Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-04-30 22:03 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Hej.
Har en Volvo 850 SE -94 (10 ventiler), med ett vad jag tror, Siemens styrsystem. Nu till min fråga, är det någon som konverterat en sån innan?? Har inhandlat en Flextune II, som jag igentligen skulle vara till min 740, men den skall troligtvis avyttras, kan jag använda Flextunen till denna bilen??
Fler frågor kommer säkert..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-30 22:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Det hade väl gått men om det är så att du köpte den till din 740 så finns det väl bara fyra kablar från flex boxen, medan du behöver fem till din 850?

Har jag fel?

En btr funkar väl också bra på en 850, vet inte hur bra krut det är i deras bränsle pumparbara?

Hör med "torbjörn" Han har kolla på det mesta ;)

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Konvertering 850
InläggPostat: ons 08-04-30 22:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Med hänvisning till Andreas R:s påpekande, så undrar man om du inte menar Flexitune? Dom heter väldigt lika, Flextune och Flexitune. Det ena Flextune, kopplar du in mellan spridarna och spridarkablarna. Alltså finns det bara fyra kablar om det var avsett för en 740.
Det andra Flexitune, kopplar du in direkt till ”datorn” och då är det (tror jag?) ovesäntligt hur många cylindrar man har.
Det finns dock här på forumet en som har konverterat och dokumenterat en 850: http://web.telia.com/~u82305465/Filer/E ... %20GLT.pdf
Det är inte riktigt samma modell som din, men du hittar säkert rätt med hjälp av den beskrivningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-30 22:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Det stämer! Då har jag också lärt mig något nytt :)

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Rättning
InläggPostat: tor 08-05-01 08:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Det skall ju vara Flexitune II och inget annat (ni vet den som man själv löddar ihop).
MVH Flummbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering 850
InläggPostat: fre 08-05-02 17:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Med hänvisning till Andreas R:s påpekande, så undrar man om du inte menar Flexitune? Dom heter väldigt lika, Flextune och Flexitune. Det ena Flextune, kopplar du in mellan spridarna och spridarkablarna. Alltså finns det bara fyra kablar om det var avsett för en 740.
Det andra Flexitune, kopplar du in direkt till ”datorn” och då är det (tror jag?) ovesäntligt hur många cylindrar man har.
Det finns dock här på forumet en som har konverterat och dokumenterat en 850: http://web.telia.com/~u82305465/Filer/E ... %20GLT.pdf
Det är inte riktigt samma modell som din, men du hittar säkert rätt med hjälp av den beskrivningen.


Flextune vet jag inget om, Flexitune länkar du ju till:
F
Citat:
lexituneboxen kopplas
enkelt in mellan spridarna
och bilens styrbox. 1992
års model av 850 har
enkanalig insprutning, dvs
alla spridarna öppnar på
samma gång och styrs
därför endast via en signa
Då räcker det att koppla in
sig på ett ställe. För
flerkanalig insprutning
används Flexitunes
Sequential istället, se
deras hemsida.


Om en -94 har seqventuiellt med en kanal till varje cylinder så kommer inte Flexitune II (Sequential att funka då den har max 4 kanaler.)
Fast å andra sidan, är det någon som provat att driva 2 spridare på samma utgång?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 5 kanaler ?!?!?!
InläggPostat: lör 08-05-03 20:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Har kollat lite hur det serut och det verkar, om jag nu inte har helt fel, att det får bli konvertering med BTR eller större spridare. Det går 10 kablar till spridarna (2 till varje). Det blir ju inte så bra med min Flexitune II då ju. Ska "forska" vidare på lämplig lösning.

MVH Flummbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 21:40 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
Ska konvertera min brors 850 GLT med större spridare har jag tänkt inom kort, får återkomma med ev resultat


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-05-14 19:03 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Vet någon var orginal bränsletryck ligger?? Hur mycket ska man öka till en början?? Skriver igen när detta är gjort och hur det funkar..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 20:28 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
OK. BTR är beställd. Ska ev konvertera min 740 i morgon, då denna inte är såld inu. Har ju både Flexitune II och en 3mm planad topp liggandes. Kan ju ha den som "försökskanin" ett tag....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 20:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
flummbeck skrev:
OK. BTR är beställd. Ska ev konvertera min 740 i morgon, då denna inte är såld inu. Har ju både Flexitune II och en 3mm planad topp liggandes. Kan ju ha den som "försökskanin" ett tag....


Spännande!

Har inte själv hört talas om en 3mm planad topp och flexitune. Men vet om folk som gjort med 3mm topp och större spridare och något förhöjd tryck med en justerbar BTR.

Nyfiken på hur det går med din 740. Har du en faktisk förbrukning på bensin innan du gjort planingen och det? Ärliga siffror?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Första tankningen med E85
InläggPostat: tis 08-06-17 16:23 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Har nu monterat BTR på min 850, och tankat E85. Ställde upp trycket lite, då det fortfarande fanns bensin kvar i tanken (gissningsvis 30% bf95 och 70% E85). Efter första provturen verkar det att funka fint och bilen tuffar på, med lite bättre effekt kan jag tycka, men det kanske bara är något man inbillar sig. Någon konvertering av min 740 blev det aldrig, men kanske det kommer det med. Ska kolla avgasvärdena sen när det bara är E85 i tanken, då jag kollade dom innan konverteringen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011