Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 11:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
aryan skrev:
PS en hektar sockerrör ger ca 8000 liter etanol/ha och minst lika många kWh elektricitet och det krävs då jämförelsevis små mängder kemikalier.


4-6 m3 etanol är snittproduktionen. Har inte sett så höga siffror som 8 m3/ha. Var har Du fått de ifrån?


Det finns t ex uppgifter om det i rapporten med utveckling i tanken. Nuvarande produktion i Brasilien ger 8 m2/ha (7500 liter/ha) enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil

track_snake skrev:
Kemikalieanvändningen (inklusive konstgödning) borde ju vara något som de här som tittar på certifiering av etanol borde se på. Kravet borde ju vara att miljöcertifierad etanol har ett minimum av kemikalie- och N-gödningsanvändning. Frågan är om man kan sätta siffror på det.

/track_snake


N-gödning finns inget stort behova av om man använder sockerrör som liksom klöver kan binda kväve ur luften.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 12:16 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
track_snake skrev:
aryan skrev:
PS en hektar sockerrör ger ca 8000 liter etanol/ha och minst lika många kWh elektricitet och det krävs då jämförelsevis små mängder kemikalier.


4-6 m3 etanol är snittproduktionen. Har inte sett så höga siffror som 8 m3/ha. Var har Du fått de ifrån?


Det finns t ex uppgifter om det i rapporten med utveckling i tanken. Nuvarande produktion i Brasilien ger 8 m2/ha (7500 liter/ha) enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil

track_snake skrev:
Kemikalieanvändningen (inklusive konstgödning) borde ju vara något som de här som tittar på certifiering av etanol borde se på. Kravet borde ju vara att miljöcertifierad etanol har ett minimum av kemikalie- och N-gödningsanvändning. Frågan är om man kan sätta siffror på det.

/track_snake


N-gödning finns inget stort behova av om man använder sockerrör som liksom klöver kan binda kväve ur luften.

/Aryan

--------------------
Det kan tyckas att man inte skulla ha så stort behov av det men det används ju i alla fall. Och i relativt stor omfattning, åtminstone där man tillämpar blastbränning (85% av produktionen i Brasilien). Med mekaniserad skörd kan man plöja ned mer rester av förra skörden i åkern.

Och som sagt, kemiska bekämpningsmedel behövs det ganska mycket av. Gifterna som används är ett stort hälsoproblem för de som sänds ut att skörda sockerrören med machete.

Produktionen per hektar har ökat. Det är möjligt att man på en del håll är uppe i 7,5 m3/ha med nya sorters genmodifierade sockerrör; de blir närmare 7 meter höga. Vilket givetvis också gör att de blir tunga att hantera för den som hugger med machete; ytterligare ett argument för mekaniserad skörd.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 12:25 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Jag förstår inte hur Du kan säga att det är bra med etanolproduktion i Afrika, Göinge. Vem som helst borde begripa att det är i högsta grad oetiskt att rycka undan land som idag producerar grödor för lokal konsumtion till att producera bränsle till våra bilar här i de f.d. kolonialländerna.


Så resonerar en imperialist. Genom att inte tillåta exportintäkter, kan vi hålla afirkanerna i bidragsberoende av den vite mannen, och vi kan fortsätta att se överlägset på oss själva.

Det oetiskt är att vissa i kolonialländerna inte har accepterat att afrikanernas självbestämmande, och fortfarande vill bestämma hur de skall använda sitt eget land.

-----------------------
Hahaha...

Men afrikanerna vill ju inte ha det här:

http://www.gaiafoundation.org/documents ... torium.pdf


Jadu, jag antar att de som är bönder inte är riktiga afrikaner...

"Debatten om det är bra eller dåligt för Afrika att satsa på alternativa drivmedel, hörs sällan producenternas röster, det vill säga böndernas. Vi har frågat dem."

http://www.utangranser.se/Default.aspx?ID=785

-------------------------
Jaja...
Citat:
Men här är det ju inte fråga om några bondeägda kooperativ. Här är det fråga om en megaplantage (20.000 ha) som skall drivas av ett utländskt företag. Fråga samma bönder om vad de tycker om det och Du får ett annat svar...


Som äkta imperialist vet du givetvis infödingarnas bästa...

Citat:
Det funkar inte att odla sockerrör småskaligt. Vi har försökt med det på Filippinerna men det projektet är nedlagt nu.


Jomenvisst, och du har även försökt i andra branscher också utan att lyckas, medan andra har klarat av det.

Citat:
Sockerrör i Afrika kräver bl.a. massor av bevattning, konstgödning, flygbesprutning och mycket annat. Det inser också Per Carstedt och pojkarna på SEKAB och därför köper man marken av den här statsfarmen och går in med alla de åtgärder som behövs för att få igång odlingen.


Ja, de verkar gilla utländska investeringar i Tanzania. De flesta känder gillar det.

---------------------
Citat:
Hehe... Ja, jag känner nog till afrikanernas bästa bättre än Dig i alla fall som aldrig har vistats längre tider i 'tredje världen'.


För en äkta imperalisti är hela 'tredje världen' en homogen massa av infödingar som inte vet sitt eget bästa...

Men känner du till Tanzanias bästa bättre än tanzanierna?
--------------------------------------
Det finns många tanzanier som känner till det. T.ex. de som har undertecknat uppropet mot biobränsleodlingar i Afrika.

/track_snake

Citat:
Nähä... Vilken bransch skulle det vara? Jag kommer inte ihåg något i alla fall...


Nej, just det. Förträngning brukar det kallas.
-----------------------------------------------------

Nu får Du precisera Dig. Vad gäller det egentligen?

/track_snake


Citat:
Självklart gillar Tanzania utländska investeringar.


Jamendåså, varför låter du de inte få det då?
--------------------------------------------------

Visst får de det men i-världens investeringar bör göras med beaktande av socialt ansvar. Om SEKAB visar att man gör postiva insatser för landsbygdsutveckling, matförsörjning etc. kan även jag tänka mig att tillstyrka projektet.

Citat:
Men det utgör ingen fribiljett för Carstedt m fl att slippa etiska krav på etanolproduktionen.


All etanolproduktion är bättre än dagens utvinning av olja och naturgas i Tanzania.
-------------
Nu var det inte utvinning av olja och naturgas i Tanzania som vi diskuterade. Man förutsätter att etanolproduktion bör vara bättre ur ett socialt perspektiv än olje- och naturgasutvinning.

Citat:
Om han kan visa att överskottet används för att finansiera verksamheter som landsbygdsutveckling och matdistribution till fattiga i Tanzania så är det ok för mig.


Jomenvisst, och du delar givetvis ut ditt överskott varje månad... :roll:


Självklart.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 13:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
aryan skrev:
track_snake skrev:
aryan skrev:
PS en hektar sockerrör ger ca 8000 liter etanol/ha och minst lika många kWh elektricitet och det krävs då jämförelsevis små mängder kemikalier.


4-6 m3 etanol är snittproduktionen. Har inte sett så höga siffror som 8 m3/ha. Var har Du fått de ifrån?


Det finns t ex uppgifter om det i rapporten med utveckling i tanken. Nuvarande produktion i Brasilien ger 8 m2/ha (7500 liter/ha) enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil

track_snake skrev:
Kemikalieanvändningen (inklusive konstgödning) borde ju vara något som de här som tittar på certifiering av etanol borde se på. Kravet borde ju vara att miljöcertifierad etanol har ett minimum av kemikalie- och N-gödningsanvändning. Frågan är om man kan sätta siffror på det.

/track_snake


N-gödning finns inget stort behova av om man använder sockerrör som liksom klöver kan binda kväve ur luften.

/Aryan

--------------------
Det kan tyckas att man inte skulla ha så stort behov av det men det används ju i alla fall. Och i relativt stor omfattning, åtminstone där man tillämpar blastbränning (85% av produktionen i Brasilien). Med mekaniserad skörd kan man plöja ned mer rester av förra skörden i åkern.


Hur mkt kvävegödning/ha sockerrör behövs det enligt dig? Vad vet du om hur mycket som används det idag?

track_snake skrev:
Och som sagt, kemiska bekämpningsmedel behövs det ganska mycket av. Gifterna som används är ett stort hälsoproblem för de som sänds ut att skörda sockerrören med machete.


Blandar du inte ihopp sockerrör med andra tropiska grödor nu?
Hur mycket bekämpningsmedel används det enligt dina källor idag?

track_snake skrev:
Produktionen per hektar har ökat. Det är möjligt att man på en del håll är uppe i 7,5 m3/ha med nya sorters genmodifierade sockerrör; de blir närmare 7 meter höga. Vilket givetvis också gör att de blir tunga att hantera för den som hugger med machete; ytterligare ett argument för mekaniserad skörd.

/track_snake


Ja det verkar gå framåt, för några år sedan var 6 m3/ha ett genomsnitts värde idag är 7,5 m3/ha genomsnittlig produktion i Brasilien. Men utvecklingen är bara i sin linda, man kan säkert komma upp i 12.000 l/ha med traditionell förädling eller GMO.

Dessutom kan elproduktionen bli mkt effektivare och SEKAB planerar att använda cellulosan i bagassen in de afrikanska fabriker som ytterliga skulle kunna fördubbla etanolproduktionen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 13:43 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
track_snake skrev:
aryan skrev:
track_snake skrev:
aryan skrev:
PS en hektar sockerrör ger ca 8000 liter etanol/ha och minst lika många kWh elektricitet och det krävs då jämförelsevis små mängder kemikalier.


4-6 m3 etanol är snittproduktionen. Har inte sett så höga siffror som 8 m3/ha. Var har Du fått de ifrån?


Det finns t ex uppgifter om det i rapporten med utveckling i tanken. Nuvarande produktion i Brasilien ger 8 m2/ha (7500 liter/ha) enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil

track_snake skrev:
Kemikalieanvändningen (inklusive konstgödning) borde ju vara något som de här som tittar på certifiering av etanol borde se på. Kravet borde ju vara att miljöcertifierad etanol har ett minimum av kemikalie- och N-gödningsanvändning. Frågan är om man kan sätta siffror på det.

/track_snake


N-gödning finns inget stort behova av om man använder sockerrör som liksom klöver kan binda kväve ur luften.

/Aryan

--------------------
Det kan tyckas att man inte skulla ha så stort behov av det men det används ju i alla fall. Och i relativt stor omfattning, åtminstone där man tillämpar blastbränning (85% av produktionen i Brasilien). Med mekaniserad skörd kan man plöja ned mer rester av förra skörden i åkern.


Hur mkt kvävegödning/ha sockerrör behövs det enligt dig? Vad vet du om hur mycket som används det idag?

track_snake skrev:
Och som sagt, kemiska bekämpningsmedel behövs det ganska mycket av. Gifterna som används är ett stort hälsoproblem för de som sänds ut att skörda sockerrören med machete.


Blandar du inte ihopp sockerrör med andra tropiska grödor nu?
Hur mycket bekämpningsmedel används det enligt dina källor idag?

track_snake skrev:
Produktionen per hektar har ökat. Det är möjligt att man på en del håll är uppe i 7,5 m3/ha med nya sorters genmodifierade sockerrör; de blir närmare 7 meter höga. Vilket givetvis också gör att de blir tunga att hantera för den som hugger med machete; ytterligare ett argument för mekaniserad skörd.

/track_snake


Ja det verkar gå framåt, för några år sedan var 6 m3/ha ett genomsnitts värde idag är 7,5 m3/ha genomsnittlig produktion i Brasilien. Men utvecklingen är bara i sin linda, man kan säkert komma upp i 12.000 l/ha med traditionell förädling eller GMO.

Dessutom kan elproduktionen bli mkt effektivare och SEKAB planerar att använda cellulosan i bagassen in de afrikanska fabriker som ytterliga skulle kunna fördubbla etanolproduktionen.

/Aryan

--------------------
5 ton/ha i Filippinerna och det är väl något liknande i Brasilien. Naj, jag blandar inte ihop sockerrör med något annat. De växtgifter man använder är ett stort problem för de som skördar sockerrören eftersom de blir sjuka. Men jag har inga exakta siffror på mängderna. Återigen; upp till de som certifierar sockerrör att komma med siffror på hur mycket herbicider man anser sig behöva.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 13:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
De växtgifter man använder är ett stort problem för de som skördar sockerrören eftersom de blir sjuka. Men jag har inga exakta siffror på mängderna.


Aha vi ska altså på lösa grunder sila mygg och som vanligt svälja elefanter.
Låter lite som motorsågsavgaserna eller rättare sagt råttan i pizzan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 13:57 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
Citat:
De växtgifter man använder är ett stort problem för de som skördar sockerrören eftersom de blir sjuka. Men jag har inga exakta siffror på mängderna.


Aha vi ska altså på lösa grunder sila mygg och som vanligt svälja elefanter.
Låter lite som motorsågsavgaserna eller rättare sagt råttan i pizzan.

/Aryan

--------------------
Råttan i pizzan? Det var väl en sann historia vill jag minnas...

Det är upp till de som vill certifiera sockerrörsetanol att komma fram med hur mycket växtgifter (herbicides) man använder. Vad jag förstår är det förhållandevis mycket.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 18:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Här är ett exempel på effekterna av gödning av sockerrör:

http://www.cipav.org.co/lrrd/lrrd7/2/9.htm

Utgår man från 50 kg kväve (N) så skulle i så fall 100 kg ge 16% mer, 150kg 27% mer. Skulle ha varit intressant att se vad som hände från 0 till 50 också.

Hur vetenskaplig den tester var vet jag inte men det borde finnas fler exempel på nätet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 19:59 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Men det var nog inte jag som skrev det där..?


Helt riktigt. Detta var helt mitt misstag. Båda citaten var från track_snake.

Min poäng var att det inte hela tiden går att använda Filippinerna som exempel bara för att Filippinerna också råkar vara ett land som anses tillhöra "tredje världen".

Jag har bott i Bankok men skulle aldrig få för mig att påstå att jag vet en massa saker om hur det är att leva i Manilla. Att dra så långtgående paralleller, utan källor, är för mig lite löjligt.

De flesta har sett ett och annat humorprogram där man skämtar om amerikaners dåliga kunskaper om omvärlden. Denna typ av resonemang förefaller mig likna det som dessa humorprogram driver med.

Tyvärr sköt jag mig själv lite i foten med min slarviga citering. :oops:

Edit: Förtydligade lite

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 04:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Laban skrev:
Här är ett exempel på effekterna av gödning av sockerrör:

http://www.cipav.org.co/lrrd/lrrd7/2/9.htm

Utgår man från 50 kg kväve (N) så skulle i så fall 100 kg ge 16% mer, 150kg 27% mer. Skulle ha varit intressant att se vad som hände från 0 till 50 också.

Hur vetenskaplig den tester var vet jag inte men det borde finnas fler exempel på nätet.

------------------------------
Nja. Det visar ju i princip att N-gödning men också nermyllning av gamla bladrester ger mer utbyte vilket väl inte var oväntat.

Ytterligare ett argument mot bränning av fälten.

Jag tyckte det var någon i början på den här debatten som sade att N-gödning inte behövdes alls när det gäller sockerrör? Tja, då får vi väl hålla tillgodo med mindre än 5 m3 etanol/ha...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 04:34 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Anti skrev:
karlmb skrev:
Men det var nog inte jag som skrev det där..?


Helt riktigt. Detta var helt mitt misstag. Båda citaten var från track_snake.

Min poäng var att det inte hela tiden går att använda Filippinerna som exempel bara för att Filippinerna också råkar vara ett land som anses tillhöra "tredje världen".

Jag har bott i Bankok men skulle aldrig få för mig att påstå att jag vet en massa saker om hur det är att leva i Manilla. Att dra så långtgående paralleller, utan källor, är för mig lite löjligt.

De flesta har sett ett och annat humorprogram där man skämtar om amerikaners dåliga kunskaper om omvärlden. Denna typ av resonemang förefaller mig likna det som dessa humorprogram driver med.

Tyvärr sköt jag mig själv lite i foten med min slarviga citering. :oops:

Edit: Förtydligade lite

----------------------------------
Nej. Det är väl en ganska stor skillnad.

Men sockerrör odlas i mer än 100 länder och principerna är ganska lika. N-gödning använder tydligen i stort sett alla för att få ett större skördeutbyte.

Även i Thailand odlas sockerrör även om det inte är någon stor gröda där.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 06:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Moderatorn...?

Skulle inte tråden handla om SEKAB:s satsning på etanolproduktion i Tanzania och Mocambique?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 07:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Anti skrev:
Min poäng var att det inte hela tiden går att använda Filippinerna som exempel bara för att Filippinerna också råkar vara ett land som anses tillhöra "tredje världen".



Tyvärr finns det skribenter som inte delar din uppfattning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 13:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Anti skrev:
karlmb skrev:
Men det var nog inte jag som skrev det där..?


Helt riktigt. Detta var helt mitt misstag. Båda citaten var från track_snake.

Min poäng var att det inte hela tiden går att använda Filippinerna som exempel bara för att Filippinerna också råkar vara ett land som anses tillhöra "tredje världen".

Jag har bott i Bankok men skulle aldrig få för mig att påstå att jag vet en massa saker om hur det är att leva i Manilla. Att dra så långtgående paralleller, utan källor, är för mig lite löjligt.

De flesta har sett ett och annat humorprogram där man skämtar om amerikaners dåliga kunskaper om omvärlden. Denna typ av resonemang förefaller mig likna det som dessa humorprogram driver med.

Tyvärr sköt jag mig själv lite i foten med min slarviga citering. :oops:

Edit: Förtydligade lite


INga problem!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 13:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Snälla sluta citera hela haranger, det blir så löjligt mkt text att scrolla igenom!
(Ber om ursäkt om jag själv av bekvämlighet gjort det tidigare..)
Nåt sånt här är ju tillräckligt:

Citat:
Jag tyckte det var någon i början på den här debatten som sade att N-gödning inte behövdes alls när det gäller sockerrör? Tja, då får vi väl hålla tillgodo med mindre än 5 m3 etanol/ha...

/track_snake


Med en kommentar:
Nej, kan man använda även blasten så räknar SEKAB att få ut omkring det dubbla.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011