Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-06-11 15:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Tänkte knyta an till en insändare i Trelleborgs Allehanda:

Citat:
Miljön på Övre
Publicerad: 9 juni 2008, 01:15

Jag bor i Trelleborg och åker mycket buss, både gröna och gula.
I och med det är jag ofta på Övre.
Konstant står bussarna på tomgång i både fem och tio minuter, som
längst stod en buss på tomgång i 22 minuter. Under tiden satt
chauffören och läste tidning eller drack kaffe i fikarummet. Utanför
bussen stod passagerarna och fick andas in alla dessa avgaser, för att
inte tala om barnen som satt i sina barnvagnar nästan i höjd med
avgasröret.
Skulle gärna vilja ha ett svar från chaufförerna och någon
miljöansvarig på bussbolagen om varför man inte tänker på miljön.

Miljövännen Mats


Grön buss = stadsbuss
Gul buss = regionbuss


http://www.trelleborgsallehanda.se/apps ... 72977/1393

Varje dag handlar jag frallor till jobbet. Jag brukar ofta komma dit samtidigt som Aftonbladet levereras per en mindre dieseltransportbil. Den brukar stå på tomgångskörning bortåt 10 minuter medan föraren plockar fram tidningarna och går in med dem i butiken som nyligen öppnat.

Förutom att det är fullständigt onödigt, både ur bekvämlighets- och kostnadssynpunkt, måste detta påverka miljön. Hur mycket släpper en diesel-, bensin- och etanolbil ut i minuten vid tomgångskörning?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 15:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Enligt färddatorn på min bil (Ford Focus FFV med 1,6 l motor) så är bränsleförbrukningen ungefär 1 l/h på tomgång när den går på E85 , 0,7 l/h på bensin. Om AC är igång fördubblas förbrukningen, man kan också se en ökning om stora strömförbrukare (elvärmesitsar, elbakruta osv) är igång.
Vid kall motor är förbrukningen betydligt högre, kan vara uppåt 3-4 l/h omedelbart efter kallstart men den sjunker snabbt till 1,5 - 2 l/h där den ligger kvar tills motorn är varm och tomgångsvarvtalet går ner.

Vi kan ju förutsätta att förbränningen i motor + katalysator är i princip fullständig när motorn väl är varm, så att utsläppen då huvudsakligen består av vattenånga och koldioxid. Mängderna av dessa är ju lätta att räkna ut när man vet det bränsleflöde som tillförs motorn. Vi skulle kunna anta att tomgångsförbrukningen är i stort sett proportionell mot cylindervolymen, om man ska jämföra olika etanol- respektive bensinmotorer.

Nu återstår bara att få siffror från någon dieselbil med färddator...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 16:14 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Nu var det ju bussar här och utsläppen vid tomgångskörning innehåller då en del kväveoxider och även hälsofarliga dieselpartiklar. Jag har genom att göra en överslagsberäkning kommit fram till att en dieselbuss drar max. 2 liter diesel i timmen på tomgångskörning.

Det är definitivt inte hälsosamt och det finns inget skäl att låta varken dieselbussar eller transportbilar stå med motorn på medans man har rast eller lastar/lossar.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 16:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Dessutom är väl oftast tomgångskörning längre än ett par minuter förbjuden i de flesta tätorter. Jag har vid något tillfälle helt sonika öppnat en dörr till en herrelös bil på tomgång och vridit av tändningen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 17:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En metod som har fungerat bra flera gånger om det är en lastbil som tillhör något av de stora åkerierna som bryter mot tomgångskörningsförbudet är att kontakta åkeriet på centralt håll, inte som privatperson utan hellre å arbetsgivarens vägnar, och meddela att någon av åkeriets chaufförer med den och den bilen brukar bryta mot tomgångskörningsförbudet på den och den adressen, och så länge det pågår kommer vi inte att reflektera på att anlita ert åkeri för våra transporter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 20:48 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
GL skrev:
Dessutom är väl oftast tomgångskörning längre än ett par minuter förbjuden i de flesta tätorter. Jag har vid något tillfälle helt sonika öppnat en dörr till en herrelös bil på tomgång och vridit av tändningen.


Eller också kan man göra som en kamrat till mig gjorde.
Satte sig i minibussen körde fram den ett par tre meter. 8)

Gissa om killen som körde bussen såg lite konfenderad ut, när han såg sin buss. :wink:

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 22:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Tomgångskörning borde vara ganska olika på diesel- och bensinbilar.
På bensinbilar stryper man luftflödet genom motorn och får därmed betydande pumpförluster, som inte finns på dieselmotorer.

Friktionen i en stor motor ökar inte nödvändigtvis proportionellt mot cylindervolymen.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
Tomgångskörning borde vara ganska olika på diesel- och bensinbilar.
På bensinbilar stryper man luftflödet genom motorn och får därmed betydande pumpförluster, som inte finns på dieselmotorer.

Friktionen i en stor motor ökar inte nödvändigtvis proportionellt mot cylindervolymen.


Men frågan är hur stor roll pumpförlusterna spelar jämfört med all effekt som ändå går åt för att driva hjälpaggregat (ventilmekanism, smörjoljepump, generator, diverse hydraulpumpar, vattenpumpar och fläktar osv osv). Den stora påverkan man kan se av att slå till AC:n talar för sig själv.

Om vi antar att den större motorn har samma cylinderdimensioner men fler cylindrar än den mindre motorn, så ökar nog friktionsförlusterna proportionellt mot cylindervolymen om tomgångsvarvtalet är detsamma. Å andra sidan arbetar man ju ofta med lägre tomgångsvarvtal ju fler cylindrar motorn har.

Om båda motorerna har lika många cylindrar men av större dimensioner på den större motorn, så skulle jag kunna tänka mig att förlusterna ökar proportionellt mot ökningen i kolvhastighet, anliggningsarea för kolvringarna mm, alltså troligen proportionellt mot cylindervolymsökningen upphöjd till 2/3 eller något sådant. Man kan notera att om samma grundmotor förekommer med olika cylindervolym, så har de större motorerna ofta något högre tomgångsvarvtal. Gissningsvis för att minska vibrationsproblem och konstiga resonanser.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 23:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Stockholmstads miljöförvaltningen hade gratis isskrapor med texten "tack för du använder mig innan du startar motorn" och "tomgångskörning max 1 minuut" på dem.

Tog en stapel som jag ibland delar ut folk som låter sin bil går på tomgång i onödan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 11:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
vad är bättre?
att låta en motor bli varm på tomgång eller att börja köra direkt?

jag gör precis tvärt om om jag itne använt motorvärmare, startar INNAN jag skrapar, och jag har bett frugan göra detsamma.

för det låter illa som f-n att börja köra med kall motor, då ren E85 gör att den vill tjuvstanna om man inte håller 3000rpm...
2 minuter på tomgång och man kan smyga iväg som vanligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 11:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Åtminstone för bilar drivna av dinosaurier har det alltid hetat att det är bättre att börja köra direkt. Motorn blir fortare varm om bilen körs, så därför blir de sammanlagda utsläppen mindre om man kör direkt än om motorn ska fisgå på tomgång.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 12:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Varmkörning på tomgång var något som rekommenderades innan det fanns multigradeoljor- alltså fram till 1940-50-talet. Med forna tiders motoroljor, som kunde vara mycket mer trögflytande i kyla än man kan föreställa sig idag, fanns det risk att motorn blev helt utan smörjning om man försökte rusa upp den i kallt tillstånd, detta för att den trögflytande oljan inte tog sig genom sugsilen, undertrycket på pumpens sugsida blev då så stort att den kaviterade eller sög luft. I extrema fall kunde det hända att oljepumpen gick så tungt att drivningen havererade.

Förutom utsläppen så bör man också tänka på att slitaget hos cylindrar och kolvringar är mycket större så länge cylinderväggarna är så kalla att vattenångan i avgaserna kan kondenseras på dem. Det är ett skäl till att börja belasta motorn på en gång och sträva efter att den ska gå så få varv som möjligt innan kylvattnet är uppe i åtminstone 50-60 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-28 18:27 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Brukar man inte räkna (på en bensinbil) att den drar lika mkt i timmen på tomgång som den drar per mil blandad körning?

Ang, tomgång och snabbstopp osv så är det väl så att det räcker att ha bilen avstängd i 5sekunder för att det skall löna sig rent bränsleekonomiskt jämfört med att ha den stående på tomgång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 22:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att tomgångskörning kostar bränsle kunde jag se med all önskvärd tydlighet på färddatorn tidigare idag. På väg hem från stugan hade jag tankat och nollställt medelvärdesvisningen. Några km efter tankningen fastnade jag i bilkö vid ett vägarbete, kön stod inte helt stilla utan kröp fram någon gång i minuten, så jag stängde inte av motorn. Det tog väl 10-15 minuter innan köandet var över. När jag sedan kunde köra vidare med normal fart så visade färddatorn en medelförbrukning på över 1,4 l/mil ! För motsvarande körning utan kö borde den ha visat gissningsvis 0,95...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011