Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjul/navmotor eller inte
InläggPostat: ons 08-03-26 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Uppkom en diskussion om navmotorer i tråden om Elmotorn's effektivitet vs förbränningsmotorn. Tänkte att jag flyttar sista delen där till en separat tråd istället så att diskussionen potentiellt kan fortsätta och den andra tråden kan hålla sig till ämnet.

Mitsubishi har en variant, motorn Volvo ska använda eller åtminstone använder just nu i konceptet är:

http://www.pmlflightlink.com/news_volvo.html

http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html

http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_faq.html

http://www.pmlflightlink.com/archive/news_mini.html

40 kw motorn väger 18 kg. Implementationen i Mini'n återanvänder nästan all bromsenergi tack vare superkondensatorer. Man klarar redan idag sig utan mekaniska bromsar. Fullt "broms"-vrid när man står still. Handbroms finns som tillval.

I Mini'n ger konceptet bara 2 kg extra vikt/hjul jämfört med standardutförande. Och den har vad det verkar 640 hk. Lustigt är också att den har en 15 kW 2 cyl motor som generator, få se nu, är väl bara 20hk. Låter lite men det kanske fungerar. Dom menar på att man kan nå en förbruknig på ca 0.3l/mil när förbränningsmotorn går.

http://www.treehugger.com/files/2006/08 ... d_mini.php

Begränsad till 60-70mph när batteriet måste laddas. Alltså runt 100-110 km/h. Förklarar varför dom klarar sig med en så liten motor.

Citat:

Volvo has fully embraced the benefits and is incorporating the full QED system into its concept vehicle. OK, so the ‘old school’ thinkers within Volvo have added emergency disc brakes – for now – but I predict this will quickly change!


Konstigt att Volvo säger 2 kg ink vanliga bromsar, om det inte var ett misstag. Borde bli i princip ingenting utan dom, låter optimistiskt. Iofs så har väl Volvo antagligen inte tänkt ha 4*40 kW motorer i C30'n. Blir 216 hk sammanlagt. Fast nog skulle jag kunna tänka mig en sån bil Smile

Fördelar med detta koncept:

    Motorerna är små och utnyttjar befintlig plats.

    Har läst att vissa tillverkare menar på att denna lösning också är billigare, dvs, 4 små motorer är billigare än en stor. Antagligen är det också med i beräkningen att man slipper drivaxlar och annat.

    Man frigör plats i motorutrymme för batterier + potentiell förbränningsmotor, bättre krockskydd osv.


Nackdelen är väl extra ofjädrad vikt. Men om man kan bromsa helt med elmotorerna så kanske detta är ett litet problem i sammanhanget.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En ytterligare fördel med navmotorer är ju att fordonskonstruktören får frihet att placera motorrummet och övrigt maskineri var som helst, han är inte längre bunden till att det måste finnas fri väg för en mekanisk kraftöverföring därifrån till drivhjulen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror dock inte man spar så mycket vikt med att slippa bromsarna, för att få en kraftig elektrisk broms måste man överdimensionera elmotorna, speciellt på framaxeln. Jag tror att den bästa lösningen då är att ha ett par extra mekaniska bromser som kan vara lite mindre för kraftiga inbromsningar och den sista inbromsning till noll och för att hålla bilen stilla stående utan elförlust.

En lösning på den höga ofjädrade vikten och utsattheten av motorerna för skulle kunna vara att montera motorena fasta och använda korta drivaxlar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 10:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
@Torbjörn: Det stämmer. Finns mera:

4wd utan extra förluster.

ABS/Antisladd system där alla fyra hjul kan styras individuellt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 10:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
En lösning på den höga ofjädrade vikten och utsattheten av motorerna för skulle kunna vara att montera motorena fasta och använda korta drivaxlar.


Är 2kg extra ofjädrad vikt mycket ? (har ingen aning själv).

Jag frågar mig ändå om det är ett problem för "normala" bilar.

Om det är ett problem för sportbilar osv så finns förstås alternativet du nämde. Ex som i Audi's A1 plugin. Visserligen inte en motor/axel istället för /hjul då men bara jag får 4WD så är jag nöjd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 10:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
2 Kg motsvarar väl nästan minde än man tjänar på att gå från stålgälgar till alu, så det borde väl vara OK utom på en AMG eller Ferrari då..
Men jag är tveksam till om man kommer undan konventionella bromsar, dels behövs parkeringsbroms, dels kan väl som sagt en elmotor inte bromsa fullt ned till noll, iaf inte utan energitillskott..
Dessutom undrar jag om myndigheterna anser en motorbroms vara tillräckligt pålitlig, troligen kommer man att kräva en backup i form av en enklare skivbroms iaf.
Sedan är detta med kylning och nedsmutsning just ett sådant exempel på att man måste tänka på hur en bil ser ut i verkligheten.
Med saltsörja och damm i höga o låga temperaturer.
Mkt talar då för en centralt monterad motor, iaf sålänge vi pratar 2-hjulsdrift och begränsad budget.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 11:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
En lösning på den höga ofjädrade vikten och utsattheten av motorerna för skulle kunna vara att montera motorena fasta och använda korta drivaxlar.


Är 2kg extra ofjädrad vikt mycket ? (har ingen aning själv).


Det är inte så farligt men motorn väger 24 kg, jag ställer mig lite frågande till hur man kan spara 22 kg på bromsar, drivaxelknut mm på en vanlig bil.

Laban skrev:
Jag frågar mig ändå om det är ett problem för "normala" bilar.


En bili utan mekanisk hand/nödbroms får man inte godkänd med dagens regelverk

Laban skrev:
Om det är ett problem för sportbilar osv så finns förstås alternativet du nämde. Ex som i Audi's A1 plugin. Visserligen inte en motor/axel istället för /hjul då men bara jag får 4WD så är jag nöjd.


Med korta drivaxlar kan man också ha fyra motorer och ha traction control, antisladd, ABS mm.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Men jag är tveksam till om man kommer undan konventionella bromsar, dels behövs parkeringsbroms, dels kan väl som sagt en elmotor inte bromsa fullt ned till noll, iaf inte utan energitillskott..


PML har ju parkeringsbroms som tillval, mekanisk får man anta. Och kan bromsa ner till noll säger dom. Kanske kräver eltillskott men frågan är då hur mycket det är. Borde ju räcka långt med den el man lagrar i superkondensatorerna, man kanske inte förlorar något om man använder en bit till sista inbromsningen. Ex om batterierna inte kan ta upp all energi ändå.

Citat:
Dessutom undrar jag om myndigheterna anser en motorbroms vara tillräckligt pålitlig, troligen kommer man att kräva en backup i form av en enklare skivbroms iaf.


Det är nog inte helt omöjligt. Volvo pratade annars om kvadrupla system för att lösa säkerhetsbiten. Kanske räcker med det.

Citat:
Sedan är detta med kylning och nedsmutsning just ett sådant exempel på att man måste tänka på hur en bil ser ut i verkligheten.
Med saltsörja och damm i höga o låga temperaturer.


Kan tycka att man med dagens teknik borde kunna fixa detta problem. Motorn från PML ser ut att vara helt insluten.

Citat:
Mkt talar då för en centralt monterad motor, iaf sålänge vi pratar 2-hjulsdrift och begränsad budget.


Möjligt, men jag skulle nog satsa på uteslutande 4WD med denna teknik, i alla fall om jag vore Volvo, Saab osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 11:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Å andra sidan: den besparing i ofjädrad vikt som man får genom att gå över från stål- till lättmetallfälgar äts ofta upp många gånger om genom att man samtidigt inför onödigt breda däck.

Man kan ju också tänka sig, i synnerhet vid direktdriven navmotor, att dess rotor får ersätta navet och större delen av fälgen. Man förser helt enkelt rotorn med tre eller fyra pinnskruvar vid periferin och fälgen består då bara av själva fälgbanan, försedd med några fästöron. Ungefär det arrangemanget finns ju på ZAZ Tavria (en ukrainsk småbil, närmast en kopia av Lada Samara). Den har trumbromsar med aluminiumtrummor runt om och pinnskruvarna för montering av fälgarna sitter ute vid bromstrummornas periferi.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 12:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Man kan ju också tänka sig, i synnerhet vid direktdriven navmotor, att dess rotor får ersätta navet och större delen av fälgen. Man förser helt enkelt rotorn med tre eller fyra pinnskruvar vid periferin och fälgen består då bara av själva fälgbanan, försedd med några fästöron. Ungefär det arrangemanget finns ju på ZAZ Tavria (en ukrainsk småbil, närmast en kopia av Lada Samara). Den har trumbromsar med aluminiumtrummor runt om och pinnskruvarna för montering av fälgarna sitter ute vid bromstrummornas periferi.


Ja eller som en Vespa eller Lambretta.
Bild

Krävs lite adapterar på däckverkstäder för att däckmaskiner men det löser sig nog.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 12:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det är inte så farligt men motorn väger 24 kg, jag ställer mig lite frågande till hur man kan spara 22 kg på bromsar, drivaxelknut mm på en vanlig bil.


Vad väger bromsskiva , ok , belägg, infästning för slangar ?

Även drivaxeln påverkar ju den vikten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 13:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Laban skrev:
Jag frågar mig ändå om det är ett problem för "normala" bilar.


En bili utan mekanisk hand/nödbroms får man inte godkänd med dagens regelverk


Tänkte mer på den ofjädrade vikten där. Mekanisk handbroms finns ju som tillval så det är inget problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 13:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Det är inte så farligt men motorn väger 24 kg, jag ställer mig lite frågande till hur man kan spara 22 kg på bromsar, drivaxelknut mm på en vanlig bil.


Vad väger bromsskiva , ok , belägg, infästning för slangar ?

Även drivaxeln påverkar ju den vikten.


Det beror naturligtvis lite på bilen men för en bil som minin så skulle jag tippa hälften av 22 kg.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 13:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Finns väl tre alternativ, det är sant, dom ljuger, eller så är dom jävligt dåliga på att räkna.

Gäller väl även Volvo då eftersom dom hävdar samma sak, inklusive backup med mekaniska bromsar. Fast Volvo'n har säkert rejälare bromsar i orgutförande samt antagligen 40 kw (eller mindre) motorerna, och dom väger 18 kg. Så det kanske kan stämma bättre där. Hursomhelst så ser jag inte varför någon av dom skulle ljuga om detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 14:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
PML har ju parkeringsbroms som tillval, mekanisk får man anta. Och kan bromsa ner till noll säger dom. Kanske kräver eltillskott men frågan är då hur mycket det är. Borde ju räcka långt med den el man lagrar i superkondensatorerna, man kanske inte förlorar något om man använder en bit till sista inbromsningen. Ex om batterierna inte kan ta upp all energi ändå.


Att använda energi för bromsning, OK, vi har ju en del verkningsgrad att ta av...

Citat:
Det är nog inte helt omöjligt. Volvo pratade annars om kvadrupla system för att lösa säkerhetsbiten. Kanske räcker med det.


Lär ju öka ofjädrade vikten...

Citat:
Kan tycka att man med dagens teknik borde kunna fixa detta problem. Motorn från PML ser ut att vara helt insluten.


Ett ungefär lika begåvat argument som "kan vi åka till månen så borde väl bra batterier inte vara något problem idag?"...
Har man någon gång renoverat bromsarna eller bytt hjullager så inser man att detta är en krävande miljö.
Bromsarna är inte speciellt smutskänsliga, ändå vet vi hur de kan se ut.


Citat:
Möjligt, men jag skulle nog satsa på uteslutande 4WD med denna teknik, i alla fall om jag vore Volvo, Saab osv.


Kan du inte göra det billigare, så gör det dyrare och erbjud en feature...
Tyvärr, sådant håller bara i rika hem, skulle inte detta bli en bil för folket?
Kostnaderna än en gång..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011