Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 13:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Vad säger bilens dator om felet? Den lilla testlampan under huven.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Låter absolut som adapteringsfel.
När man byter lambdasond är det att rekommendera att nollställa adapteringen i ECU.
PÅ en sån volvo handlar det om att lyfta av batteripolen 30 minuter, eller?
Annars får du göra det på annat sätt.
Sedan kan det förstås vara den begagnade sonden som inte hänger med riktigt ändå..
Mäter du signalen när felet uppträder?


På Volvo med LH 2.4 nollställs adapteringen samtidigt som man raderar felkoder - alltså via diagnoslådan under huven.
Att lyfta av batteripolen varenda gång tar bara tid och ställer till extra besvär med att ställa klockor, få igång kodade bilstereoapparater osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 14:26 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Är ju ett tag sen jag bytte lambdasond och då nollställde jag givetvis apteringen genom att ta bort säkring nr 1 en stund. Har faktiskt inte mätt lambdan eller nånting ännu, problemet kommer ju bara ibland, kan gå bra ettpar dagar och sen helt plötsligt börjar den rycka och ha sig. Får se till att ha med mig multimetern i bilen så jag kan mäta upp sonden när motorn börjar gå dåligt nästa gång :?

Ska ut och kolla felkoder nu, återkommer med resultat strax.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 14:37 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Får felkod 2-3-2 i uttag två, Lambdareglering fel. Fast det är en felkod som funnits där hela tiden när jag haft etanol i tanken, även på den tiden när jag blandtankade. Minsta droppe etanol, mer än den som redan finns i bensinen, då dyker den felkoden upp.

Startade även bilen och den svarar väldigt dåligt på gas. Blöddrar och känns trött. Iofs är det riktigt pissväder ute med regn och +3.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur är det med jordanslutningarna till insprutningskabelstammen? Några klasar med svarta kablar som är jordade med ringkabelskor någonstans på insugningsröret. Ser allt bra ut där eller finns det något som sitter löst eller är sönderärgat?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 12:08 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Kollade dem kablarna och andra jordpunkter och allting såg bra ut.

Lyckades mäta upp lambdan idag när bilen började gå dåligt och den pendlar som den ska..

Även märkt att om man låter bilen stå på tomgång ettpar minuter och sen ska köra iväg så dör motorn såfort man nuddar gasen :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 14:31 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Kollat etaflödet med en slang från returen ner till en dunk? :D .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 16:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur länge måste du köra efter att ha nollställt felkoder innan du får 2-3-2 ? Uppstår den felkoden bara när bilen verkligen går dåligt eller kan det bli felkod trots att bilen har gått bra hela tiden mellan nollställning och avläsning?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 17:35 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Tännlappen skrev:
Kollat etaflödet med en slang från returen ner till en dunk? :D .


Faktiskt inte, får väl ta o göra det :?

torbjorn skrev:
Hur länge måste du köra efter att ha nollställt felkoder innan du får 2-3-2 ? Uppstår den felkoden bara när bilen verkligen går dåligt eller kan det bli felkod trots att bilen har gått bra hela tiden mellan nollställning och avläsning?


Kör man ettpar mil efter nollställning så är felkoden tillbaks, även fast bilen gått bra hela tiden. Den började dyka upp redan när jag blandtankade. Det har spökat endel med felkoder i denhär bilen, det har felkodat på både det ena och det andra och efter nollställning så har dem felkoderna aldrig dykt upp igen. :roll: Är bara 2-3-2 som envist hänger kvar, som sagt, även fast bilen går bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 10:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 10:32
Inlägg: 1
Ort: Från
Har du kollat luftmängdmätaren? Är inte helt ovanligt på Volvo. Tjuvluft på 1 eller 4 cyl? packningarna brukar krypa ut där.

Får samma fel på min 740 16v -88. Men har kollat att allt är ok.
Om inte lampan lyser så ska man inte titta sig blind på alla felkoder som kommer upp. Den går inte in i "safe" bara för att en felkod registreras.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 22:15 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
TD´s skrev:
Har du kollat luftmängdmätaren? Är inte helt ovanligt på Volvo. Tjuvluft på 1 eller 4 cyl? packningarna brukar krypa ut där.

Får samma fel på min 740 16v -88. Men har kollat att allt är ok.
Om inte lampan lyser så ska man inte titta sig blind på alla felkoder som kommer upp. Den går inte in i "safe" bara för att en felkod registreras.


Kollade LMM för ettpar dagar sen, röck sladden till den och motorn gick märkbart sämre. Så jag antar att den fungerar som den skall.. :?

Även kollat tjuvluft men allting verkar vara OK.

Motorelektronikslampan har inte lyst, därför har jag inte brytt mig om felkoden heller. :) Är ju trots allt en gammal bil så man förstår ju om det felkodar lite här o där..

Idag har bilen faktiskt gått bra. Den ryckte till engång påväg till skolan och sen hade den väldigt låg tomgång vid ett tillfälle, annars så har den gått som ett spjut. Eller ja, som en standard 740 går.. :lol: Börjar misstänka att det är bränslefiltret som jäklas ändå. För nog borde det kunna ge sånahär syntom ifall det är igensatt? Filtret såg dock helt nytt ut när jag kollade på det förra helgen, iallafall på utsidan...Får ta och byta det ändå tror jag. Sen läcker motorn lite olja också, blir ettpar droppar på uppfarten när den stått över natten...Kan ju vara så illa att den läcker igenom o-ringarna till fördelaren.. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan klassisk orsak till tjuvluft är ju läckage i bromsservot. Om man finner sig i att ha lite sämre broms än vanligt under en provkörning kan man prova att lossa vakuumslangen till servot och plugga dess anslutning i insugningsröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:05 
Offline

Blev medlem: sön 07-10-07 21:23
Inlägg: 19
Ort: Från
GL Power skrev:
Kollade LMM för ettpar dagar sen, röck sladden till den och motorn gick märkbart sämre. Så jag antar att den fungerar som den skall.. :?


Mät mellan stift 2 och 3 med tändningen påslagen men INTE motorn i gång. då ska du ha ett värde på 1,37-1,42V om det avviker från det värdet är den kass.

Jag fär samma felkod samt 1-1-3 oxå på min 245a -90.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 19:42 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Felet är troligen lokaliserat och fixat.

Bilen har totaldött för mig två gånger den senaste månaden. Vilket har resulterat i bogsering...

Bytte bränslefilter, trodde det var igensatt. Bilen gick bra efter det, tills den tvärdog igen. Efter mycket mätande, kontrollerande av reläer och kablage kom jag fram till att det var bränslepumpen under bilen som sjöng på sista versen. Knackade man på pumpen så startade bilen direkt och gick kanonbra i typ 10mil.

Pumpen är numera bytt och allt är frid och fröjd, än så länge iallafall :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ska vi gissa på utslitna kol i den gamla pumpen? Du kan väl ta isär den och göra en obduktion?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011