Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera Skoda Octavia?
InläggPostat: tis 07-01-02 16:39 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-02 16:36
Inlägg: 4
Hej,
Undrar om någon har erfarenhet av konvertering av en Skoda Octavia 1,6l årsm. 2000? Är tänk att andvända en Flextek.

Tacksam för svar!
Mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-02 18:12 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-02 16:36
Inlägg: 4
Lind skrev:
Jag har konverterat en Skoda Felicia med samma motor.
Först med BTR, numera med Flextune. Funkar bra.


Ok! Då borde Flextek:en göra sitt med då. Tackar för snabbt svar!
Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 20:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 14:41
Inlägg: 7
Hej!
Är mycket tveksam till att Felician har samma motor som Octavia.
Jag har Octavia 1.6 i med 102hk med flextek.
Hade mycket problem initialt med att avgasvärdena vid etanol i tanken.
Fick ombesiktning vid bilprovlingen. Hade lamdavärde på 0,74 och oerhört
höga emissioner på CO, kolmonoxid. Av någon anledning så funkar inte luft/bränsle förhållandet. Stor mängd oförbränd bränsle genom katalyten är inte roligt.
Efter dessa problem har jag valt att ställa flextek på läge (g) bensin.
Blandar in 30% etanol och 70% bensin i nulägget.
Detta har fungerat bra, har varit hos min kompis på bilprovningen och kollat avgasvärden några gånger, då har avgasvärderna varit perfekta.
Så flexteken sitter där men den gör ingen nytta. Man skulle kunna säga
att jag har kastat pengarna i sjön. Men kanske försker jag till våren att öka till enbart etanol i tanken och slå över till (a) etanollägget på flexteken. Då får jag åka kolla avgasvärdena för att se om det funkar.
För hela tanken med min konvertering är att man vill göra en insats för miljön. Men är det så att jag släpper ut 5 gånger mer CO och kolväväten så känns det för jäkla tråkigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 23:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad "heter" motorn i Octavian (en kod med tre tecken, bokstäver eller siffror)? Samma motortyp (med samma styrsystem) sitter med största sannolikhet i många andra VAG-bilar av samma generation också.
1,6 l 102 hk låter mycket likt den motor som man brukar hitta i Audi A3 från början av 2000-talet.

Jag har gjort en del mätningar på en tidig Flextek och det finns några tänkbara orsaker till att den skulle kunna ge överdrivet fet bränsleblandning på vissa bilar.

Den krets som mäter på öppningspulserna från bilens styrdon belastar utgången på ett annat sätt än vad en "riktig" spridare gör, med ungefär en tiondel av den ström en spridare drar. Dessutom är ingången rent resistiv. För ett "normalt" konstruerat styrdon spelar detta ingen större roll men om det skulle finnas någon slags aktiv strömbegränsning eller liknande kan det bli bekymmer. Samma sak för styrdon som har en s k snubber (motstånd och kondensator i serie) kopplad över utgången. Men om detta vore ett problem skulle det visa sig även med Flextek i bensinläge (G).

Dessutom är inte pulsförlängningen konstant som man kanske hade kunnat vänta sig. Mycket korta öppningspulser (storleksordning enstaka millisekund), sådana som man kan vänta sig vid tomgång, förlängs ca 39 %, medan längre pulser (flera tiotal millisekunder) förlängs ca 30 %. Jag vet inte varför Flextek fungerar på det sättet men mitt intryck är att det är avsiktligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011