aryan skrev:
En annan variant är denna
http://mtsunews.com/wheel-hub-retrofit-update/Men jag undrar om det inte fastnar en massa järnspån osv (från bromsarna t ex) i magneterna. Och det borde bli lite extra motstånd att snurra motorn i motorvägshastighet.
Om man ersatt permanentmagneten med elektromagneter (med släpringer som en bilgenerator) så slapp man dessa nackdelar och kunde man dessutom variera magnetfältet beroende på varvtalet och vridmoments behov så att varvtalsspannet kan bli större.
/Aryan
Jag har en känsla av att det inte förekommer mycket vägsalt i Tennessee?
Och det är klart att med permanentmagneter så finns ju elmaskinens tomgångsförluster (pga järnmättning, virvelströmmar etc) kvar hela tiden, även då den inte används. För att hålla dem nere så måste man arbeta med låga magnetiska flödestätheter, vilket ju ger en skrymmande maskin för given effekt, och dessutom vara noga med att välja bra material till statorplåten, hålla ner virvelströmmarna genom att laminera kärnorna av tunna plåtar som är väl isolerade från varandra osv.
Ett problem med elmaskiner i otrevlig miljö är risken att det börjar rosta mellan plåtarna i en laminerad järnkärna, så att den sväller och förstör den spole som är lindad utanpå.
Ett alternativ till släpringar skulle kunna vara en s k roterande transformator eller också en matare (magnetiseringsgenerator) med stillastående fältlindning och roterande ankarlindning, då placerar man också en likriktare för magnetiseringsström till traktionsmaskinen på den roterande delen. Sådana anordningar borde inte behöva ta mer plats än att de kan placeras kring navet, ungefär som man är van att se kuggkransar för ABS mm.