Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-02-09 16:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
viewtopic.php?p=18429


Klistrar in från cache:
http://216.239.59.104/search?q=cache:WQ ... d=66&gl=se

Nu får diesellobbyn börja akta sig..över 40% i verkningsgrad


Forumstart -> Effekt och verkningsgrad
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne
Författare Meddelande
karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2646
Från: Hindås
Skrivet: 05-07-06 10:56 Rubrik: Nu får diesellobbyn börja akta sig..över 40% i verkningsgrad

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.epa.gov/otaq/presentations/s ... 1-2743.pdf
Edit: Länken är numera: http://www.epa.gov/oms/presentations/sa ... 743-v2.pdf

Mkt intressant rapport som visar att vi skall upp på 19:1 i komp, ha ca 50% EGR. I likhet med moderna dieslar.
En sådan tändstiftförsedd och fullt optimerad motor kan t.o.m. nå högre i effektivitet än en modern småbilsdiesel.
Motorn skall gå otrottlat så mkt som möjligt (fullt öppet spjäll för att minimera pumpförlusterna) vilket alltså åstadkoms med hög EGR-mängd som Etanolen problemfritt kan svälja till skillnad från fossilbränslen.
De allra bästa resultaten fick man med Metanol men även Etanol var bättre än baseline-dieslen.


Detta med EGR-tåligheten kan jag verifiera eftersom min bil har defekt system som aldrig stänger av på tomgång. Normalt skall detta leda till mkt dålig tomgång men icke på min konverterade M-B 190 E-86.
Få se, vilka bauta EGR grejor skall man sno på skroten???
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
http://www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan


Anders K



Blev medlem: 16 Jul 2004
Inlägg: 63

Skrivet: 05-07-14 08:22 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Verkligen intressant! Vem blir först med att konvertera sin diesel till etanoldrift?! Men man måste kanske använda E96 istället för E85. Hur stor är förresten verkningsgraden för en vanlig bensinare? Stämmer 25%?
Sedan undrar jag hur mycket EGR en "vanlig" konverterad bil tål. Brukar man kunna justera EGR mängden manuellt?

Till överst på sidan


snillet



Blev medlem: 22 Okt 2004
Inlägg: 2265
Från: Tega/Ytterby/kungälv
Skrivet: 05-07-14 09:29 Rubrik: jepp..

--------------------------------------------------------------------------------

Jajjemän, så är gjort på vår konverterade suzuki swift. Fjädern som agerar "motstånd" för vacuumet har en justerskruv a´la justerbar btr.

Öppnar tidigare och stänger senare.

Soppaförbrukningen sjönk något, på gången märktes....ingenting.

Vill man öka MÄNGDEN får man nog "borra å fila" lite.
_________________
På E85: CitroenBX16TZI 1990,Peugeot 309GR 1990 / Citroën ZX1.8i 1995 / Audi100 2.3 1988A / Audi100 1.8 1986 / Suzuki Swift 1.3GS1993 / Honda SX214 (gräsklippare). Sprit e fina grejer !

Till överst på sidan


Mikael H



Blev medlem: 01 Nov 2004
Inlägg: 238
Från: Stockholm
Skrivet: 05-07-14 10:17 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Anders K
Som framgår av artikeln behöver man inte bara utgå från en vanlig dieselmotor för att få ett bra slutresultat men det är en enklare väg att gå då en genomsnittlig dieselmotor har från början ett högt kompresstionsförhållande. Andra motortyper kan behövas anpassas i olika grad för att fungera med ett högt kompresstionsförhållande.

I artikeln utgår man från rena alkoholbränslen som metanol och etanol. Använder man ett blandbränsle som E85 med sin bensininblandningen på cirka 11,6%, kan man inte ha en allt för högt kompresstionsförhållande innan man får självantändning av bränslet/spikningar och motorskador. Det är bensindelen som stoppar för riktigt höga kompresstionsförhållanden men det går att "fuska" genom att ha i någon tillsats i bränslet (exempel; toulen, exylen eller aceton) och då kan lägga sig högre värden än vad standard E85 klarar av. Beroende på motortyp, storlek och varvtalsområde ska man vad jag har läst mig till helst inte i allmänhet överstiga ett kompresstionsförhållande på 15:0,1 med E85 bränslet för att vara säker att inte få motorskador. Men det finns motorer som har kunnat gå på ett högre värde än så men det tillhör undantagen och då behöver man en avancerad kontollfunktion (bränsle- och tändning) med knackcensorer på motorn som snabbt sänker tändningnen. Men från att höja exempelvis kompresstionsförhållandet från 8-9:0,1 till upp mot cirka 14:0,1 eller mer, kräver ibland en förstärkning av motorns olika delar, exempelvis; bättre kolvar (vanliga gjutna kolvar har en förmåga att spricka sönder när man minst anar det och smidda kolvar tål mera belastning innan de skadas - tyvärr kan de vara dyra att köpa), vevstakar och ibland om det är en fyrtaktsmotor även kraftigare ramlageröverfall. I allmänhet hos en modern ej överladdad fyrtaktsmotor brukar man kunna gå upp till runt 12-12:5,1 innan det kan bli farligt om den har haft ett kompresstionsförhållande innan på cirka 8-9:0,1. Om du tittar runt på forumet så kan du se att kring den här nivån brukar många ligga efter att de har planat sina toppar med raka motorer, fyror eller sexor, för en mer vardaglig motor och ej som en renodlad tävlingsmotor.

När det gäller verkningsgraden beror det naturligvis på vilken motortyp det är, storlek, varvtalsområde och vilket skick motorn är i men man brukar säga att en "vanlig" fyrtaktsmotor idag har en normal verkningsgrad på runt 18-25% och i vissa fall till strax under 30% hos moderna överladdade motorer.

Din fundering på EGR-ventilen överlåter jag till någon annan på forumet att besvara då jag inte har varit aktiv på många år med att hålla på med bilar (av olika skäl som jag inte går in på i den är tråden) och besitter nu inte någon djupare kunskap om det senaste teknologin inom bilvärlden.

karlmb
Trevlig artikel som du fick fram och som jag har skrivit om tidigare på forumet och andra med mig, är att man behöver höja kompresstionsförhållandet på en vanlig förbränningsmotor av bensintyp oavsett om det är en två- eller fyrtaktsmotor, ej överladdad med turbo eller kompressor, till liknande det som förkommer hos vanliga dieselmotorer för att få ut god verkan och nytta hos ett alkoholbaserat motorbränsle som exempelvis E85. På en överladdad motor kan det i vissa fall räcka med att höja upp laddningstrycket för att få en liknande verkan på bränslet. I vissa fall kan även här kompresstionen höjas en del för att kunna nyttja bränslet ännu bättre men då börjar man prata om racingmotorer istället.

/Mikael

Till överst på sidan


Henrik Jansson



Blev medlem: 02 Sep 2003
Inlägg: 728
Från: Dalsland
Skrivet: 06-01-11 21:14 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Intressant med EGR! har också haft funderingar på att öka på med lite mer EGR. Det blir ju lite samma sak som att höja kompressionen, samtidigt som man kan minska kväveoxiderna väl? Vad tror ni om att sätta på ett större EGR-rör som är öppet konstant? Finns det någon nackdel med EGR?

Till överst på sidan


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2646
Från: Hindås
Skrivet: 06-01-18 13:32 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Henrik Jansson skrev:
Intressant med EGR! har också haft funderingar på att öka på med lite mer EGR. Det blir ju lite samma sak som att höja kompressionen, samtidigt som man kan minska kväveoxiderna väl? Vad tror ni om att sätta på ett större EGR-rör som är öppet konstant? Finns det någon nackdel med EGR?


Diskuteras mkt här:

viewtopic.php?t=4516&start=15
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
http://www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan


Henrik Jansson



Blev medlem: 02 Sep 2003
Inlägg: 728
Från: Dalsland
Skrivet: 06-01-18 22:28 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Har någon läst hela rapporten? Hur mycket EGR kan man ha? Ska man kyla EGR gaserna? Hur mycket kan det göra på förbruknigen?

Till överst på sidan


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2646
Från: Hindås
Skrivet: 06-02-16 17:37 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Henrik Jansson skrev:
Har någon läst hela rapporten? Hur mycket EGR kan man ha? Ska man kyla EGR gaserna? Hur mycket kan det göra på förbruknigen?


Har för mig att man pratade om dieslenivårer påEGR, alltså 30-40%.
Kyla skulel bara vara för att ngt nedströms inte tål varma avgaser. Ofta är själv EGR-ventilen som sitter på dieslar vattenkyld.
Kanske det kan göra 10-15 procent. Magerkörnig lika mkt. Vad det kan bli i kopmbination är en annan fråga.
Få bräsänlen är så tåliga som etanol så det är nog inte så utrett. Det är vanligast med antingen eller.
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
http://www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan


Henrik Jansson



Blev medlem: 02 Sep 2003
Inlägg: 728
Från: Dalsland
Skrivet: 06-05-24 22:53 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Har någon provat med mer EGR? Finns det nån nackdel eller risker med riktigt mycket EGR? Funderar på att sätta dit ett tjockare rör, på kanske 2 cm i diamater, och ett spjäll som på något sätt sköter sig automatiskt så att jag hela tiden har maximal laddning i motorn, om det går.
Vad tror ni om det? Det borde väl minska förbrukningen?

Till överst på sidan


Pacman



Blev medlem: 19 Sep 2005
Inlägg: 4

Skrivet: 06-06-17 20:23 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

I artikeln berättas det ju att EGR-ventilen var vattenkyld och att EGR-gaserna togs efter turbons avgasturbin och blandades med färskgaserna före turbons kompressorinlopp. Sen följde ju EGR-gaserna med färskgaserna och kyldes i ICn.

Det står ju även att motorn ursprungligen var tänkt som en del av en hybridenhet, dvs konstartvarvtalsmotor för att ge kraft åt något annat, t.ex elmotorer etc, men att de senare utvecklade den till att klara av transienter liknande konventionella "Powertrains" dvs drivlinor som kräver varierande varvtal och ett bredare varvtalsregister.

Jag känner dock instinktivt att den inte riktigt hade motsvarat mina önskemål vad gäller performance
Detta är alltså inte en högeffektsmotor utan en motor med hög effektivitet
_________________
// Pacman

Till överst på sidan


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2646
Från: Hindås
Skrivet: 06-07-12 12:02 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Så kan man väl sammanfatta det, ja.
Men tekniskt är det ju inget som hindrar att man stänger av EGR-:n och gasar på med stort övertryck när andan faller på?
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
http://www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan


Visa tidigare inlägg: Alla inlägg1 Dag7 Dagar2 Veckor1 Månad3 Månader6 Månader1 År Äldsta förstNyaste först

Forumstart -> Effekt och verkningsgrad

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-13 22:43 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Har någon provat på mer EGR?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-16 22:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
Har någon provat på mer EGR?


Kommer igåg att några byggt mkt stora EGR-installationer.
Själv kör jag iaf med konstant öppen ventil utan problem på tomgång etc.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-23 22:20 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Finns det någon original intercooler som passar att sätta på volvo 240?
Tänkte om man behövde kyla ner EGR gaserna om det blir mycket. I den där artikeln som det var länkat till här kylde man väl gaserna?
Kan det vara lämpligt att leda gaserna i sån där böjlig aluminiumslang? eller är den av grövre plåt lämpligare? hur är hållbarheten i längden?
Om ska använda intercooler som sitter vid kylet så kommer ju motor och intercooler att röra sig lite i förhållande till varandra vilket kräver nån slags böjlig slang.
Blir det för varmt att leda in EGR gaserna direkt från avgasrör till insugningsrör?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-13 16:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
Finns det någon original intercooler som passar att sätta på volvo 240?
Tänkte om man behövde kyla ner EGR gaserna om det blir mycket. I den där artikeln som det var länkat till här kylde man väl gaserna?
Kan det vara lämpligt att leda gaserna i sån där böjlig aluminiumslang? eller är den av grövre plåt lämpligare? hur är hållbarheten i längden?
Om ska använda intercooler som sitter vid kylet så kommer ju motor och intercooler att röra sig lite i förhållande till varandra vilket kräver nån slags böjlig slang.
Blir det för varmt att leda in EGR gaserna direkt från avgasrör till insugningsrör?


Det kan nog å andra sidan vara bra att köra in EGR-varmt, blir ju lättare att förånga etanolen på vintern då och ytterligare mindre pumpförluster om avgaserna tar mer plats.
Enda skälet till att kyla EGR-gaserna är om några plastdetaljer skulle kunna ta skada men det är väl inte så troligt om man bara har ett aluminiuminsug?
En intercooler har ju oftast plasttankar så det kan bli problem redan där.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Annan intressant rapport:
http://www.eri.ucr.edu/ISAFXVCD/ISAFXVAF/SuTCAF.pdf

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 17:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Något som gör Karlmb glad (och andra med).
http://www.ricardo.com/media/pressrelea ... x?page=148

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 18:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
Något som gör Karlmb glad (och andra med).
http://www.ricardo.com/media/pressrelea ... x?page=148


Ahhh!! :D
Very nice! Men det verkar onekligen lite overengineered att ha hela kitet, överladdning, DI, variabla ventiltider etc.
Men de är ju konsulter och lever på att sälja avancerade koncept...
Men visst för dyra bilar är ju detta inga problem om man jämför med de avancerade dieslarna man säljer idag.

Fast min gamla bil från 1986 drar samma på E75 som den drog på bensin, vintertid dessutom... :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011