Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 11:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mer jobb totalt sett då alltså. :cry:
Varför kan du inte höja kompet genom att slipa av toppen?
Ventilerna för nära kolven?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 15:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Aha, du menar att det är en radventilare? Hela förbränningsrummet i kolven+ cylindern?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-28 17:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, jobbigt att höja kompet mao.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-29 14:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Är det verkligen högre komp i turbon?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-29 14:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK. Och då behövs det uttag för ventilöverlapp?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-04 21:12 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Tänkte att jag skulle återkomma med lite resultat och tankar efter 300mil på E85.

Bilen gick kanon ett tag. Och drog mellan 1-1,2L/milen. Efter byte av avgassystem, katalysator och lambda gick den lika bra. Tills för några veckor sen.

Bilen började tveka rejält vid kallstart, knappt så man kom iväg med bilen. Ryckte som tusan och var orkeslös. Förbrukningen steg till 1,34L/milen och sen upp till 1,4L/milen. Sen började den tappa orken när man körde landsväg, man gasade på lite grann och motorn dog. Hm.

På sista tiden var den likadan oavsett om den var varm eller kall och förbrukningen gick upp till 1,8L/milen, knappast försvarbart och lambdalampan tändes när bilen stod på tomgång samt efter några mil landsväg. Lät som en felinställd förgasarspis när man tröck gasen i botten, sköt ut i insuget och hade sig.

Trodde först alla problemen berodde på att jag har ett litet avgasläckage där främre röret går ihop med grenröret.

Tankade i vilket fall BF95 idag, ställde ner flexitunen på 0 och bilen går som en klocka.

Så jag vettefan, ett extremfall av det röda klegget kanske?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 07:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vad var det för bil?
Låter inte som klegg, kanske ngt fel på Flexitunen eller dess inkopplingar?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 13:25 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Det är en Volvo 740 -90.

Felet visade sig vara lambdasonden...

Fick bli en begagnad orginalsond med 27 000mil på nacken, bilen går som en klocka och fick smaka på spriten idag...Går lika fint fortfarande och dricker 1,1L/milen :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 12:10 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Nu har jag stött på lite problem igen...

Samma bil, 744 -90 med B230F och LH 2,4, konverterad med flexitune 2.

Har frågat runt lite på andra forum men dem enda svaren man får är väl i princip, "Det är etanolens fel, sluta köra på etanol". :roll:

Problemet ligger iallafall i att bilen har fått för sig att börja rycka ibland. Håller man jämn gas på landsväg så kan den tappa orken, sjunka i varv ettpar sekunder för att sen rycka till och gå som vanligt. Ungefär som att slå av tändningen o någon sekund senare slå på den igen.. :?

Fick även grymma problem inne i stan tidigare i veckan, motorn dog så fort man släppte på gasen. Tänkte direkt, "rött klegg", så jag slog i 7liter bensin och bilen gick faktiskt bättre. Ett tag. Sen började den hålla på igen. Det roliga är att jag åkte till stockholm med den bilen i förrgår, en resa på ca. 23mil t.o.r och bilen gick kanonbra då. Men i natt tog jag mig knappt hem från stan, den ryckte o gick allmänt dåligt. Förbrukningen har även stigit från 1,1L/milen till 1,48L/milen.. :roll:

Så vad fasen kan det vara som jäklas? Motorn är hyffsat nyservad med olja, filter o tänddelar.

Dessvärre har jag inte bytt bränslefilter på bilen...Och det är snart 1000mil sen jag tankade E85 för första gången... :oops: Kan det vara filtret som är så fullt med skit att det stryper soppaflödet till och från?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 12:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Låter absolut som adapteringsfel.
När man byter lambdasond är det att rekommendera att nollställa adapteringen i ECU.
PÅ en sån volvo handlar det om att lyfta av batteripolen 30 minuter, eller?
Annars får du göra det på annat sätt.
Sedan kan det förstås vara den begagnade sonden som inte hänger med riktigt ändå..
Mäter du signalen när felet uppträder?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011