Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-04-03 09:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Efter snart 1½ år utan min gamla konverterade Audi 100 känner jag mig skyldig till några tons utsläpp av CO2 i min nya bil. Subaru Forester med en 2-liters boxer fyra. Var igentligen aldrig något alternativ att konvertera den på något amatörmässigt sätt som jag gjorde med audin, men nu finns det ju fina elektroniska sätt.

Det jag fastnat mest för är FullFlex Gold, som t.o.m. finns i specialversion till boxermotorer (extra långa sladdar).

Nu undrar jag bara om det finns någon annan med erfarenhet av boxerkonverteringar eller åsikter om andra sätt att konvertera (Vilka inte innefattar att klippa upp kablar och skarva på boxar)

... Även SUVägare kan ha miljötänk :wink:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 11:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Eller så fick han aldrig dit den. :-)

Hur är det med bränslepumpen, det sägs att man behvöer byta på japanska bilar?

Har själv en Subaru.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 11:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
Hur är det med bränslepumpen, det sägs att man behvöer byta på japanska bilar?

Har själv en Subaru.


Nej det behövs bara om man vill konverara den med bränsletrycksregulator. Med konverteringsboxar så är det inget problem. Då ska man bara hitta en med passande kontakter då är det mkt enkelt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 14:55 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Vad fint, vilken är då den bästa för min fina boxer-fyra? Enkelt handhavande och lätt att installera. Skall vara flex, så man kan tanka var man vill... :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 16:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En sak man kanske ska kolla upp i sammanhanget är om Subaru har några konstigheter för sig när det gäller hur motorstyrsystem och spridare beter sig elektriskt sett.
Om det är högohmiga spridare och drivstegen i styrdonet är av open collector-typ på traditionellt sätt, så fungerar vilket piggybacksystem som helst i det avseendet. Men om det t ex skulle vara lågohmiga spridare och PWM-styrda eller strömbegränsande utgångar , så minskar utbudet av lämpliga piggybacksystem snabbt. Ännu värre är det om spridarna skulle styras på + sidan, men det tycks tack och lov vara synnerligen ovanligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 17:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
har du provat att köra på E85 utan att konvertera först ?
det verkar som många moderna bilar av senaste årsmodell klara att köra på E85 utan konvertering som min VW golf V 1.6 fsi från 04
det kan vara så att konvertering är överflödig, evt. måste man trixa med kallstarten

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 12:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Har inte testat att blandtanka utan konvertering. Vad det gäller polaritet på insprutningen spelar det ingen roll med fullflex. Sedan antar jag att de inte skall vara problem med själva insputningstypen. De har ju en box som är till för boxstermotorer, och det skulle väl vara porscheägare isåfall som kan vara de andra att dra nytta av den isåfall (Fast sällan till fyra cylindrar)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 15:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Argammon skrev:
Har inte testat att blandtanka utan konvertering. Vad det gäller polaritet på insprutningen spelar det ingen roll med fullflex. Sedan antar jag att de inte skall vara problem med själva insputningstypen. De har ju en box som är till för boxstermotorer, och det skulle väl vara porscheägare isåfall som kan vara de andra att dra nytta av den isåfall (Fast sällan till fyra cylindrar)


Om det är en boxer motor eller rak, har inget med insprutningssystemet att göra, du måste kolla upp om din motor har hög eller lågohmiga spridare. Kan du göra själv med endast en enkel multimeter. Är väl bättre att kolla upp sådant här innan du köper en box?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 16:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Boxermotorer med insprutning är ju också vanliga på t ex VW Transporter och Alfa Romeo. Båda dessa brukar använda Bosch-system med högohmiga spridare alternativt förkopplingsmotstånd, dvs de typer som är enklast för ett piggybacksystem att hantera.

Sedan bör man ha klart för sig att polaritet på spridarkontakterna respektive om styrningen av spridarna ligger på + eller - sidan är två helt olika saker som inte har med varandra att göra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 23:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Okay tackar för alla tips, skall göra lite efterforskningar kring detta. Eländigt att komma åt insputningen på boxern dock men det skall väl gå med lite vasselin :)
Får väl ta och testa blandtanka också, lär ju märka när motorelektroniklampan tänder sig :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 12:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
vill du snabba på testen med att bladtanka kan man alltid köra till det bara finns tex. ca 10 liter bränsle kvar fyll på med lika mycket E85 och ut och provkör går den lika bra, fyll nästan upp tanken med E85 och forsätt testa
om den klarade 50/50 är föga troligen att ni blir stående i detta fas av test
man kan även evt. med hjälp av ett ELM323 inteface och bärbar dator kolla vad 1:a longtermfueltrimbanken står vid de olika blandningarnar och antecka dessa
observera att motorindikatorn kan tändas trots att den inte går magert

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 15:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Har hittat spridarna nu... Ingenting man sätter in en box på en kvart om man säger så. Får plocka ner styrservopumpen på ena sidan och spolarvätskebehållare och pump på andra, plus en halv låda kåpor om jag läser verkstadshandboken rätt. (Japaner till att hitta på smidiga lösningar?)
Det är med andra ord något jag bara kommer göra en gång på sin höjd och det vid installation av ev box. Framtiden får utvisa lite mer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 19:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Har en kompis som också har en Subaru med boxer... Enligt honom var det lika eländigt att byta tändstift. Japaner... :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011