kicken skrev:
okej vet du hur man mätter lamdan på en volvo 740 b230F-88 o vad värdena ska ligga på+
Ett bra sätt är att hålla koll på spänningen från lambdasonden, antingen med oscilloskop eller med en krets ("lambdakomparator") som tänder och släcker en lysdiod beroende på spänningen. Om spänningen växlar hela tiden mellan ca 0 och 1 V under de driftförhållanden då motorn ska gå lambdareglerat (varm motor, normal körning, varken fullgas eller motorbromsning) så är allt i ordning.
Om bilen har LH 2.2 så finns det ett testuttag (tror det är pinne 22 på styrdonet) där man får ut en likspänning som varierar beroende på hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera. Dock verkar det inte fungera på alla exemplar, förmodligen beroende på olika programversioner i styrdonet. På en sådan bil mäter man lämpligen spänningen i testuttaget under någon veckas körning på bensin med omodifierad motor, sedan genomför man konverteringen, tankar E85 och justerar bränsletrycket så att spänningen ligger ungefär lika vid samma körförhållanden (gaspådrag, varvtal, utetemperatur).
Om den har LH 2.4 så finns inte det där "mätuttaget". Då får man istället nöja sig med att se till att inte motorelektronikvarningslampan tänds, om den skulle tändas så läser man av felkoder och tar reda på vad det är systemet klagar på. Troligtvis är det möjligt att få ut mer data ur testuttaget på en LH 2.4 -bil (det är ISO 9141, en tidig variant av OBD-II), men dataformatet var inte så standardiserat på den tiden då LH 2.4 utvecklades, så en vanlig handterminal avsedd för modernare bilar kan inte kommunicera med det styrdonet. Här behövs det mer hackande och utredningar!