AcuraJan skrev:
Man vill väl inte ha tillbaka varmt bränsle till tanken bara för att det är slöseri på energi, man får bara svårare att få upp tempen på den större mängd bränsle som cirkulerar.
Angående att sätta returen till bränslefiltret för att få ett returlöst system.
Som jag ser det fungerar inte det, filtret är trycksatt, kopplar du in returen där får du samma tryck från båda hållen på fuelrailen och BTR gör ingen nytta.
För att koppla ett returlöst system måste man flytta BTR och plugga eller leda in bränsle från båda håll i fuelrail.
Sätt tex BTR direkt efter filtret och koppla returen från BTR som vanligt, sen drar du antingen två slangar till fuelrail eller bara en som orginal och plugga då där orginal BTR sitter.
Såhär är det kopplat orginal vid tanken på min Citroen, går därför bara en slang för bränsle fram till motorn.
Hmm...
Tydligen diskuterar vi två (2) fenomen här samtidigt...
(Det är väl bra iof)...
Jo "AcuraJan", tänker (tror jag) i dina banor...
Ser att det redan är löst med "dead end" på din Citroen...
Du kanske också löst lämplig uppvärmning...
Att (på Celican) sätta extra BTR vid det trycksatta bränslefiltret
tror jag är den mest praktiska lösningen på Celican...
Idag är det en orginal bränsleslang därifrån direkt in till
fuelrail, med (enkla) banjobultsanslutningar i båda ändar...
Fick för mig att, om man grenade den anslutning som sitter vid filtret...
(eller skaffar ny slang med två (2) uttag vid filtret)
så att man kunde ansluta extra BTR där, istället för som idag...
då extra BTR är monterad på returen från original BTR på väg till tank...
Tror att om man flyttade om inkopplingen av extra BTR så blir det
"dead end"...
Stoppkranen, för att välja E85 eller BF95 kunde som nu, sitta kvar
på original returen...
Kranen i Öppet läge= original BF95-läge, bränslet i retur direkt till tank, med att skölja igenom fuelrail...
in i t-röret som sitter efter kranen...på returen mot tank (trycklöst)...
Kranen Stängd=E85-läge med "dead end" på fuelrail, och returen går
från extra BTR-returen in i t-röret...på returen mot tank (trycklöst)...
Visst...bränslet cirkulerar i båda fallen (enl mitt sätt ovan)...
Men inte genom fuelrail= förhoppningsvis lite förvärmning sker...
I orginal läge, kyler cirkulationen av bränslet genom fuelrail BF95-bränslet
när överloppsbränslet cirkulerar genom hela systemet, via tank, pump, långa ledningar till och från motorrummet...
Dock kan det vara en fördel att låta genomströmningen av bränslet att
cirkulera genom, nästan, hela systemet, för att bränslet håller sig max rent (genom filtret), och att det rörs om relativt normalt...
Tror att jag förstår mig själv nu (åtminstone)...
...................
Det här med att "måsta kyla bränslet" görs redan idag...
genom totalcirkulationen...som finns i original...i många motorer...
Tror att även med "dead end"...ska även om (ev) värmningen åstadkommer något tillfälligt övertryck...
skulle hellre övertrycket välja vägen ut genom insprutarna in i motorn...
än att på något vis fortplanta sig bakåt mot det trycksatta, "kalla" bränslet från tanken...
Men som sagt, praktiska experiment framöver får utvisa vad som händer...
Hälsar Etalappen och tackar för lite kommentarer...