aryan skrev:
ollew skrev:
aryan skrev:
göinge skrev:
Eller tvärtom för låga dieselpriser?
Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).
Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.
Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!
/Aryan
låg ???
Du skojar, överbeskattad så det visslar om det.
Jag skojar inte, dieseln är ju betydligt lägre beskattad är bensin.
ollew skrev:
Så som det ser ut i dag kommer inte den positiva utvecklingen med högre andel diesel bilar hålla i sig. Bensinen (sinnesjukt hög skatt) är 1 kr billigare plus hög staffskatt på själva bilen. Bättre att köpa en TSI bensinare eller likande för de flesta i dag. Eller en super subventionerad etanolracer.
Fler dieselbilar löser ingenting; de ger visserligen marginellt mindre CO2 utsläpp per km samt högre utsläpp av NOx. Det bäste vore om dieselskatten höjdes till samma nivå som bensinen samtidigt som man sänkte fordonskatten på dieselbilar till samma nivå som bensinbilar.
/Aryan
Det där kan man ha olika åsikter om, precis som du och jag har
Jag tycker att fler dieselbilar är väldigt bra och konstaterar att vill man sänka trafikens CO2 så är det en bra lösning. Både Etanol och mera diesel är övergångslösningar till ny teknik är här, Läs plugin-hybrider.