Mera från rapporten:
Citat:
Under 2005 och 2006 var den genomsnittliga bränsleförbrukningen i etanolbilar 7,8 respektive 8,2 l/100 km, vilket var drygt 20 procent mer än under åren 2002-2004. År 2007 hade utvecklingen vänt och bränsleförbrukningen var 8,0 l/100 km.
Lite mera matnyttigt (dock inga nyheter):
Citat:
Vid beräkningen av klimatnyttan av etanol- och gasbilar är det viktigt att skilja på den genomsnittliga klimatnyttan för alla bilar och den potentiella klimatnyttan för den enskilde bilägaren. I denna rapport är syftet i första hand att göra en uppskatt- ning av den faktiska klimatnyttan av de etanol- och gasbilar som nyregistrerades under 2007. Beräkningarna baseras därför på genomsnittliga värden för alla bilar. Den enskilde bilägaren kan emellertid påverka flera av parametrarna ovan (tank- ningsgrad, andelen biogas, bränsleförbrukning). Den potentiella klimatnyttan är därmed väsentligt högre än den genomsnittliga.
De nya etanolbilarna beräknas under 2007 i genomsnitt ha reducerat klimatpåver- kan med cirka 57 procent jämfört med nya bensinbilar och de nya gasbilarna med cirka 34 procent. Den etanolbilsägare som alltid tankar E85 och vars bil har samma bränsleförbrukning som den genomsnittliga bensinbilen reducerar emellertid klimatpåverkan med omkring 65 procent. Gasbilsägaren som tankar 100 procent bio- gas, och vars bil har samma bränsleförbrukning som den genomsnittliga bensinbi- len, reducerar klimatpåverkan med omkring 85 procent.
Synd bara att man inte altid kan köpa biogas och att pumpana ofta bara markeras "fordonsgas" så att man inte vet om det är biogas man tankar eller ej..
Det vore som om man ur en E85 pump ibland fick fossiletanol utan att veta om det..
/Aryan