Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-10-24 12:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 11:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Anders skrev:
Lind skrev:
Sekab är den enda som levererar E85 i Sverige så den etanolen kommer att finnas i all E85 som säljs i Sverige.


Det stämmer inte helt, även Agroetanol tillverkar E85 för både mackar(Rejmes & Tanka i östergötland och Närke) och i dunkform( Stiga).

Etanol.nu


Borde väl inte vara nått problem att rättvisamärka den heller eller används det för många lönslavar i produktionen :-)

/Aran

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 12:55 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
:lol: Det är definitionsfråga.

Det är nog på gång, Svanen tar fram regler för biobränslen just nu.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 18:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Chaan:
Citat:
Det brukar sägas att det kommer ta 10 år att ställa om den brasilianska produktionen till maskinell skörd. Har varit uppe i diskussion här på forumet i år också.

Iofs så köper vi ju en väldigt liten del av deras produktion - men ett halvår låter orealistiskt.


Med vår lilla import kan det väl inte vara omöjligt att hitta en enda producent som har mekaniserat? (Och som inte eldar sin fabrik med kol...). En enda av de större producenterna kan väl klara hela landets behov av E85-sprit än så länge, tyvärr..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-03-15 22:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Fairtrade ligger väl närmaste till hands, dom etisk märkning, det finns ju redan för socker

http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/136.htm
http://www.rattvisemarkt.se/obj/docpart ... b1a28d.pdf

Svanenmärkningen för E85 behöver väl inte bli så mycket annat än spolarvätska http://www.svanen.nu/Default.aspx?tabNa ... xt=Spolarvätska&menuItemID=6998

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 05:01 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Chaan skrev:
Finns det någon här som betalar extra (och i värsta fall letar en helvetes massa eller väljer butik utifrån vilka som har bästa märkningen) för att tex bananerna ska vara KRAV-märkta? I korthet så tror jag inte ens de svenska konsumenterna bryr sig tillräckligt för att det ska bli en stor grej av det hela.


Jag tror du underskattar svenskarnas vilja att handla ekologiskt. För mig och de kompisar jag pratat med är det en av viktigaste faktorerna när det gäller var man skall handla. Det är klart att för de hushåll som inte har några marginaler klart priset spelar större roll men för de övriga tror jag att utbud av rättvisemärkta/miljömärkta är viktigt.

Redan i boken "miljöopinionen i Sverige" från 1994 finner Martin Bennuf ett starkt stöd för miljöpolitiska åtgärder och ett stark vilja till miljövänlig konsumtion.Den metod han använder för att få fram detta är en statistisk analys av enkäter (antingen Val-undersökningarna eller SOM undersökningarna från Göteborgs Universitet ej säker på vilken data ha använder).

Siffrorna för rättvisemärkning som jag hittade var att volymerna var små men ökningstakten var hög (http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/168.htm). Kännedomen om rättvisemärkning har dubblats från 2002 till 2006 (64%). Detta tolkar i alla fall jag som att det kan finnas ett intresse för rättvisemärkta produkter.

Slutligen att människor blir upprörda över rapporter om hur arbetarna har det tolkar jag faktiskt som att folk bryr sig om hur det som tankar produceras. Att det inte sätts i samband under vilka förhållanden fossilabränslen produceras är är lite ironiskt. Jag tror dock att det har att göra med att man vet att bensin är dåligt för miljö/arbetare och man vill se att ett alternativ som löser båda dessa problem.

Jag tror en certifiering är viktig för att återvinna förtroendet för etanol som bränsle. Den stora mängd etanolkritiska artiklar som har publicerats har skadat etanolens rykte som miljöbränsle. En certifiering skulle kunna återupprätta förtroendet för etanolen som ett miljövänligt/etiskt alternativ. En viktig poäng som jag håller med dig om är att märkningen inte får bli för krånglig som t.ex. att varje bolag utformar egna certifieringsmärken och kriterier.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 07:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Chaan skrev:
Alldeles definitivt - ingen annan än jag och Anti som ser ett rätt stort problem med motsättningen mellan miljövänligt och arbetsvänligt? Om brasiliens etanolproduktion stört-omvandlas till mekanisk så kommer det att bli med dieseldrivna fordon och då försvinner mycket av den miljömässigga poängen med att importera därifrån..


Man kan väl diskutera om odling av sockerrör är arbetsvänligt, med tanke på bränning av odling innan skörd ex. Och den delen försvinner om man mekaniserar. Det kan väl också sägas vara positivt för miljön som bör negera en del av förbränningen av potentiellt fossila bränslen för traktorer.

Man tappar iofs en massa jobb men det är ju en naturlig del av utvecklingen i "utecklingsländer". Omställningen måste göras någon gång, kanske bättre förr än senare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 08:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Chaan skrev:
Alldeles definitivt - ingen annan än jag och Anti som ser ett rätt stort problem med motsättningen mellan miljövänligt och arbetsvänligt? Om brasiliens etanolproduktion stört-omvandlas till mekanisk så kommer det att bli med dieseldrivna fordon och då försvinner mycket av den miljömässigga poängen med att importera därifrån..


Jo jag har också tänkt på detta; vid manuell skörd bränner man ju helst fälten innan för att det ska bli lättare och mindre farligt att skörda. Eftersom man vid en mekanisk skörd inte gör det och tar hand om bagassen för att producera el av isf att bränna det på åkrarna och låta denna energin försvinna "vind för våg" så har man redan kompenserat för dieseln man har använd i skördemaskinen. Om jag minns rätt så är det just den moderna mekaniserade sockerrörs etanolen som pga sitt överskott av elproduktion (som i sin tur ersätter kolkraftcentraler) kommer nere på en 100% reduktion av växthusgaser.

Nästa steg är att också köra maskinerna på etanol i stället, Scania
kan leverera etanolmotorer så det är ju "bara" att bygga maskiner rund etanolmotorer isf dieselmotorer. Det samma gäller naturligtvis för traktorer och skördetrösklarna som används av de bönder som levererar till Agroetanol fabriken eller de båtmotorer som fraktar etanolen från Brazilien. De borde också drivas av etanol i stället för diesel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 08-03-18 09:00, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
De borde också drivas av etanol i stället för diesel.

/Aryan


Åtminstone biodiesel, om det skulle vara enklare att ordna rent maskinellt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 09:31 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Om i återgår lite till ämnet, ponera att etanolen blir etiskt ceritifierad (vad nu det innebär), vad får det för effekt på debatten, tror ni?

Jag undrar om inte kraven på de andra bränslena (såsom texgas) kommer att växa. Vad har de då för möjlighet att certifiera sig?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011