Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Framtidens fordonsbränsle?
Etanol 33%  33%  [ 4 ]
El 33%  33%  [ 4 ]
Biogas 0%  0%  [ 0 ]
RME o dyl veg oljor/förestrade veg oljor 0%  0%  [ 0 ]
Trä träpulver ved o pellets (gengas mm) 17%  17%  [ 2 ]
Vätgas 8%  8%  [ 1 ]
Bensin 0%  0%  [ 0 ]
Diesel 0%  0%  [ 0 ]
Kolpulver 0%  0%  [ 0 ]
Krut (lol?) 8%  8%  [ 1 ]
Antal röster : 12
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 07:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
torbjorn skrev:
Om vi jämför det med en verkningsgrad på kanske 75-80 % för systemet laddare - ackumulatorbatteri, så inses lätt att batterilösningen ger så pass mycket lägre elenergikostnad att det inte alls är svårt att :

1) Sätta av en rejäl summa per mil för att täcka (kanske ganska hög) amortering på batteriet.


Exakt. Sen får man förstås välja om man tror på att batteritekniken kommer att gå drastiskt framåt inom den tidsram som nämts här, ex ~40 år.

Citat:
2) Täcka in den extra förbrukning av mekanisk energi det innebär för bilen att släpa på ett tungt batteri.


Här menar man väl på att vikt inte ska påverka så mycket just för elbilar. Man återvinner idag bara 50% av bromsenergin också pga att batterierna inte kan ta hand om energin så snabbt. Lösningar för detta kommer, ex superkondensatorer i kombination med Li-Ion batteri. Sen tror väl vissa på att man ska lyckas lösa även långtidslagringen med superkondensatorer men det råder delade meningar om det är möjligt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Här menar man väl på att vikt inte ska påverka så mycket just för elbilar. Man återvinner idag bara 50% av bromsenergin också pga att batterierna inte kan ta hand om energin så snabbt.


Nu bromsar man ju väldigt sällan om man lärt sig köra...särskilt på landsvägen. Frågan i stan är hur mkt energi man kan få tillbaka i vettig trafik.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 15:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Här menar man väl på att vikt inte ska påverka så mycket just för elbilar.


Rullmotstånet ökar dock lineärt med vikten och ligger tunga fordon i faten speciellt i tätort där rullmotståndet är högre än luftmotståndet.

Laban skrev:
Man återvinner idag bara 50% av bromsenergin också pga att batterierna inte kan ta hand om energin så snabbt.


Är det så pass mycket som 50% idag?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 15:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Rullmotstånet ökar dock lineärt med vikten och ligger tunga fordon i faten speciellt i tätort där rullmotståndet är högre än luftmotståndet.


Stämmer säkert, frågan är dock hur mycket det påverkar slutresultatet. Har för mig att jag länkade till nåt test där det visade sig att 200 kg extra vikt inte påverkade räckvidden i någon större grad. Men det beror ju förstås på hur mycket bilen väger till att börja med.

Här var det:

http://www.autoobserver.com/2007/12/che ... -desi.html

Ökad vikt på 182 kg skulle alltså leda till minskad räckvidd (el) på 2 miles, alltså ca 3.3 km vid stadskörning, 1.6 km vid landsvägskörning. Motsvarande minskning (relativt) i luftmotstånd skulle ge en ökning på 8.2 km vid landsvägskörning. Och än lustigare är att det tydligen påverkar mer vid stadskörning. Låter märkligt måste jag säga.

Citat:
Är det så pass mycket som 50% idag?

/Aryan


Vet inte säkert förstås, läste det någonstans. Tror det var 80% man räknade med om man körde med superkondensatorer som tog hand om just den delen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 16:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Rullmotstånet ökar dock lineärt med vikten och ligger tunga fordon i faten speciellt i tätort där rullmotståndet är högre än luftmotståndet.


Stämmer säkert, frågan är dock hur mycket det påverkar slutresultatet. Har för mig att jag länkade till nåt test där det visade sig att 200 kg extra vikt inte påverkade räckvidden i någon större grad. Men det beror ju förstås på hur mycket bilen väger till att börja med.

Här var det:
http://www.autoobserver.com/2007/12/che ... -desi.html

Ökad vikt på 182 kg skulle alltså leda till minskad räckvidd (el) på 2 miles, alltså ca 3.3 km vid stadskörning, 1.6 km vid landsvägskörning. Motsvarande minskning (relativt) i luftmotstånd skulle ge en ökning på 8.2 km vid landsvägskörning. Och än lustigare är att det tydligen påverkar mer vid stadskörning. Låter märkligt måste jag säga.


Aha ja visst mera vikt i form av baterier ger naturligtvis bättre räckvidd, det är som att montera en större bränsletank och det ger självklart större räckvidd. Jag menade att energiförbrukningen ökar med ökad vikt pga ökad rullmotstånd oavsett bromsåtervinning.

Håller med att det låter mkt osannolikt att aerodynamiken skulle spela större roll i stan än på landsvägg-

Laban skrev:
aryan skrev:
Är det så pass mycket som 50% idag?

/Aryan


Vet inte säkert förstås, läste det någonstans. Tror det var 80% man räknade med om man körde med superkondensatorer som tog hand om just den delen.


Aha ja det låter nästan för bra för att vara sant det skulle innebära att mn endast bromsar elektriskt och sammanlagda förluster är bara 20%.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 16:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Aha ja visst mera vikt i form av baterier ger naturligtvis bättre räckvidd, det är som att montera en större bränsletank och det ger självklart större räckvidd. Jag menade att energiförbrukningen ökar med ökad vikt pga ökad rullmotstånd oavsett bromsåtervinning.


Har svårt att tänka mig att dom räknade med 182 kg extra vikt i form av batterier. Borde väl i så fall ge lite mer räckvidd än 8.8 km kan man tycka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Aha ja visst mera vikt i form av baterier ger naturligtvis bättre räckvidd, det är som att montera en större bränsletank och det ger självklart större räckvidd. Jag menade att energiförbrukningen ökar med ökad vikt pga ökad rullmotstånd oavsett bromsåtervinning.


Har svårt att tänka mig att dom räknade med 182 kg extra vikt i form av batterier. Borde väl i så fall ge lite mer räckvidd än 8.8 km kan man tycka.


Ja jag håller med dig, lite luddig artikel men det står faktiskt så här

Citat:
Discussion of hybrid and pure-electric vehicle development often focuses on reducing mass, because for conventional vehicles powered by internal-combustion engines, more mass typically means less fuel efficiency. But Weber says adding extra weight in hybrids and fully electric vehicles -– particularly when that much of that mass is dedicated to battery capacity -– is not such an engineering no-no, because it enables increased levels of electricity-producing regenerative braking when the vehicle decelerates.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 17:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Och det är väl rätt klockrent kan jag tycka.

"Extra vikt spelar inte så stor roll, 182 kg gör bara några km skillnad i räckvidd i en hybrid, el-bil med total räckvidd på 65 km, detta eftersom man kan ta tillvara på bromsenergin. Speciellt inte när extravikten är ett batteri för då får man ju ut någonting av vikten också."

Fast frågan är väl om inte sista biten bara rörde till allting.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 17:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Just
Citat:
particularly when that much of that mass is dedicated to battery capacity

lät inte som endast passiv extra vikt.

Hur som helst ger större vikt mera rullmotstånd och därför högre energiförbrukning eller lägre hastighet, det är enkel fysik http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 08-03-11 17:44, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 17:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Just det
Citat:
particularly when that much of that mass is dedicated to battery capacity

låter inte som endast passiv extra vikt.

/Aryan


Vad menar dom då om inte passiv vikt ? Får inte ihop det.

Tror helt enkelt bara att dom menar att den extra vikt som ett batteri utgör till att börja med inte påverkar så mycket rent energimässigt eftersom man kan återvinna delar av energiförlusterna. Och att den lilla förlust man ändå får ska vägas mot vinsten med att köra en lång sträcka bara på batteriet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 17:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Hur som helst ger mer vikt mera rullmotstånd och därför högre energiförbrukning eller lägre hastighet, det är enkel fysik http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance

/Aryan


Det råder det nog ingen tvekan om. Men frågan är ju var man ska sätta in mest resurser och det verkar för en elbil/hybrid vara luftmotstånd snarare än vikt. Om man nu ska tro på GM alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 17:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Det råder det nog ingen tvekan om. Men frågan är ju var man ska sätta in mest resurser och det verkar för en elbil/hybrid vara luftmotstånd snarare än vikt.


Vikten är dessutom svårt att påverka så mycket utan att göra avkall på räckvidd/prestanda.

Laban skrev:
Om man nu ska tro på GM alltså.


Jag tror inte att luftmotståndet kan påverkar mera i tätort än på landsväg, luftmotståndet ökar ju kvadratiskt med hastigheten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 18:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Vikten är dessutom svårt att påverka så mycket utan att göra avkall på räckvidd/prestanda.


Vikten är ju av större betydelse på dagens bilar (icke hybrid) och några stora viktminskningar har man väl inte sett de senaste åren.

Aryan skrev:
Jag tror inte att luftmotståndet kan påverkar mera i tätort än på landsväg, luftmotståndet ökar ju kvadratiskt med hastigheten.
/Aryan


Skulle väl möjligtvis vara att dom menar att luftmotståndet spelar större roll relativt sett mot vikt vid stadskörning. Inte att det spelar större roll på förbrukningen totalt. Inte för att jag får ihop det heller men jag antar att dom inte har tagit detta helt ur luften.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 18:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Vikten är dessutom svårt att påverka så mycket utan att göra avkall på räckvidd/prestanda.


Vikten är ju av större betydelse på dagens bilar (icke hybrid) och några stora viktminskningar har man väl inte sett de senaste åren.


Nej dagens bilar är ju knappast energisnåla heller, ett exempel vad modern teknik kan göra för rull och luftmotstånd är Loremo'n se http://en.wikipedia.org/wiki/Loremo

Med vikt under 500 kg så är det nån slags modern 2cv och har bilen inte så mkt kinetisk energi att förlora vid en inbromsning :-)

Synd att den ännu inte finns med etanol motor, Lorem LS borde kunna klara sig på 0,25 liter i milen på E85.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 20:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Undrar hur den skulle klara ett krocktest. Är väl en stor del i varför även småbilar idag inte är speciellt lätta.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011