Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 18:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Har nu blandtankat för första gången. Hade ca 10liter bensin kvar och fyllde upp med 10l E85. Bilen startade och gick fint, bra acc och segdragning. Ingen motorvarningslampa eller liknande har tänts. Det enda jag reagerade över var tomgången som pendlade ganska duktigt mellan 500-1000rpm, framförallt vid fullgas och sedan gasuppsläpp. Antar att det beror på att den inte hinner kompensera lika snabbt.

Kommer fortsätta späda till 75% och så småningom 100% eller tills bilen säger annorlunda. Finns det något smidigt sätt att kontrollera om bilen går magert eller inte? Vore ju dumt att bränna motorn :roll:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mätning från Lambdan
InläggPostat: mån 08-04-07 18:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Mät signalen från Lambdasonden. Koppla in dig med en voltmeter på något lämpligt ställe, och dra kablar till någon plats vid istrumentbrädan. Använd en voltmeter. På startsidan etanol.nu kan du läsa mer om vilka värden den bör visa.

Det finns färdiga instrument för detta om man vill vara lite exklusiv. Det är då ofta lysdioder som markerar mot en skala.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 19:29 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Hmm, som alltid är det värdelöst att försöka komma åt saker på en boxer. Skall se om jag inte kan komma över en servicebox man kan koppla in istället. Antar att man behöver testa såväl tomgång som fullgas?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Testning av Lambdavärden
InläggPostat: mån 08-04-07 20:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
"Fullgas" kanske är att ta i? Längst ner här:
http://etanol.nu/ombygg-insprutare.php
står dom rimliga mätvärdena.

Beskrivningen handlar visserligen också om justering av en BTR, men mätvärden torde gälla för din blandtankning också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 21:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att mäta på lambdasonden är ju den enda möjliga metoden att avgöra om lambdaregleringen ligger rätt på äldre bilar som inte har något diagnosuttag. Men på en bil av 2007 års modell finns det ju ett standardiserat OBD-II -uttag, då är det mycket enkelt gjort att koppla in en handterminal (eller dator med interfacekabel och lämplig programvara) där och läsa av mätvärdena för "long term fuel trim" under en tids körning.
OBD-II -protokollet är standardiserat, så avläsningsutrustningen är inte specifik för just Subaru utan ganska universell.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 10:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Standardisera.... vilket vackert ord =)
Måhända att det finns sådana diagnosverktyg att köpa i handeln? Eller måste jag fjäska för verkstaden att få låna ett över helgen. Tror jag har sett diagnosverktyg men det var nog på en amerikansk sida.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 10:12 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det bør være lett tilgjengelig til en billig penge på både tysk og britisk ebay

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-12 13:18 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-27 18:58
Inlägg: 2
Mät inte med voltmätare på främre sensorn .

Det sitter bredbands sond där på nyare subaru så det går inte att mäta.

Utan den måste kollas via diagnos-uttaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-12 13:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
okay, jag har nu tankat fullt med ren E85 och bilen beter sig som förut. Åkte in till min verkstad och fick låna ett diagnosverktyg. Fanns ganska många värden i det instrumentet och inget hette "lambda". Däremot fanns ett rear O2 sensor vilket jag tolkade som lambda? Den pendlade mellan 0,02 och upp till 0,78 någonting vid blandad körning. De högre värdena fick jag vid motorbroms annars höll sig värdet ganska lågt. Är detta tecken på att den går snålt och inkompenserat? Märker fortfarande bara av svajig tomgång som enda biverkning. Går annars mycket mjuk och fint och drar enligt mätaren mer än vanligt.

Startade dock inte vid -3° utan jag fick inhandla en startgas vilket gjorde att motorn startade på två tre varv. Borde väl inte vara skadligt i måttliga doser enstaka dagar med kyla?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-12 21:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Argammon skrev:
okay, jag har nu tankat fullt med ren E85 och bilen beter sig som förut. Åkte in till min verkstad och fick låna ett diagnosverktyg. Fanns ganska många värden i det instrumentet och inget hette "lambda". Däremot fanns ett rear O2 sensor vilket jag tolkade som lambda? Den pendlade mellan 0,02 och upp till 0,78 någonting vid blandad körning. De högre värdena fick jag vid motorbroms annars höll sig värdet ganska lågt. Är detta tecken på att den går snålt och inkompenserat? Märker fortfarande bara av svajig tomgång som enda biverkning. Går annars mycket mjuk och fint och drar enligt mätaren mer än vanligt.

Startade dock inte vid -3° utan jag fick inhandla en startgas vilket gjorde att motorn startade på två tre varv. Borde väl inte vara skadligt i måttliga doser enstaka dagar med kyla?


Titta inte på spänningsvärdena från någon av lambdasonderna utan titta i stället på de som heter "Long term fuel trim" och "Short term fuel trim". Båda de anger hur många % lambdaregleringen måste korrigera bränslemängden med för att nå önskat resultat. Long term-värdet är en medelvärdesbildning på längre sikt och kanske den mest intressanta, men man måste köra relativt långt innan den stabiliserar sig. Short term-värdet kan barka iväg åt ena eller andra hållet så snart man har infört någon störning i systemet (t ex gått över till annat bränsle), det är normalt att detta varierar med körförhållanden osv men det bör hålla sig relativt nära noll när väl long term-värdet har stabiliserat sig.

Beträffande lambdasonder så är det normalt den främre (på en boxer- eller V-motor finns det ofta dubbla främre sonder, en för varje cylinderbank) som används för lambdaregleringen, den bakre används bara för att övervaka katalysatorns funktion och eventuellt också för att ta över som reserv vid fel på en av de främre lambdasonderna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-14 13:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
magnul skrev:
Det bør være lett tilgjengelig til en billig penge på både tysk og britisk ebay


Såg i senaste Biltema katalog på sid 265:
Bild
Citat:
OBDII felkodsläsare
För felsökning av moderna fordon och deras elsystem. Kom-
plett med applikationsprogramvara och drivrutin för USB-
anslutning till PC. USB-kabel medföljer.
15-1385 699:-


Finns ännu? inte på nätet förutom i PDF:en vet inte om den kommit till varuhusen ännu.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-14 15:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Fuel trim bläddrade jag förbi som hastigast, tittade inte men någonstans minns jag 7%? Får kontrollera detta efter några tankningar. Bör Long Term fueltrim öka ca 30% för att det skall vara fullt kompenserat utan att gå magert?

Felkodsläsaren från Biltema är ju onekligen billig men kan den läsa av alla värden som verkstans 50000kr manick klarar? Inte bara eventuella felkoder, för några sådana har inte uppkommit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-14 15:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Argammon skrev:
Fuel trim bläddrade jag förbi som hastigast, tittade inte men någonstans minns jag 7%? Får kontrollera detta efter några tankningar. Bör Long Term fueltrim öka ca 30% för att det skall vara fullt kompenserat utan att gå magert?

Felkodsläsaren från Biltema är ju onekligen billig men kan den läsa av alla värden som verkstans 50000kr manick klarar? Inte bara eventuella felkoder, för några sådana har inte uppkommit.


En sån där enkel läsare som INTE går att koppla till dator brukar bara kunna visa felkoder.
Om den går att koppla till dator så kan man som regel få ut allt "lagstadgat" OBD-II -data från motorstyrsystemet, däribland fuel trim-värdena. Däremot går är det inte säkert att man kan få ut felkoder och data från andra system i bilen (t ex ABS, klimatanläggning) än just motorstyrsystemet.

En sak man kan få se upp med är att det finns fyra olika varianter på OBD-II -data. När den där testkontakten standardiserades i början av 90-talet så lyckades inte bilindustrin komma överens utan det slutade med tre olika standarder:

ISO 9141 , den "mest officiella" av dem, används främst av europeiska och japanska biltillverkare samt Chrysler. Även av Ford för allt utom motorstyrsystemet.

PWM, Ford's eget snitt (egentligen tekniskt sett det bästa av dem men inte kompatibelt ens med det diagnossnitt som Ford använde före OBD-II -tiden).

VPW, GM's snitt. Också där gäller att det knappt ens är kompatibelt med sig självt, inte ens med GM's äldre diagnoslösningar.

Dessa tre "ursprungliga" snitt brukar stödjas av alla billiga handterminaler. Men på senare år har det blivit mer och mer vanligt på bilar som har CAN-buss att man kopplar den till OBD-II -uttaget och använder den även för diagnostik. Eftersom ett CAN-interface fördyrar en handterminal fullt märkbart så finns det ofta inte med drivkretsar för detta i de billigaste terminalerna även om konstruktionen är förberedd för CAN.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-14 16:07 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Som jag misstänkte då!

Funderade ändå på att gå upp lite i pris, känns som man kan vinna på det.
Funderar på den här avläsaren http://www.orebrobildiagnos.se/detail.php?item_id=91#
Känns även mer framtidssäker då den kan uppdateras via pc. Skall bara spana in vad det medföljande programmet klarar av.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-14 16:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
En sån där enkel läsare som INTE går att koppla till dator brukar bara kunna visa felkoder.


aryan skrev:
OBDII felkodsläsare
För felsökning av moderna fordon och deras elsystem. Kom-
plett med applikationsprogramvara och drivrutin för USB-
anslutning till PC. USB-kabel medföljer.

15-1385 699:-



Måste väl betyde att man kan ansluta den till dator?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011