Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Toyota Carina E
InläggPostat: ons 06-12-20 23:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 18:19
Inlägg: 2
Ort: Piteå
Är det någon som har testat konvertera en Toyota med 3SFE motor till etanol? De outgrundliga vägarna har lett mig in på det här forumet efter många om och men.
Tips?

//Robban


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-21 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Få se, 3S-FE, jag antar att det är en bil från slutet av 80-talet, med katalysator?
Jag vill minnas att folk har skrivit på gamla forumet om konvertering av den motortypen. Själv har jag ingen egen erfarenhet av den, men insprutningssystemet (en tidig variant av Nippondenso/Toyota "TCCS") är mycket konventionellt uppbyggt. Såväl de vanliga piggybacksystemen som konvertering med höjt bränsletryck bör fungera bra.

3S-FE-motorn har en separat kallstartventil för att ge kallstartbränsle, den styrs av en s k termotidkontakt. För att underlätta kallstart på E85 kan det vara lämpligt att ordna en strömbrytare (återfjädrande) för att slå till kallstartventilen längre tid och på det sättet ge mer kallstartbränsle.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-21 22:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 18:19
Inlägg: 2
Ort: Piteå
den är från -92 med katalysator... den har inte kallstartventil med termotidgivare, den har en lös mapsensor på torpedväggen... det är just kallstarterna jag oroar mig lite för...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06-12-22 23:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, den här lösningen med "kallstartmotstånd" som kopplas i serie med motortempgivaren bör ha förutsättningar att fungera bra annars.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 06-12-23 07:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja dessa kallstartsmotstånd är numer en tämligen utprövad och i dom flesta fall fullt fungerande, så det bör inte finnas allt för många "om och men".
Sedan med "vinterbränslet" E75 så torde kallstartsproblemen överhuvudtaget vara borta, utan varken motorvärmare, kallstartsmotstånd osv.

"mer än 9 år & problemfria 14000 etanolmil med konverterade fordon och året runt"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011