Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 06-12-27 18:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
hej jag har ju läst att men ska ha 30% mer bränsle i motorn när man kör på etanol, vilken jag gör, började med BTR o nu kör jag med flextek men nu läste jag någon stans att om man kör lungt så räcker det med ca 10-15% mer bränsle med etanol? stämmer det o drar den mindre om man kör mer ca 15% än om man kör mer 30%?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06-12-27 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För att få det att gå "jämnt ut" med bränsle och luft så krävs det ungefär 30 % mer bränsle när man kör på E85 jämfört med bensin, och detta oavsett hur lugnt eller hårt man kör.
Men man ska komma ihåg att alla någotsånär moderna bilar (början av 90-talet och framåt) har s k adaptiv lambdareglering, dvs att motorstyrsystemet inom vissa gränser "lär sig" hur bränsleblandningen ska korrigeras. På det sättet blir man ju helt oberoende av små toleranser i bränsletryck, kanske att spridarna blir igensatta under årens lopp osv.
Om man gör en etanolkonvertering genom att höja bränsletrycket så räcker det ofta med att höja bränsletrycket så pass att man får en flödesökning av t ex 10-15 %, och sedan låter man motorstyrsystemets adaptering sköta resten. På det sättet skonar man bränslepumpen och får bättre marginal för t ex tryckfall i ett igensatt bränslefilter än om man höjer bränsletrycket för att få 30 % ökat flöde.

Så hur mycket man ska öka flödet beror inte på hur man kör, utan det beror på hur motorstyrsystemet är konstruerat.
Rent allmänt kan man säga att ett motorstyrsystem som kan lagra felkoder och komma ihåg dem fastän tändningen är avstängd, med största sannolikhet också är adaptivt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06-12-29 10:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
okej vet du hur man mätter lamdan på en volvo 740 b230F-88 o vad värdena ska ligga på+


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lambdamätning
InläggPostat: fre 06-12-29 11:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På startsidan här på Etanol.nu, har du ett antal "rullgardinsmenyer". Öppna Insprutare. Långt ner har du en beskrivning på hur man justerar avgaserna och kontrollmäter Lambdavärdet.
Det finns även lysdiodinstrument för den som vill ha järnkoll på läget hela tiden. Se här: http://lambda.webb.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06-12-29 13:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
kicken skrev:
okej vet du hur man mätter lamdan på en volvo 740 b230F-88 o vad värdena ska ligga på+


Ett bra sätt är att hålla koll på spänningen från lambdasonden, antingen med oscilloskop eller med en krets ("lambdakomparator") som tänder och släcker en lysdiod beroende på spänningen. Om spänningen växlar hela tiden mellan ca 0 och 1 V under de driftförhållanden då motorn ska gå lambdareglerat (varm motor, normal körning, varken fullgas eller motorbromsning) så är allt i ordning.

Om bilen har LH 2.2 så finns det ett testuttag (tror det är pinne 22 på styrdonet) där man får ut en likspänning som varierar beroende på hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera. Dock verkar det inte fungera på alla exemplar, förmodligen beroende på olika programversioner i styrdonet. På en sådan bil mäter man lämpligen spänningen i testuttaget under någon veckas körning på bensin med omodifierad motor, sedan genomför man konverteringen, tankar E85 och justerar bränsletrycket så att spänningen ligger ungefär lika vid samma körförhållanden (gaspådrag, varvtal, utetemperatur).

Om den har LH 2.4 så finns inte det där "mätuttaget". Då får man istället nöja sig med att se till att inte motorelektronikvarningslampan tänds, om den skulle tändas så läser man av felkoder och tar reda på vad det är systemet klagar på. Troligtvis är det möjligt att få ut mer data ur testuttaget på en LH 2.4 -bil (det är ISO 9141, en tidig variant av OBD-II), men dataformatet var inte så standardiserat på den tiden då LH 2.4 utvecklades, så en vanlig handterminal avsedd för modernare bilar kan inte kommunicera med det styrdonet. Här behövs det mer hackande och utredningar!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011