http://www.svd.se/naringsliv/motor/elbi ... 955337.svdCitat:
Batterierna tog slut mitt under testet
Den amerikanska batteritillverkaren A123 Systems har beslutat att byta ut alla batteripaket av den typ som företaget levererat till elbilstillverkaren Fisker Automotive. Utbytet av batterierna, vilket inkluderar styrsystemen, beräknas kosta A123 Systems uppe mot 400 miljoner kronor och kommer olägligt eftersom företaget precis håller på att öka produktionstakten i sin helt nya fabrik i Michigan, skriver Bloomberg News.
Problemen började för en månad sedan då den välkända konsumenttidskriften Consumer Report skulle testa elbilen, Fisker Karma, men bara kom 290 kilometer innan bilen stannade på grund av att batterierna slutade fungera. Det visade sig att samma fel hade drabbat fem andra av Fiskers bilar. Men enligt A123:s vd, David Vieau, misstänker man att alla batterier om tillverkats i Michigan kan vara behäftade med samma tillverkningsfel och därför ersätts samtliga kunder med nya batterier.
Felet, som, enligt A123 Systems beror på ett tillverkningsfel, har gjort att batterierna kortslutits och helt enkelt slutat fungera. Felet har bara drabbat de batterier om tillverkats i fabriken i Michigan och inte de system som A123 levereras till andra biltillverkare, till exempel BMW och General Motors. De batterierna tillverkas för övrigt i företagets kinesiska fabrik.
A123 Systems startades för elva år sedan och har i dag 2 500 anställda. Företaget, som förra året redovisade en förlust på motsvarande 1,7 miljarder kronor, har bland annat finansierats genom lån och bidrag från den amerikanska energimyndigheten som också ställt ytterligare lånegarantier till företagets förfogande. För att klara ut produktionsproblemen och batteribytena kommen A123 att behöva utnyttja de garantierna.