Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 17:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Nu idag inhandlades rotor och lock. Installerades sedan och jag vred om nyckeln. Bilen hoppade snällt igång. Men tomgången var kraftigt försämrad. Över det hela taget var det dålig varvtalsindikering.
Tomgången pendlar mellan 400-700. Och ökar man gaspådraget kommer det smäller. Som beror på att motorn vet inte var läget är nånstans.

Felet beror på triggerkabeln. Det är ju det som är bytt.

Funderar vidare på vilken kabel som är lämplig och som ger minium med störningar. En partwinnad kabel med skärm. God kvalité som klarar vibrationer och temperaturvariationer. Finns det någon lämplig till det?

Kanske där det är tätare mellan varje twinnat varv? Bör väl minska störningarna då skulle jag tro. Eller?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 19:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
vad sägs om en coaxial kabel?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 19:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
aryan skrev:
vad sägs om en coaxial kabel?

/Aryan


Är inte det en antennkabel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enklaste sättet att hitta en partvinnad skärmad kabel som tål motorrumsmiljö är att "källsortera" en kabelstam från någon skrotbil. Sådan kabel används mycket ofta t ex för induktiva givare för tändsystem eller ABS-system på 80-talsbilar, dessutom ibland för knackgivare. Det fina med ABS-kabelstammar är att man kan hitta långa sammanhängande kabellängder som har använts för givarna vid bakhjulen.

Om du ska köpa fabriksny kabel så kolla i första hand vad Elfa och Farnell har. En leverantör som har mycket stort sortiment av udda kabeltyper är annars Miltronic i Linköping.

Hur är ingången för den induktiva givaren gjord i MS-styrdonet? Är den balanserad eller "single-ended" ? Om den är balanserad och allt är rätt gjort, så bör en partvinnad kabel lösa problemet även om den inte är skärmad.
Se också till att lågpassfiltrering och sånt på ingången är någotsånär genomtänkt och anpassat till det frekvensområde man kan vänta sig hos nyttosignalen från givaren. Om vi antar att givaren lämnar en frekvens omkring 10-15 kHz vid motorns maxvarvtal så är det lagom att låta filtren skära vid kanske 50-75 kHz.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 22:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
Det enklaste sättet att hitta en partvinnad skärmad kabel som tål motorrumsmiljö är att "källsortera" en kabelstam från någon skrotbil. Sådan kabel används mycket ofta t ex för induktiva givare för tändsystem eller ABS-system på 80-talsbilar, dessutom ibland för knackgivare. Det fina med ABS-kabelstammar är att man kan hitta långa sammanhängande kabellängder som har använts för givarna vid bakhjulen.

Om du ska köpa fabriksny kabel så kolla i första hand vad Elfa och Farnell har. En leverantör som har mycket stort sortiment av udda kabeltyper är annars Miltronic i Linköping.

Hur är ingången för den induktiva givaren gjord i MS-styrdonet? Är den balanserad eller "single-ended" ? Om den är balanserad och allt är rätt gjort, så bör en partvinnad kabel lösa problemet även om den inte är skärmad.
Se också till att lågpassfiltrering och sånt på ingången är någotsånär genomtänkt och anpassat till det frekvensområde man kan vänta sig hos nyttosignalen från givaren. Om vi antar att givaren lämnar en frekvens omkring 10-15 kHz vid motorns maxvarvtal så är det lagom att låta filtren skära vid kanske 50-75 kHz.


Jag har kikat lite på miltronic men hittade inte riktigt där. Kanske mer företagsanpassat?
Elfa ska jag kika på.

Vet inte om den är balanserad eller inte. Men kravet är att det ska vara en skärmad kabel med två trådar i. Partvinnade.

Den går in på pin 7 och pin 24.

Det är så mycket och tänka på och jag blir desorienterad.
Men misstänker att jag har förväxlat en ledare med skärmledaren. De skall byta plats.

http://extraefi.co.uk/Drawings/WiringLoom_VR_Hall.JPG


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 07:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det verkar ju vara mer logiskt att skärmen ska vara ansluten till chassijord och båda signalledarna in på var sin "övrig" pinne, än att det ska vara kopplat som på schemat du länkade till. Det kan ju förstås tänkas att även pinne 7 är jordad i styrdonet, det är ju lätt att ta reda på genom att ohmmäta eller genom att titta på kretskortet. Om så är fallet, så är det ju helt klart att det inte är någon balanserad ingång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 10:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Ja, jag ska installera en bättre skärmad kabel som en firma rekommenderat mig. De jobbar med signaler själva så tror detta skall lösa sig.

Har en annan undran. Dessa kontakter som ser ut som scartkontakt som sitter på flera ECUS.. Kan man beställa sådana från något ställe?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
knutte skrev:

Har en annan undran. Dessa kontakter som ser ut som scartkontakt som sitter på flera ECUS.. Kan man beställa sådana från något ställe?


Ja, de går bevisligen att få tag i men frågan är var. När man går på elektronikmässor brukar man alltid se såna där kontakter i montrarna hos diverse kontaktdonsleverantörer.
Du skulle kunna kolla med KG Knutsson, Sepab eller någon annan grossist som säljer installationsmateriel till småföretag i fordonsbranschen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 20:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
knutte skrev:

Har en annan undran. Dessa kontakter som ser ut som scartkontakt som sitter på flera ECUS.. Kan man beställa sådana från något ställe?


Ja, de går bevisligen att få tag i men frågan är var. När man går på elektronikmässor brukar man alltid se såna där kontakter i montrarna hos diverse kontaktdonsleverantörer.
Du skulle kunna kolla med KG Knutsson, Sepab eller någon annan grossist som säljer installationsmateriel till småföretag i fordonsbranschen.


Tack för tipsen. Blev själv tipsad om ett företag i Vessigebro av Elfa. Men de sålde endast givare och kabel ihop. Inte enbart kabel.

Ska prova denna kabel och se om det hjälper. Funkar inte det blir jag tokig. Men då får jag prova med en befintlig från en Opel GT som skrotar hos en kompis. Men hoppas slippa detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 13:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Senare idag ska jag bredbandsmappa och se vad man kan få ut av det. OM det är något knasigt med bränsle och luft blandningarna.

I övrigt går den bra upp till 4000 rpm för tillfället.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Glada nyheter!
InläggPostat: ons 08-05-28 21:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Hej! Vill tacka för all hjälp jag har fått här ang varvtalsproblemet! Men genom ett under ikväll körde nyligen. Så jag är fortfarande upprymd.

Nu går det och varva riktigt bra över 7000 rpm. Jag har inte vågat gå mera pga bränsletabellen är inte riktigt rätt ännu och dumt sabba något i glädjeruset :)

Det var genom en slump jag upptäckte en grej i wheel decoder settings. I menyn basic settings finns ett kapitel wheel decoder. Under wheel decoder routine fanns det två val!

Kopierar från hjälpen jag hittade där.
Citat:
There is a choice of wheel decoder style 024 vs 025. It has been found that Low wheel counts < 20 teeth need to use the 024 style, higher numbers of teeth may work better with 025 style

Bild

Jag har alltså ett 60-2 hjul. Då skall det fungera bättre med 025 inställningen. Men i mitt fall funkade det väldigt bra med 024. Jag vet inte vad denna inställning riktigt är men jag provade det och då fungerade det klockrent!


Nu har jag vuxit 2 cm ikväll! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bredbandsmappning
InläggPostat: ons 08-05-28 21:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Så snart som möjligt skall jag och en kompis bredbandsmappa bilen. Det kommer vara jag som sitter och mappar och talar om hur kompisen kör. Då blir det som jag vill ha det. Bränslesnålt och bekväm körning på låga varv alltså slippa dessa irriterande hostningar som ibland kommer vid 1500-1700 varv i låg fart.

Det ska bli intressant! Och så en bränsleförbrukning skall göras efter detta också såklart! Ska se om det går att använda megasquirts megatune programvara till och visa annat än MPG. Miles per gallon. Har inte kunnit hitta hur man får till l/100 km. Men det kommer tids nog.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 18:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Nu har Opeln fått sig en installation av en bredbandslambda. Som skall användas för att optimera fullt ut. Den är även tänkt att sitta kvar men har kvar smalbandslambdan ifall jag gör en mätning på en annan bil.
Smalbandaren fungerar ju alldeles utmärkt om bilen är inställd med bredband.

Det är en LC-1 från innovative motorsports. Köpte en begagnad för en billig peng och fungerar alldeles utmärkt! Varför köpa nytt??

Den har en BOSCH LSU 4.2 sensor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 17:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Idag klockan 17.30 gick allt åt skogen.

Så nu finns ingen Opel Ascona kvar. Så jag har inte möjlighet att fortsätta projektet. Ingen olycka utan bara motorras (stort motorras)

Går fler tåg/bilar..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 00:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Opelmotorer raser da ikke :?: Hva skjedde?
Det var trist :(

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011