Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-02 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte bara det vanliga skvalandet av bränsle i tryckregulatorn som hörs? I så fall finns ljudet där även vid avstängd motor om man tvångskör bränslepumpen.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-05 13:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
Det är inte bara det vanliga skvalandet av bränsle i tryckregulatorn som hörs? I så fall finns ljudet där även vid avstängd motor om man tvångskör bränslepumpen.


Nej, har iofs inte tvångskört pumpen. Men nu inhandlade startspray och sprayat runt topplocket. Den går upp i varv. Svårt veta om det är ju topplocket eller om gasen letar sig in i luftinsuget.

Ska kolla upp det lite extra senare idag. Lossa spridarna och kolla allt är tätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 15:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Oj ett tag sen man skrev här.

Det var otät spridare som lät och sög in luft den vägen också vilket gjorde att den gick ojämt men bra på belastning..

Ska kolla om jag kan tidigarelägga tändningen med hjälp av att kika på svänghjulet. Givaren läser ju av ett hål där nånstans. Kanske kunde modifiera.. Antar att om man ser den snurra medsols så flyttar man punkten lite till vänster. RÄTT?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, sitter inte vevaxelgivaren på motorblocket och känner av en kuggkrans innanför ramlagret närmast remskiveänden på den där motorn?
I så fall är det nog ganska svårt att göra någon "mekanisk" ändring av tändläget.

Men vad som kan vara intressant att testa är att Motronic 4.1 -systemet har ett antal styringångar som brukar vara oanslutna i bilen. Jag misstänker att de är till för att påverka grundtändläget vid behov (på samma sätt som de här odokumenterade pinnarna på EZ116K i Volvo).
Det rör sig om pinnarna 11, 29, 32 och 34.
Enligt elschemat för C20NE-motorn i Kadett är dessa pinnar oanslutna i bilen, det stämmer också med en kabelstam från en Omega som jag har liggande.
Pinnarna kan ha antingen pull-up till 5 V eller pull-down till jord i styrdonet. På 0 261 200 100 som används i Omega så har pinne 11 och 34 pull-up (och ska alltså jordas för att det ska hända något), 29 och 32 har pull-down (och dem kan man prova att koppla till 5 V, som finns tillgängligt på styrdonets pinne 6).
Du kan ju börja med att mäta i kontakten till styrdonet och se vilka av de här pinnarna det ligger 0 respektive 5 V på i din bil.

När jag ändå håller på kan jag ju nämna några andra dokumenterade styringångar och deras funktion:
10 jordas vid automatlåda.
28 jordas vid manuell växellåda.
27 jordas på bilar utan lambdareglering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 10:24 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-14 10:18
Inlägg: 2
Ort: Från
Vad gör pull-up och pull-down? Är det något med tändningen? Har en Kadett GSi (c)20ne som går på Etanol med en Flextec och inga andra ändringar.

/Mattias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 12:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Pull-up betyder att det inne i styrdonet är anslutet ett motstånd från signalen "upp" till matningsspänningen, + 5 V i det här fallet.

Pull-down betyder att det finns ett motstånd "ner" till jord.

Benämningarna kommer sig av att man brukar rita matningsspänningen längst upp och jord längst ner i elschemor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-15 09:09 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-14 10:18
Inlägg: 2
Ort: Från
Ok där hänger jag med, men vad händer rent praktiskt när man hänger på ett motstånd mot jord respektive 5V?

/Mattias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-15 12:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det leder till att ingången ligger på 0 V respektive 5 V så länge man inte kopplar in något till den utanför.

En ingång med pull-up ligger på 5 V så länge den är oansluten, den aktiveras genom att man kopplar den till jord.

Om ingången har pull-down så ligger den på 0 V så länge den är oansluten, en sådan ingång aktiverar man genom att koppla den till 5 V.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-16 15:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Var ligger dessa pinnar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-16 19:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Har hittat lite information nu ang kontakterna.

http://www.carsoft.ru/avtorepair/ecm/13_4.pdf

Verkar stämma bra...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 12:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Har nu tittat på kontakten och undrar hur jordar och ansluter man fem volt till dessa pinnar?

Är det på kontakten eller hur gör man?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 13:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Du kan ta jord och 5 V från anslutningarna från styrdonet till luftmängdmätaren. Har inte uppgifterna om exakt vilken pinne som är vilken tillgängliga nu.

Rent fysiskt så är nog det bästa sättet att koppla in sig att ta hylsor med vidhängande kablar från en skrotad kabelstam (samma typ av kontakter används ju på många olika bilar, det är lätt att komma över på skroten eller ur något vrak längs vägkanten) och montera i de lediga positionerna i kontakten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-25 20:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Undrar om det är någon som vet vad jag har för typ av trigger.Om det är 36-1 eller något annat på svänghjulet. VR-sensor..

Slipper gärna öppna motorn bara för den sakens skull.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-25 20:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett sätt att ta reda på saken är förstås att koppla in ett oscilloskop (helst ett digitalt minnesoscilloskop) till den induktiva givaren och titta på signalen.
Dvs räkna antalet pulser mellan "luckorna" och se om luckorna verkar komma en eller två gånger per varv.

När samma sorts Motronic-system används på Citroën eller Peugeot så har kuggkransen 55 eller 56 kuggar med en lucka där två kuggar intill varandra saknas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-25 23:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
knutte skrev:
Har hittat lite information nu ang kontakterna.

http://www.carsoft.ru/avtorepair/ecm/13_4.pdf

Verkar stämma bra...


Lite OffT men finns sidan "http://www.carsoft.ru" i engelsk version eller bara på ryska?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011