Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 06:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-05-27 15:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 15:37
Inlägg: 2
Ort: Från
Hejs!
Jag har en gammal Opel Kadett Coupe från 1974 som jag använder som bruksbil.

Det sitter en 2 liters maskin (C20NE) från Opel Omega i den, funkar mycket trevligt.

Tänkte mig nu att jag skulle köra den där på E85.

Funderade därför på om det kan räcka att byta spridare?
Original spridarna flödar 170cc.
Tänkte mig om jag tog spridare från en C20XE som flödar 214cc samt en ställbar BTR, Räcker det tro??

Mvh / Ormbiten


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 16:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Heisann og velkommen til forumet. Opelheads er spesielt velkommen ;-)

Gamle opler med Motronic (som f.eks. C20NE) er stort sett ganske tolerante for etanolinnblanding. Man kan til og med klare 100% ukonvertert.
Hvis du får tak i dyser fra en XE, så flower de 26% mer, gitt at tallene du oppgir stemmer, og at de er ved samme trykk. Skulle bilen ha behov for de ekstra 4% kan du være sikker på at lambdareguleringen klarer det helt selv uten økt drivstofftrykk.

Det andre alternativet er selvsagt å beholde originaldysene, og installere en BTR. Hvis det er 3bar originaltrykk, skal man i teorien da stille opp trykket til drøyt 5bar, men igjen; lambdareguleringen kan ta sin del.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 19:54 
Offline

Blev medlem: fre 08-03-14 19:08
Inlägg: 13
Ort: Uddevalla
Omega A (kanske beroende på årsmodell) har oktanvalsplugg, dvs man polvänder ett kontaktstycke för att växla mellan låg- och högoktaningt bränsle (högre tändning)
Kan ju vara användbart om du kan hitta den.
Har för mig att den sitter i härvan vid torpedväggen på passagerarsidan original.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 21:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Markus F skrev:
Omega A (kanske beroende på årsmodell) har oktanvalsplugg, dvs man polvänder ett kontaktstycke för att växla mellan låg- och högoktaningt bränsle (högre tändning)
Kan ju vara användbart om du kan hitta den.
Har för mig att den sitter i härvan vid torpedväggen på passagerarsidan original.


Det stämmer, högt upp på torpedväggen någonstans sitter den.
Men tyvärr är märkningen på pluggen bara påstämplad med någon slags färg som försvinner helt och hållet efter några motortvättar, på en gammal bil är det ren gissning vad man får för resultat i vilket läge på pluggen. I värsta fall får man ohmmäta mellan stiften och jämföra med uppgifter i verkstadshandbok.
På vissa Opel kan man ställa om mellan 91 och 95 oktan med pluggen, på andra mellan 95 och 98 oktan.
Pluggen är ett trepoligt kontaktdon, men kopplingen varierar mellan olika motorstyrsystem (t ex GM P4/Multec eller Bosch Motronic). Antingen ligger det ett motstånd mellan mittstiftet och ena ytterstiftet, medan det andra ytterstiftet är oanslutet , eller också är det byglat mellan mittstiftet och det "andra" ytterstiftet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 07:47 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 15:37
Inlägg: 2
Ort: Från
Dom svaren tackar jag för.

Oktanpluggen sitter ju där och den är 91/95, är vänd mot 95 nu.

Det jag ska göra nu innan jag provar, är bara att hiva i en annan motor.

Den som sitter i nu har gått ca 47000 mil... :? Den läcker olja som ett såll...

Har en annan motor som sitter i motorbänken som är halvt renoverad med nya ringar och packningar, toppen lämnades iväg till planing i fredags, Ska ta av 1.5 mm och så inslipning av ventiler och säten & så nya ventiltätningar på det...får nog tillbaka toppen i morgon...
Ska bara åka iväg till skroten och hämta 4 spridare till XE sen är väl tanken att jag ska skruva i denna motor nästa vecka...

Jag har en känsla av att det kommer att funka kanon!!! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 18:41 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 12:23
Inlägg: 18
Ort: Från
Intressant!

Väntar med spänning att få höra hur det gick, lycka till!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 21:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Spännande! Jag planade ungefär 1-5-1.8mm med min topp. Sen installerade jag större spridare och installerade även ett annat EFI megasquirt!

Får se vad du får för resultat sedan! Jag har precis börjat med och justera in motorn med programvara nu.

Bredbandsmappning återstår också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011