Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-01-17 09:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Är en svart hemsida mer klimatsmart än en vit? Gör de släckta pixlarna att skärmen förbrukar mindre energi?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 10:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en modern, platt TFT-skärm gör det ingen skillnad, men på vissa gamla CRT-skärmar varierar effektförbrukningen litegrann med medelljusstyrkan.

För länge sedan mätte jag på några 15" CRT-skärmar från mitten av 90-talet, Nokia 449X eller liknande, och kom fram till ungefär 10 W skillnad mellan helt svart bild respektive vit bild med fullt pådraget ljus och kontrast. Totala effektförbrukningen låg kring 50-55 W för de skärmarna.

Nu var det där relativt påkostade skärmar med separat, stabiliserat högspänningsaggregat. På enklare typer där man tar ut högspänningen från linjeavlänkningen så får man förmodligen ingen nämnvärd skillnad i effektförbrukning, om inte energin går åt för den ström som tas ut från högspänningen så blir den förluster och värme någon annanstans i apparaten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 20:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Min nya 32" plasmaTV drar upp till 200 Watt med helvit bild, uppmätt. Med mörkare inställningar och utan vitt ljus drog den under 50 Watt.

Kan mäta upp min LCD till datorn också.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 21:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Något som i allafall påverkar när det gäller TFT/LCD-skärmar är bakgrundsbelysningens ljusstyrka.
Ha den så låg som möjligt om du vill spara ström, och sen lär väl ljuskällan (CCFL-rör som regel) hålla lite längre.

Har inte dom exakta siffrorna i huvudet, men det skilde i storleksordningen 20W mellan 100% och 10% ljusstyrka för den Benq 22"-skärm jag sitter vid nu.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag nyss mätt på en modernare skärm. En billig 19" TFT-skärm, Dell E196FP, ganska precis 2 år gammal.
I standby drar den 2,2 W.
I drift med defaultinställningar (75 % ljus och 75 % kontrast) drar den 27,8 W .
Effektförbrukningen påverkas inte alls av bildinnehållet eller kontrastinställningen, men däremot av ljusinställningen.
Vid 0 % ljus (som fortfarande ger en användbar bild om man inte har mycket ljus i omgivningen) drar den 14,5 W , vid 100 % ljus drar den 32,0 W.
Effektförbrukningen påverkas inte heller av olika timing på videosignalen (upplösning, vertikalfrekvens etc).

Man kan också nämna att tillhörande dator, en ca 8 år gammal mini-desktoplåda av taiwanmärke med 400 MHz Celeronprocessor, visade sig dra 6,9 W i standby och 40-60 W under drift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-19 11:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Har mätt upp min 24" TFT/LCD. Drar ungefär 50 Watt med normala ljusinställningar. Gick upp till 69 Watt på full ljusstyrka och ner till 30 på lägsta. Drar 1 Watt i stanby oavsett om den slocknar själv eller om man stänger av på knappen, kan alltså sluta med att stänga av den på knappen :)

Märkte heller ingen skillnad mellan ljust och mörkt bildinnehåll, här skiljer sig alltså standard LCD mot plasman... var däremot med och kollade en kompis nyinköpta 47" LCD, den drog över 300 Watt med hellvit bild och om jag mins rätt omkring 150 Watt vid normalt TV-tittande. Det är nog den "dynamiska kontrasten" som sänker ljusstyrkan på bakgrundsbelysningen automatiskt.
En slutsats kan kanske vara att en plasma i praktiken inte drar så mycket mer än LCD.

En annan sak som däremot kan tänkas dra ström är processorkrävande grafiska saker som brukar finnas i reklam och dylikt, morderna processorer drar ner klockfrekvensen vid låg belastning. Har för mig att min dator drog upp till 70 Watt mer vid full belastning på processorn. Det märks på att fläktarna varvar upp till damsugarnivå.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-19 12:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Roligt ämne.... Jag har alltid funderat över om man kan skriva grönare datorprogram. En etta eller nolla bör ha skillnad (bortsett från vissa kommunikationsprotokoll ex RS232) i en PC. Det ultimata programmet bör således använda så få ex nollor som möjligt om dessa skulle dra mindre ström än ettor. Nu är det mer komplicerat än så att beräkna energiförbrukningen. Men något som man kan säga med säkerhet är att mer minne i datorn gör att du kan använda hårddisken mindre och skulle disken dra mer ström än minnet så är det enkel matematik. Som sagt ett ämne för framtiden. Tänk när företag klimatcertifierar sina mjuk och hårdvaror.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-19 12:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Snabbare datorer och krävande grafik drar mer och mer... se Torbjörns gamla Celeron, mätte själv upp en PIII som stog som server. Den låg på ca 140 Watt, men vid byte till ett gammalt grafikkort sänktes det till drygt hälften. :?

Jag har för mig att min halvgamla AMD XP4000+ ligger ungefär likadant men vid belastning sticker den som sagt lätt iväg till över 200 Watt, synd att grafikkortet inte klockar ner sig mer vid liten belastning.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-19 12:44 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
AcuraJan skrev:
Snabbare datorer och krävande grafik drar mer och mer... se Torbjörns gamla Celeron, mätte själv upp en PIII som stog som server. Den låg på ca 140 Watt, men vid byte till ett gammalt grafikkort sänktes det till drygt hälften. :?

Jag har för mig att min halvgamla AMD XP4000+ ligger ungefär likadant men vid belastning sticker den som sagt lätt iväg till över 200 Watt, synd att grafikkortet inte klockar ner sig mer vid liten belastning.


Hemmavid har vi bytt ut stationära till bärbara då dessa drar upp till en 10-del så mycket effekt (min Dell drar ca 35W mot speldatorns 450W+). Det enda kruxet är att spelmaskiner fortfarande kräver ett grafikkort som drar ström men här tycker jag det borde gå att ha två grafikkort och att man skall kunna välja att Aktivera det effektslösande enbart när nöden kräver det.... ex vid start av 3D spel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-19 12:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
PC-datorernas energiförbrukning sjönk kraftigt i mitten av 90-talet.
Med den tidigare tekniken - TTL - eller LS-TTL-logik, 5 V matning till processorn, hemska 5 1/4" hårddiskar osv så var det vanligt med 150-200 W. De värsta fallen av så gamla datorer jag har mätt på var dels en IBM PS/2 model 80 (16 MHz 386DX i towerlåda) som drog 180 W, och dels en tidig AST 486'a som drog 120-130 W. På AST-moderkortet fanns det inga "chipset-kretsar" utan allt var byggt med standardlogik och PAL-kretsar. PAL-arna blev så varma att de vita märklapparna på dem hade fått bruna fläckar på mitten!

Det som sedan sänkte förbrukningen var dels att man fick standardiserade chipsets för olika typer av moderkort och dels att processorns matningsspänning sänktes från 5 V till 3,3 V. Pentium 90 MHz och uppåt, samt sena utföranden av 486-66 var de första som använde 3,3 V processorspänning. Min gamla P90 drog 38 W ganska oberoende av vad man gjorde med den. Enda undantaget var att förbrukningen steg ca 5 W om CD-läsaren hade spindelmotorn igång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-19 12:57 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Japp det har varit nödvändigt att sänka spänningen för att kunna höja klockfrekvenserna (genom att ha en arkitektur med smalare och kortare ledare) utan att elda upp kretsarna. Vi har idag multi core processorer så dessa drar ju mer igen. Men det det som är boven är alla tillbehör, grafikkort, diskar, lull-lull. Jag menar förr behövde man inte ens kylflänsar på grafikkorten, idag ser man hela rörsystem inkl multipla fläktar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-19 13:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
För att återanknyta lite till hemsidor och främst reklamen.
Förr bestod ungefär all reklam av animerade GIF-bilder. Idag är det i stort sett bara krävande Flash-animationer som gäller, även till enklare reklam..
Märks rätt tydligt att dessa drar mycket CPU när man sitter vid en äldre dator. En animerad GIF klarar å andra sidan vilken gammal 486:a som helst av att spela upp.

På tal om energieffektiva datorer så satte jag rätt så nyligen ihop ett ganska trevligt system åt en bekant:
Antec-låda med deras Earthwatt 380-aggregat, moderkort (MSI P4M900M2-L) med int. grafik, samt en Pentium Dual-Core E2140 på 1.6 GHz.
Sen 1 GB minne, 160 GB hårddisk och DVD-brännare.
Landade på runt 2.500 kr och den datorn var både riktigt snabb, tyst och drog lite ström. Har för mig det handlade om runt 40-60W beroende på belastningen.
Sitter med en liknande dator själv, fast med en Celeron på 3.33 GHz.
Den suger i sig 70-90W och känns mycket långsammare.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 13:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag vill åter väcka frågan huruvida en svart hemsida är mer klimatsmart än en vit, för nu påstår Skoda detta på sin hemsida:

http://www.skoda.se

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 13:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om en vit hemsida/skärm drar lika mkt ström som en svart så sparar man mera energi med vita skärmar om ljuset gör att man kan släcka en lampa då ;-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 14:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man får nog anse det här med att energieffektiviteten påverkas av bakgrundsfärgen på en hemsida som en modern myt. Åtminstone, som sagt, länge man tittar på den huvudsakligen med TFT-skärmar som ju är det vanligaste idag.
Då är det mer värt att se till att välja färger så att man får god kontrast mellan tecken och bakgrund, välja lättlästa fonter osv så att sidan syns tydligt med så lågt pådraget ljus på monitorn som möjligt. Och, återigen som sagt, att undvika processorbelastande snickarglädje som animationer och liknande.

På tal om datorers energiförbrukning så har jag mätt på en "burk" till sedan sist. En rackmonterad server, Compaq DL360. 1 GHz P3-processor, två RAIDade 18,2 GB diskar. Den håller sig omkring 85-100 W när den är igång och inte gör något särskilt, och därav går minst 5, kanske 10 W till den jättelika radialfläkten för bl a processorkylning! Dessutom sitter det tre små axialfläktar i nätdelen. I standby (då går nätdelsfläktarna fortfarande på lågfart) drar den omkring 10 W. Det tycks inte finnas några fläkttermostater utan alla fläktar går för fullt när datorn är igång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011