Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-12 18:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det er en enkel cruisecontrol. Når man har oppnådd ønsket fart kan man trykke inn en knapp og slippe gassen. Da holder moppen den farten til man enten gasser eller bremser.
Moppen har forøvrig regenerativ bremsing, noe de færreste jeg har sett har.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-12 22:58 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Härligt!

Vad kostar en sån ny?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 06:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
Härligt!

Vad kostar en sån ny?


http://www.moopy.no/mod-prisr.htm

Citat:
MOOPY Classic og MOOPY Sport: Kr 9900

9900 NOK ≈ 11 709,42 SEK

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 08-05-13 06:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 06:31 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Som Aryan skrev. Nå hadde de lagertømming, så prisene lå lavere. Vet ikke om det er fordi de har tenkt seg ut av businessen eller om det er for å ta inn nye. Det virket som at de drev litt aktiv utvikling med kineserne, men man kan vel ikke si at markedet for elscootere har tatt av i Norge.

Jeg vet ikke hvordan det er andre veien, men fra Sverige til Norge tror jeg det er gratis (toll- og momsfritt) å importere elkjøretøy. Sandefjord er bare en kort fergetur fra Strömstad:)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Funkar den bra för dig, Magnul?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Pga sedvanlig norsk byråkrati fikk jeg ikke satt skilter på den forrige uke. Scooter'n står i Asker for øyeblikket så vi får se om madammen vil bruke den. Prøvekjørte litt i nærområdet, og det er jo deilig å suse fram helt tyst :) Tror dog at den kan være vel motorsvak i oppoverbakker med 0.1tonn magnul på.

Kommer rapport når jeg har noe å rapportere :)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Hehe... Vi får banta ner lite oss tror jag.
Jag väger också ca 100 kg och det tar ut sin rätt i uppförsbackarna =)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-05-21 00:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
PRIUS skrev:
Hej! ökar man hasigheten från säg trettio km/t till 60km/t ökar luftmotståndet med 8 gånger,vilket gör att man kan köra en mycket längre sträcka med den lägre farten.

Det stämmer inte riktigt. Luftmotståndet (kraften som måste övervinnas) ökar bara med kvadraten på på hastigheten. Men dubblar man hastigheten på fordonet så måste den dubblade energin tillföras på halva tiden, vilket i slutändan innebär att effekten måste 8-dubblas.
På sätt och vis kan man säga som du gör, men jag tycker inte att det är rätt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 20:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Tog moppen ut till vår flygklubb idag för första gången. Tur och retur 65 km.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 22:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har nu också elmoppen scootelec hemma sedan en vecka, dottern firar ju 15 i oktober snart ;-). Den är så roligt att köra, man hittar på ursäkter hela tiden för att behöva åka nånstans. Med en cykelkärra + topbox kan man dessutom få hem det mesta!

Har redan upptäckt att de flesta parkeringsgarage hr uttag för att underhållsladda batteriet medans man handlar och ofta har stora varuhus ochså uttag på utsidan eller i lgret brukar man få ladda med. Jag har hittills bara fått nobben hos dumma Biltema, det var inget ström på uttagen ute och de kunde inte slå på det heller :-(

Som tur är klarar jag mig ändå hem men det känns alti bättre att ha ordentligt med marginal och slippa behöva snåla.

Peugeoten är f.ö. riktig snabb och stark och hänger lätt med en bullrig stinkande EU moppe!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 22:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Trevligt med gratis laddning =)
Jag brukar inte ha laddaren med mig, men kanske skulle ändra på det.

Jag sitter och funderar på om jag ska sälja min elmoppo nu eller om jag ska vänta tills efter moppesäsongen är över. Å ena sidan är det säkert lättare att få den såld nu, å andra sidan får jag ju hålla mig till mer gammalmodig transport (bil).

Med det sagt... Om nån är sugen på att köpa min något krockskadade men fullt funktionabla elmoped så går det bra att höra av sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-22 20:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
Trevligt med gratis laddning =)
Jag brukar inte ha laddaren med mig, men kanske skulle ändra på det.


Laddaren är inbyggd, det sitter en spiralsladd under sadeln!

kalle skrev:
Jag sitter och funderar på om jag ska sälja min elmoppo nu eller om jag ska vänta tills efter moppesäsongen är över. Å ena sidan är det säkert lättare att få den såld nu, å andra sidan får jag ju hålla mig till mer gammalmodig transport (bil).

Med det sagt... Om nån är sugen på att köpa min något krockskadade men fullt funktionabla elmoped så går det bra att höra av sig.


Men vad nu, ska du sluta köra elmoppe? Och volvo tänker du också sälja just när man äntligen kan regga den som etanolbil :-)

F.ö. så har man elmoppe också regenativ broms enligt manualen och man kan känna att den fungerar när man snabbt släpper gasen i hög fart men den känns inte om man bromsar lite.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-22 20:18 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
aryan skrev:
kalle skrev:
Med det sagt... Om nån är sugen på att köpa min något krockskadade men fullt funktionabla elmoped så går det bra att höra av sig.


Men vad nu, ska du sluta köra elmoppe? Och volvo tänker du också sälja just när man äntligen kan regga den som etanolbil :-)


Knepigt kan tyckas... Jag ska flytta till Malta i december och de blir nog bara dyrt att ta med prylarna.

Smidigt med inbyggd laddare och regenerativa bromsar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-25 07:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
Knepigt kan tyckas... Jag ska flytta till Malta i december och de blir nog bara dyrt att ta med prylarna.


Aha! Det låter spännande, på Malta finns nog ingen E85 antar jag, men du behöver säkert en elscooter igen :-)

kalle skrev:
Smidigt med inbyggd laddare och regenerativa bromsar!


Javisst! Igår åkte vi till havet för att bada, och moppen fick laddas vid korv/glasskiosken under tiden vi tog oss ett dopp :-)

Du kan f.ö. även använda elmoppen för att hämta banankartonger till flytten, se här

Bild

hämtar vi 12(!) stycken på en kärra bakom moppen, lägg märke till spiralsladden i bakgrunden :-)

Moppen var ju till dottern när hon fyller 15 i oktober men jag vet redan vem som kommer att köra en hel del :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-25 12:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
aryan skrev:
kalle skrev:
Knepigt kan tyckas... Jag ska flytta till Malta i december och de blir nog bara dyrt att ta med prylarna.


Aha! Det låter spännande, på Malta finns nog ingen E85 antar jag, men du behöver säkert en elscooter igen :-)



Ja, ska bli roligt. Försöker förbereda så gott som det går inför flytten. Det är svårt och dyrt att få ner prylar till Malta så det bästa är att sälja dem innan. Vi får väl magasinera lite också, men det är också dyrt.

Elmopeder är tamigtusan ett av de bättre transportmedel som finns tillgängliga idag... Du får väl köpa dig en extra elmoppe sen när din dotter fyller år? =)
Snyggt med släpkärran, jag har funderat på att skaffa en sån. Men just nu råder investeringsstopp =)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011