Ja det är en ur miljösynpunkt mkt dålig system, det blir nu mera lönsamt ju mer man kör med de smutsigaste bilar. Visserligen släpper dieslar 15-20% mindre CO2 ut per km men de får allt sedan årsmodell 2000 släppa ut 3x så mkt NOx än vad en bensinare får göra per km, partikelfilter hjälper ju bara mot partiklarna.
De rörliga kostnader borde förståss vara högre och de fasta lägre, med högre energi/CO2 skatter på diesel fanns det också mera utrymme för alternativa dieselbränslen att med skatte lättnader vara konkuranskraftiga.
Annars utryckt betalar en som nu åker diesel motsvarande en bensinpris på 7,14 kr/l medan vi som kör på E85 betalar ett E75 pris som motsvarar en bensinpris på 10,80 kr/l
Finns f.ö. ett litet fel i tabellen från SNF ovan eftersom -antar jag iaf- det borde ha varit E75 de räknat på den 17 januari i år. Men räknar man på det diffar det bara ett öre som E75 får mindre i Skattebonus då:
Höger delen i tabellen blir då
Kod:
"vinter E85" (igentligen E75)
Idag Energiskatt
0,8 x bensin
CO2 skatt 0,54 0,54
Energiskatt 0,73 2,33
Summa 1,27 2,87
"Skattebonus" 1,61
pr före skatt 5,65 6,16
Totalt 6,91 8,52
Moms 1,73 2,13
Pris vid Pump 8,64 10,65
SNF la nu också ett förslag med "biodrivmedelscertifikat" se
http://www.snf.se/nyhet.cfm?CFID=849171 ... 96&id=1444
Citat:
Bensinförsäljningsbolagen får krav på sig att 5,75 procent av sålda drivmedel ska vara förnybara/icke-fossila. Bolagen tvingas då själva justera priset på t.ex. bensin och etanol (E85) så att försäljningen av etanol ökar.
Låter bra tycker jag men det låser försäljnings volymen etanol till en viss volym bensin verkar det som.
/Aryan