Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 00:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Desinformation. Oljelobbyn vill få stopp på etanolsatsningarna, eftersom det hotar deras vinstmarginal, osv.

Det pågår även en massiv spekulation i diverse råvaror. Det vill inte kapitalisterna att det skall pratas om. Det driver upp matpriser det med. Det spekuleras i ofattbara 15 ggr den mängd råvaror som faktiskt finns. Snacka om bubbelekonomi. Men förs sånt på tal så kan det ju bildas en opinion mot att man ska tillåta sådan massiv spekulation. Det får helt enkelt inte ske, så kapitalisterna använder sitt mediala och politiska inflytande för att setill att de får vara ifred.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 08:59 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
widmark skrev:
Desinformation. Oljelobbyn vill få stopp på etanolsatsningarna, eftersom det hotar deras vinstmarginal, osv.

Det pågår även en massiv spekulation i diverse råvaror. Det vill inte kapitalisterna att det skall pratas om.


I kapitalisttidningen DI var det en kapitalistråvaruanalytiker som sa att biobränsle inte är anledningen.

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... d%E4rf%F6r

Så där föll din teori om den stora kapitalistkomplotten. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Däremot så visar den artikeln på att problem med biobränslen. Det krävs inte så mycket för att priserna ska pendla rätt kraftigt:

Från DI artikeln:

Citat:
Dels har det skett en kraftig explosion i ett sockerraffinaderi i Kalifornien. Dessutom är vädret i Kina mycket ogynnsamt med snöstormar den senaste tiden. Det har slagit ut 60-70 procent av produktionsvolymen för socker i landet."


60-70 % . Följdaktligen har det hänt en del med priset:

http://english.peopledaily.com.cn/20060 ... 43452.html

Priset har alltså fördubblats från förra året. Man kan lätt tänka sig hur detta skulle ha påverkat potentiell etanoltillverkning. Detsamma gäller förstås för alla typer av biobränslen, odling.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 10:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
Priset har alltså fördubblats från förra året. Man kan lätt tänka sig hur detta skulle ha påverkat potentiell etanoltillverkning. Detsamma gäller förstås för alla typer av biobränslen, odling.


Javisst, minskad produktionskapacitet av socker sänker givetvis efterfrågan och därmed priset på sockerrör...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 10:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Förstår inte. Hur tänker du här ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 13:19 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Vad är det du inte förstår? Tyckte jag skrev så tydligt som jag kunde.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 14:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kan du förklara varför efterfrågan skulle minska om produktionskapaciteten minskar ?

Jag ser nämligen inte någon koppling mellan produktionskapacitet och efterfrågan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 14:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
Kan du förklara varför efterfrågan skulle minska om produktionskapaciteten minskar ?

Jag ser nämligen inte någon koppling mellan produktionskapacitet och efterfrågan.


Om produktionskapaciten för socker minskar (trasigt sockerbruk tex), minskar efterfrågan på råvaror som används för att producera socker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 15:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Då är jag med i matchen. Jag pratade dock om odling, prisökningen jag länkade till gällde Kina och där var det snöstormar som hade orsakat en 60-70% minskning av produktionen. Man får väl anta att det är råvaran som orsakar problemet, inte fabrikerna. Och det lär ha motsatt påverkan på en potentiell etanolproduktion. Tänk ex om Kina hade kört enbart på etanol och skörden och följdaktligen produktionen ett år blev 30-40% av den normala.

När det gäller produktionen sett bara till fabriker så är det väl fenomenet som sådant som är intressant, och det kan förstås lika gärna drabba produktionen av etanol istället för socker. Här beror det ju lite på hur storskaliga fabrikerna är men man kan väl anta att det inte lär påverka lika mycket som våra naturfenomen bevisligen kan göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 16:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jaha, du menar så. Etanol olja eller el, allt kan drabbas av prisdubblingar. OM du kollar in elpriset (före skatt!) några år tillbaka, så ser du STORA förändringar.

Oljan har ju gått upp och kommer att göra än mer...

Oavsett, så finns det framtid prissvängningar iniom energiområdet. Ja, om man inte tror på oebgränsad tillgång till ren energi förstås. :-)

Så att du som elbilsägare skulle slippa detta, det är att hoppas på mycket! 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det tror jag förstås inte. Men den stora kostnaden för en elbil är inte nödvändigtvis elen så det har lite mindre betydelse där.

Sen gissar jag på att elproduktionen i sig är lite mindre känslig eftersom den inte beror på odling i speciellt stor grad. Men det är klart, brister Sourvadammen så lär det påverka elpriset i Sverige.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 16:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Citat:
Sen gissar jag på att elproduktionen i sig är lite mindre känslig eftersom den inte beror på odling i speciellt stor grad. Men det är klart, brister Sourvadammen så lär det påverka elpriset i Sverige.


Det som framför allt påverkar elpriset i norden, är om det blir torka och dammarna inte fylls på ordentligt. Snacka om att vara beroende av vädret. :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 17:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst, men det är väl inte riktigt lika stora svängningar i produktionen vi talar om för el.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 03:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
MagnusH skrev:
I kapitalisttidningen DI var det en kapitalistråvaruanalytiker som sa att biobränsle inte är anledningen.


Den spekulation jag menade var den i mat-råvaror. Det pågår en icke trivial spekulation i tex vete, ris osv. Ris särsklit eftersom priset stegrat så kraftigt har ju just ris varit (är?) en lysande råvara att investera i. Inte fy skam att få 30% avkastning på sin investering på bara några månader.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-14 16:26 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Höga matpriser här för att stanna

"Men de viktigaste bakomliggande orsakerna är framför allt högre bränslepriser. Också de stigande gaspriserna påverkar lantbruket då det används i tillverkningen av vissa gödningsmedel. "

Köp diesel, döda ett barn...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011