Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-05-15 14:41 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Hej
Jag kör en vectra -90 2,0 8 ventiler som har gått mkt bra på upp till 85% e85 utan att jag har konverterat den. Den har dock hackat när jag går från motorbroms till väldigt lite gas vid låg hastighet. Min egen tolkning av detta är att motorn får för lite soppa just då och detta borde jag kunna fixa till med större spridare. Efter att ha hört mig för och letat lite fakta ang. spridare så har jag gett upp. Är det någon som vet storleken på spridarna i en sån här motor och till vilken storlek bör jag byta för att bilen ska gå bättre?
Köpte bilen för snart 2 år sedan för 4000 kr, har bes. två gånger men kanske inte en gång till så jag har ingen lust att lägga ut några stora pengar på konvertering. Kör för övrigt volvo 745 med flextec som nu har gått 6000 mil med endast lite startproblem ibland (som jag inte förstår varför, men det händer inte ofta).
Om någon vet något om spridarna så är jag tacksam för svar.

Martin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 15:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tror inte att det hjälper med större spridare för att lösa det problemet. Eftersom allt annat går bra (och jag antar att inte motorelektronikvarningslampan lyser?) så klarar den helt klart av att lambdareglera och adaptera sig som den ska. Det ryck du får vid försiktigt gaspådrag beror på att accelerationsanrikningen (eller, om man så vill, tillfällig anrikning vid övergång från tomgång) inte riktigt räcker till. Det problemet är mycket vanligt på mer eller mindre konverterade bilar, och kommer att finnas kvar även med större spridare. Man kan till och med märka tendenser till det på en del "riktiga" FFV-bilar.

Förmodligen är problemet mindre ju varmare vädret (och därmed insugningsluften) är. Det skulle nog kunna lösas fullständigt med en kraftig luftförvärmning.

När det gäller att hitta data om spridarna, så är det enklast att kolla vad de har för Bosch-nummer (står på en plan yta på sidan av plasten upptill på spridaren) och googla på det. Jag skulle gissa att de heter 0 280 150 725.
Om du inte får några vettiga träffar, så prova att skriva ihop 0280 respektive att söka utan den inledande nollan. Kom ihåg att sätta " " runt hela söksträngen i och med att det ingår mellanslag i numret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 22:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Hej!

Du har alltså en C20NE motor med 8 ventiler. Och dina spridare är alltså 0280-150-725. Bör vara så.

Jag har haft en justerbar BTR på min bil. Höjde trycket till 3 bar och sen hade jag blåa spridare 0280-155-830 som kom från Volvo.

Det fungerade bättre än förut.

Tidigare än det hade jag enbart BTR och det fungerade rätt okej förutom att det var svårt att hålla en jämn gång vid krypfart.

Med en justerbar BTR och blåa spridare kommer du få en jämn och fin gång på motorn.

Jag tror dock att det räcker med enbart spridarbyte i ditt fall. Nu var det bara så att jag hade det så och körde med 3 bar och blåa spridare och tyckte det fungerade bra

Sen bytte jag till megasquirt men det är en helt annan historia


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 09:59 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Tack för era svar. Jag ska börja med spridarna så får vi se sen hur det går.
Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 10:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Boppe skrev:
Tack för era svar. Jag ska börja med spridarna så får vi se sen hur det går.
Martin


Vad har du för spridare som du tänker sätta i vectran nu då?
Vad är det för boschnummer på dessa?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 19:34 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Jag har inga än men ska leta reda på såna volvospridare som du knutte har använt. När jag har dessa så byter jag och provar med 100% E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 20:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Boppe skrev:
Jag har inga än men ska leta reda på såna volvospridare som du knutte har använt. När jag har dessa så byter jag och provar med 100% E85.


Ja, jag väntar med spänning på hur du tycker det fungerar sedan!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 15:15 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Jag har nu kollat vad det kostar att köpa nya spridare (1100 styck !) och det känns inte som ett alternativ. Är det någon som sitter och trycker på 4 spridare och vill sälja för ett vettigt pris?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 17:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Boppe skrev:
Jag har nu kollat vad det kostar att köpa nya spridare (1100 styck !) och det känns inte som ett alternativ. Är det någon som sitter och trycker på 4 spridare och vill sälja för ett vettigt pris?


På skroten tar de 400-600 kr för spridare från volvo. Funkar lika bra som nya spridare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:37 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Jag kontaktar närmaste skrot ! Tack för tipset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-29 18:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Boppe skrev:
Jag kontaktar närmaste skrot ! Tack för tipset.


Har du bötit dina spreare än??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 21:34 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Har kört av kamremmen så spridarbytet ligge just nu på hyllan ! Ska få igång motorn igen först. Men jag ger inte upp!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 21:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Boppe skrev:
Har kört av kamremmen så spridarbytet ligge just nu på hyllan ! Ska få igång motorn igen först. Men jag ger inte upp!


Beklagar!

Själv hoppade vattenpumpen på min Opel ur med en bult så vattnet sprang läck! Håller också på med att sätta kammen rätt och det :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011