Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 09:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
EtanolMan skrev:
Har nu provat med bränsletryck mellan 3,5 - 5 bar. Tycker bilen går bäst på 4,5bars tryck.

Har fortfarande inte haft tid att prova med 4-gasmätare. Jag har beställt en air/fuel mixture gauge (lambdamätare) från ebay för att lättare se om bilen går på rätt bränslemängd. Kan vara bra att ha särskilt om man nån gång måste tanka bensin och måste sänka trycket igen.

Kallstartproblemet kvarstår. I morse fick jag gnugga igång bilen ett bra tag innan den startade. Dagtid startar den alltid bra, även om den stått 8-9 timmar på jobbet.

Har läst att några konverterare monterat ett sk. kallstartsmotstånd i sina bilar. Kan någon förklara exakt vad ett kallstartsmotstånd är för något, var det monteras och vad det gör för nytta? Förlänger det kallstartspridarens tid eller..?


Ett kallstartsmotstånd är en av lösningar för att få igång bilen när den är kall och det är kall väderlek.

Det sitter vanligtvis ett mostånd på kylvattnet. Som bilens dator får in som ett ohm värde. Tolkar detta och justerar bränslet utifrån detta (spridartiderna). Genom att tillfälligt öka moståndet lurar man bilens dator och tro att det är kallare och då förlänger den spridartiderna.
Jag vet inte hur det fungerar med kallstartsventil men antagligen är det den som pyttsar på bränsle på de bilar som har dessa. Fetar på med mer.
Själv har jag ingen sådan.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 08:23 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-17 19:11
Inlägg: 28
Ort: Torneå, Finland
Beställde hem en air/fuel gauge (mätare) från staterna för att lättare kunna se om jag har rätt inställningar, särskilt om man behöver tanka bensin och sänka trycket igen.

Frågan är om någon vet varifrån det är lättast att "sno" lambda-signalen på en 760? Måste man utgå från lambdan, in i motorrummet och in till kupén genom torpedväggen eller finns det redan en kabel/stift jag kan använda?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 08:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
EtanolMan skrev:
Beställde hem en air/fuel gauge (mätare) från staterna för att lättare kunna se om jag har rätt inställningar, särskilt om man behöver tanka bensin och sänka trycket igen.

Frågan är om någon vet varifrån det är lättast att "sno" lambda-signalen på en 760? Måste man utgå från lambdan, in i motorrummet och in till kupén genom torpedväggen eller finns det redan en kabel/stift jag kan använda?


För att kunna utläsa AFR behöver du en bredbandslambda. Med en smalbandslambda kan du endast se om det går magert eller fett.

Ett exempel är LC-1 där du har två utgångar som kan kopplas in på AFRmätare och in till styrboxen eller datorn t.ex.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 09:15 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-17 19:11
Inlägg: 28
Ort: Torneå, Finland
knutte skrev:
För att kunna utläsa AFR behöver du en bredbandslambda. Med en smalbandslambda kan du endast se om det går magert eller fett.

Ett exempel är LC-1 där du har två utgångar som kan kopplas in på AFRmätare och in till styrboxen eller datorn t.ex.


Jo, mätaren visar bara "lean/rich" så det räcker med det. Bara man vet att man är i närheten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 09:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
EtanolMan skrev:
knutte skrev:
För att kunna utläsa AFR behöver du en bredbandslambda. Med en smalbandslambda kan du endast se om det går magert eller fett.

Ett exempel är LC-1 där du har två utgångar som kan kopplas in på AFRmätare och in till styrboxen eller datorn t.ex.


Jo, mätaren visar bara "lean/rich" så det räcker med det. Bara man vet att man är i närheten.


När du fått hem mätaren kommer det säkert med instruktioner för hur du kopplar in den. Jag gissar på att din har 3 kablar till lambasonden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 13:02 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-17 19:11
Inlägg: 28
Ort: Torneå, Finland
Mätaren har två kablar som ska till lambdan. Hoppas den kan kopplas in så den inte bara blir stående.... den var iofs billig men ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 13:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
EtanolMan skrev:
Mätaren har två kablar som ska till lambdan. Hoppas den kan kopplas in så den inte bara blir stående.... den var iofs billig men ändå.


Bör gå ganska lätt.

Den ena av de tre kablar till en lambdasond är förvärmningen. Den jordas i själva avgasröret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 13:47 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-17 19:11
Inlägg: 28
Ort: Torneå, Finland
Om jag uppfattat allt korrekt så har lambdan i sig tre kablar, två vita och en svart. (Hittat infon på www.volvolandia.com) De vita är bara till för lambdans förvärmning och den svarta är själva signalkabeln. Har inte kollat hur det ser ut i min bil men borde vara samma sak där. :)

Säljaren hade skickat med fel instruktionsmanual så jag har ingen aning om vad de två olika kablarna i mätaren är för några... om jag bara har en signalkabel från lambdan bör den andra antagligen jordas mot avgasröret?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 14:01 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Instrumentet du har kjøpt er antagelig ikke annet enn et voltmeter. Har du en 3-ledningslambda vil jeg anta at du skal ta inn signalet på den ene ledningen og jorde den andre.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011