Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-02-20 16:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att dieseln nu promotas allt mera (på felaktiga grunder) som en miljöbil av bilindustrin och biljournalister har många säkert upptäkt.

Det många kanske inte vet är att dieseln f.n. beskattas mindre än E85!

I SNF's rapport om dieselbeskattningen http://www.snf.se/pdf/rap-trafik-kilometerskatt.pdf kan man läsa

Citat:
Om diesel och E85 beskattades på samma sätt som bensin, skulle framför allt diesel bli betydligt dyrare.
Jämfört med bensin har diesel f n en skattebonus på 3 kr per liter, medan motsvarande bonus för E85 bara är 1,62 kr per liter. Prisuppgifter Statoil 2007-01-17.
Skattenivåer från 2007-01-01.


Bild

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-20 17:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tja, det är ju för närvarande politiskt omöjligt att stoppa subventionen av dieselbränsle.
Ett problem är ju att tradarna monterar 1000 liters tankar och bara åker till länder med lägre skatt och tankar.
Men det skulle iaf bli svårt att köra en bränslesubventionerad personbilsdiesel om man höjde till en skälig skattenivå för dieslen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-20 18:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Tja, det är ju för närvarande politiskt omöjligt att stoppa subventionen av dieselbränsle.
Ett problem är ju att tradarna monterar 1000 liters tankar och bara åker till länder med lägre skatt och tankar.
Men det skulle iaf bli svårt att köra en bränslesubventionerad personbilsdiesel om man höjde till en skälig skattenivå för dieslen.


Ja SNF har kommit på ett smart sätt att lösa detta, se artikellänken ovan:
- traderna svenska eller utländska får betala km-skatt när de kö genom Sverige, ett par kr/km
- höj dieselskatten för personbilar med 3 kr så at den är lika hög som för bensinen.
- långtraderna (so ju redan betaar kmskatt) får då tillbaka en del a skattepenger på dieseln så att de betalar lika mkt för den här som utomlands.

Flera EU-länder har redan olika km-skatt för långtraderna så det borde man kunna göra här med.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-20 20:22 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Varför inte slopa all energiskatt och istället höja koldioxidskatten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-21 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Blir nog problem med andra mer gynnade användare av energi..ska deras energiskatt inte tas bort då etc etc , mkt komplicerat...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-21 16:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 16:35
Inlägg: 61
Ort: Stockholm
men dieslarna har ju en massa straffskatter som sitter kvar fastän det inte borde göra det. min familj har en v70 d5 och måste köra runt 2000 mil för att det ska kunna lösa sig.

_________________
För biodiesel och etanol! , två av framtidens bränslen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-21 19:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är en ur miljösynpunkt mkt dålig system, det blir nu mera lönsamt ju mer man kör med de smutsigaste bilar. Visserligen släpper dieslar 15-20% mindre CO2 ut per km men de får allt sedan årsmodell 2000 släppa ut 3x så mkt NOx än vad en bensinare får göra per km, partikelfilter hjälper ju bara mot partiklarna.

De rörliga kostnader borde förståss vara högre och de fasta lägre, med högre energi/CO2 skatter på diesel fanns det också mera utrymme för alternativa dieselbränslen att med skatte lättnader vara konkuranskraftiga.

Annars utryckt betalar en som nu åker diesel motsvarande en bensinpris på 7,14 kr/l medan vi som kör på E85 betalar ett E75 pris som motsvarar en bensinpris på 10,80 kr/l

Finns f.ö. ett litet fel i tabellen från SNF ovan eftersom -antar jag iaf- det borde ha varit E75 de räknat på den 17 januari i år. Men räknar man på det diffar det bara ett öre som E75 får mindre i Skattebonus då:

Höger delen i tabellen blir då
Kod:
"vinter E85" (igentligen E75)   
                Idag   Energiskatt
                       0,8 x bensin
CO2 skatt       0,54   0,54
Energiskatt     0,73   2,33
Summa           1,27   2,87
"Skattebonus"   1,61   
pr före skatt   5,65   6,16
Totalt          6,91   8,52
Moms            1,73   2,13
Pris vid Pump   8,64  10,65


SNF la nu också ett förslag med "biodrivmedelscertifikat" se http://www.snf.se/nyhet.cfm?CFID=849171 ... 96&id=1444
Citat:
Bensinförsäljningsbolagen får krav på sig att 5,75 procent av sålda drivmedel ska vara förnybara/icke-fossila. Bolagen tvingas då själva justera priset på t.ex. bensin och etanol (E85) så att försäljningen av etanol ökar.


Låter bra tycker jag men det låser försäljnings volymen etanol till en viss volym bensin verkar det som.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-21 21:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
karlmb skrev:
Blir nog problem med andra mer gynnade användare av energi..ska deras energiskatt inte tas bort då etc etc , mkt komplicerat...


jo jag tänkte att man skulle ta bort all energiskatt.. på allt..
Den enda skatt man skulle betala vore alltså koldioxidskatt, borde bli enkelt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-23 09:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tempest skrev:
men dieslarna har ju en massa straffskatter som sitter kvar fastän det inte borde göra det. min familj har en v70 d5 och måste köra runt 2000 mil för att det ska kunna lösa sig.


Precis. Smart med skatter som svider värre ju mindre man kör...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-05-10 15:11 
Den här beräkningen är minst sagt löjeväckande. De har missat att Dieselbilars fordonsskatt är hejdlöst hög.

Dessutom så blandar de väldigt okunnigt energiinnehåll och verkningsgrad. Dieselmotorer är ca 30% effektivare än Bensin dito men energiinnehållet är det samma i bensin som diesel.

Kunskapsnivån är ungefär samma som de som tycker etanolbilar drar mycket……….


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-10 15:12 
karlmb skrev:
Tempest skrev:
men dieslarna har ju en massa straffskatter som sitter kvar fastän det inte borde göra det. min familj har en v70 d5 och måste köra runt 2000 mil för att det ska kunna lösa sig.


Precis. Smart med skatter som svider värre ju mindre man kör...


Jättebra för de arbetslösa drönarna men sämre för alla som måste ta sig till jobbet.........


Upp
  
 
InläggPostat: tor 07-05-10 17:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
TreKronor skrev:
Den här beräkningen är minst sagt löjeväckande. De har missat att Dieselbilars fordonsskatt är hejdlöst hög.


Ja de är emot olika skatter, nu blir det mera fördelaktigt ju mer man kör (och smutsar ner med dieseln.

TreKronor skrev:
Dessutom så blandar de väldigt okunnigt energiinnehåll och verkningsgrad. Dieselmotorer är ca 30% effektivare än Bensin dito men energiinnehållet är det samma i bensin som diesel.

Kunskapsnivån är ungefär samma som de som tycker etanolbilar drar mycket……….


Nej då, diesel innehåller faktiskt ca 10% mera energi än vad bensin gör. Det ger också mera CO2 per liter verkningsgraden är altså inte så mkt bättre än vad man skulle tro.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-05-11 09:10 
:wink:


Senast redigerad av TreKronor fre 07-05-11 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
  
 
InläggPostat: fre 07-05-11 09:11 
aryan skrev:
TreKronor skrev:
Den här beräkningen är minst sagt löjeväckande. De har missat att Dieselbilars fordonsskatt är hejdlöst hög.


Ja de är emot olika skatter, nu blir det mera fördelaktigt ju mer man kör (och smutsar ner med dieseln.

TreKronor skrev:
Dessutom så blandar de väldigt okunnigt energiinnehåll och verkningsgrad. Dieselmotorer är ca 30% effektivare än Bensin dito men energiinnehållet är det samma i bensin som diesel.

Kunskapsnivån är ungefär samma som de som tycker etanolbilar drar mycket……….


Nej då, diesel innehåller faktiskt ca 10% mera energi än vad bensin gör. Det ger också mera CO2 per liter verkningsgraden är altså inte så mkt bättre än vad man skulle tro.

/Aryan


Nu blandar du ihop fakta och fiktion. 10 % är så pass lite att det ligger inom felmarginalen för att vara samma. Dessutom så finns det ingen generell siffra för detta. Svensk Diesel innehåller inte alls 10 % mer energi. Euro diesel är ett par % bättre än Svensk osv.

Poängen var att de drar upp skatten med 40 % i sitt förslag pga. bättre förbränning inte högre energiinnehåll per L. Din kommentar är alltså irrelevant för den förändrar inte det faktum att de har tänkt fel.

Det här med att åka runt och skitna ner är en väldigt svepande och godtycklig kommentar som baserar sig på gamla dieselfordon. Alla moderna partikelförsedda motorer är rent miljömässigt(utsläpp av farliga ämnen) bättre än Bensin och framför allt Etanol.

Det är väl bra att de som kör långt använder bränslesnålare bilar.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tre kronor:

Är det miljömässigt bättre att?:
1. Släppa ut flera ggr mer NOx
2. Släppa ut så små partiklar att de inte fastnar i partikelfällorna på dagens dieslar utan istället kommer ännu längre in i lungorna än de (få) partiklar som kommer från Ottomotorer på etanol eller bensin.
3. Använda bränslen som leder till ännu mer NOx vid tillverkningen.
4. Använda bränslen som kan leda till oljekatastrofer.
5. Använda bränslen som ger stor lokal miljöförstöring, t.ex. Nigeria
6. Använda bränslen som ger totalt sett en högre CO2 belastning

Är det smart att köpa en bil idag som använder bränslen som ligger lager och kommer att ta slut inom 10-50 år, med kommande prisstegring?

Allt detta sker om du kör en modern dieselbil idag jfrt med om du kör en etanolbil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011