vad det nu kan vara) kortare i Stockholm, eller så åker man fler gånger.



Ja just det, om man bara stannar 4 timmar i Sthlm, så kan man arbeta på tåget. Det är ju himla tidsbesparande... :roll:

Du har en rätt så verklighetsfråmmande bild av affärsresandet, märker jag. När man är iväg, passar man på att göra så mycket som möjligt där, så slipper man åka dit så ofta. Att resa kostar tid och pengar, så att resa oftare är bara dumt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 18:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter bra att man kan klara av en del av mötet redan genom telefon / internet på tåget till och från Stockholm och sedan begränsar sig till 4 timmars möte på plats. Där ser man verkligen tidsvinsten med tåget.

Jag skulle annars ha föredragit att beskatta flygbränslet och investera intäkerna i nya snabbtåg, då skulle man stimulera miljövänligare reseformer och samtidigt utvecklingen av snålare flygplan och biobränslen för flygplan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011