Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 21:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BTR knverterad GolfIII
InläggPostat: tis 07-04-17 10:48 
Offline

Blev medlem: tis 07-04-17 10:18
Inlägg: 3
Ort: Från
Jag monterade en BTR på hustruns Golf cabriolet 94:a. hon har kört över 4000 mil nu med normala serviceintervall. Förbrukningen ligger på 1.1 i stan och 0.9 landsväg. två besiktningar med blankt papper 8)

nu tänker jag bygga om resten av fordonsparken, står ju bilar överallt på gårn... Hittade BTR till rätt pris från Usa men måste köpa 10 st. Nån som vill köpa en eller två? kommer att kosta ca 5-600 st inkl bussfrakt. Om fler är intresserade tar jag hem dem.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 17:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett tips för Golf III m fl VAG-bilar: om det är en motor med centralinsprutning (Mono-jetronic eller Mono-motronic), det gäller t ex alla de flesta olika 1,8 l 66 kW (90 hk) motorer som förekommer), så kan man spara in kostnaden för en justerbar BTR. Ta istället isär originaltryckregulatorn (4 torx-skruvar upptill på spjällhuset) och lägg en lämplig bricka mellan fjädern och locket. Jag använde en vanlig planbricka för M10 eller om det var M12, den är 1,9 mm tjock vilket ger en tryckhöjning på ungefär 30 %. Då räcker lambdaregleringens område till för både bensin- och E85-drift.
För att brickan ska ligga stadigt mot den plana ytan på locket måste man fasa av både ytterkanten och hålet litegrann. Det är också viktigt att brickan inte täpper för det lufthål som finns på sidan av locket.
Kontrollmät bränsletrycket både innan du börjar skruva med regulatorn och efter att brickan är monterad. Se också till att det finns några mm marginal innan fjädern blir hoptryckt varv mot varv. När du sätter ihop regulatorn, vänd locket så att lufthålet pekar åt samma håll som från början.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 11:54 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-04 12:29
Inlägg: 21
Ort: Sundsvall/Örnsköldsv
Har nu omkonverterat min 1,8 RP-motor enligt brickmetoden.
Fick lägga in 2 brickor innan den gick som folk igen.
Skulle nog behöva ytterligare lite inlägg för att den ska gå lika bra som med extern BTR.
Kan det vara så att fjädern mattats lite iom att jag kört med extern BTR i 2 år? ventilen i den inbyggda BTR har väl varit konstant öppen under drift under den tiden.
Dock missade jag att kolla i vilken riktning avluftningshålet satt... :oops:
Hur kritiskt är detta? Nån som kan berätta i vilken riktning hålet skall vara?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 13:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
lage skrev:
Dock missade jag att kolla i vilken riktning avluftningshålet satt... :oops:
Hur kritiskt är detta? Nån som kan berätta i vilken riktning hålet skall vara?


Jag kan kolla ikväll på ett gammalt spjällhus jag har liggande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 13:30 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-04 12:29
Inlägg: 21
Ort: Sundsvall/Örnsköldsv
torbjorn skrev:
lage skrev:
Dock missade jag att kolla i vilken riktning avluftningshålet satt... :oops:
Hur kritiskt är detta? Nån som kan berätta i vilken riktning hålet skall vara?


Jag kan kolla ikväll på ett gammalt spjällhus jag har liggande.

Tack torbjörn, jag bugar mig!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 16:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lufthålet är riktat rakt framåt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-05 09:27 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-04 12:29
Inlägg: 21
Ort: Sundsvall/Örnsköldsv
torbjorn skrev:
Lufthålet är riktat rakt framåt.

Bort från insuget alltså?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-05 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, alltså rakt ut mot kanten på spjällhuset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-05 11:20 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-04 12:29
Inlägg: 21
Ort: Sundsvall/Örnsköldsv
Kanon, tackar!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011