Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-06-09 07:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07-03-27 10:13
Inlägg: 20
Ort: Jönköping
Har nyligen köpt en Volvo 850 2.5 10V -95. Satte dit en BTR från Ridetech efter den nuvarande regulatorn för att kunna köra på E85 framöver. Vad jag förstått så sitter det ett Fenix-system i denna bil? Vad rekommenderar ni att jag ställer upp bränsletrycket till? Vad jag fått för mig så ligger det på ca 3 bar original?


Senast redigerad av Ollan mån 08-06-09 07:39, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På Volvo brukar originalbränsletrycket ofta stå instansat eller stämplat på bränsletryckregulatorn. Ibland angivet i bar, ibland i kPa.

Teoretiskt sett ska ju trycket höjas till 1,69 gånger det ursprungliga, alltså till 5,07 bar, men i praktiken går det oftast bra att bara gå halvvägs med tryckhöjningen och låta motorstyrsystemets adaptering ta hand om resten.
Om man håller sig till ett måttligt bränsletryck så är ju det snällare mot en gammal och sliten bränslepump, och så får man bättre marginal för igensättning av bränslefilter och sånt.

Prova att höja till 3,9 bar till att börja med. Om bilen går bra och du inte får några felkoder eller tänd motorelektronikvarningslampa så är saken klar.

Tänk på att bränsletryckmätning alltid ska ske med vakuumslangen till tryckregulatorn bortkopplad. Kolla att vakuumstyrningen av regulatorn fungerar genom att se att bränsletrycket sjunker ungefär 0,5 bar när du ansluter vakuumslangen, då motorn går på tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 07:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07-03-27 10:13
Inlägg: 20
Ort: Jönköping
BTR installerad och trycket med vakuumslangen bortkopplad är uppstäält till ca 4 bar. Kör just nu på E64. Blir en liten sväng om på 300 mil med början i slutet av veckan, med stopp i Tyskland, Österrike (Sverige - Ryssland), Slovakien och Tjeckien.

_________________
Volvo S60 Bi-fuel, ~100% biogas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 22:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Långresetråden fortsätter här viewtopic.php?p=27307

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 15:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07-03-27 10:13
Inlägg: 20
Ort: Jönköping
Jag har inte bytt bränslefilter etc innan konverteringen. Är risken mkt stor att jag blir stående utmed vägen under min 300-milsresa pga att skit lossnar å sätter igen spridare etc? Vad gör jag om det händer?

_________________
Volvo S60 Bi-fuel, ~100% biogas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 20:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ingen risk att spridarna blir igensatta utan det som kan hända är att det blir stopp i själva bränslefiltret. I så fall är det "bara" att byta det och köra vidare.
Men risken är inte så stor om bilen alltid har varit i drift. Det verkligt farliga är om den någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken.
Det verkar också som om hartsproblemet är större på bilar med plåttank än med plasttank, och visst har 850 plasttank?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 18:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-18 17:36
Inlägg: 12
Ort: Segeltorp (Alimenta city)
torbjorn skrev:
... och visst har 850 plasttank?


Japp!

_________________
Om det finns ett problem i den ena änden finns det ofta en lösning i den andra...
Volvo 745GL -88 for daily driving
Cheva Astro -91 for family trips
Jeep GC -95 for pleasure
Stiga Park -87 for for garden tasks


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011