Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-06-15 15:49 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-15 15:11
Inlägg: 5
Ort: Från
Hej jag har en vw passat variant 2.0i 95:a
Jag skulle hemskt gärna vilja att någon runt göteborgstrakten hjälpte mig att installera en bränsletrycksregulator på rätt sätt. Jag är omöjlig att ha att göra med när det gäller motorer och jag har läst artiklar instruktioner mm ett 10-tal ggr, men de blir inte lättare.
Jag vill kunna köra min bil på 100% e85, samt att slippa behöva ha en motorvärmare i på vintern. (Går detta?)
Räcker det med att bara sätta dit en bränsletrycksregulator för att köra på etanol sedan?
Kommer det bli problem med besiktningen?
Jag vet att ni har en dummy-instruktion för allting men ni får hemskt gärna göra en dum dum dummy instruktion för mig gärna med bilder på hur grejerna ser ut mm.

MVH


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med omvandling?
InläggPostat: sön 08-06-15 16:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Luckebaby skrev:
Hej jag har en vw passat variant 2.0i 95:a
Jag skulle hemskt gärna vilja att någon runt göteborgstrakten hjälpte mig att installera en bränsletrycksregulator på rätt sätt. Jag är omöjlig att ha att göra med när det gäller motorer och jag har läst artiklar instruktioner mm ett 10-tal ggr, men de blir inte lättare.
Jag vill kunna köra min bil på 100% e85, samt att slippa behöva ha en motorvärmare i på vintern. (Går detta?)
Räcker det med att bara sätta dit en bränsletrycksregulator för att köra på etanol sedan?
Kommer det bli problem med besiktningen?
Jag vet att ni har en dummy-instruktion för allting men ni får hemskt gärna göra en dum dum dummy instruktion för mig gärna med bilder på hur grejerna ser ut mm.

MVH


har du provat att blanda i E85 övehuvudtaget
tex 50/50 bensin/E85 för att se hur den går
i stor sett alla bilar med lambdareglerat bränslesystem klarar ca 30-50 %
E85 inblandat utan åtgärd, vid montering av tryckregulator:
kolla efter 2 st bränsleslangar i maskinrummet
den ena är retur den andra är tilloppet
det kan vara pilar utsatta som vidar riktningen
tryckregulatorn monteras på returslangen

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 16:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Hej, och välkommen hit! :)

Varför funderar du på just BTR-konvertering? Personligen skulle jag hellre rekommendera konv. med någon flexbox som ändrar spridartiderna.
Ingrepp i bränslesystemet innebär en risk för läckage, och pumpen får jobba hårdare av det högre trycket.

De flesta flexboxar (Flexitune, AutoFFV, Flextek m.fl.) har som bonus inbyggd kallstartshjälp, och det är lätt att ställa om för bensindrift igen om man skulle vilja det (nödtankning?).
Med BTR får man som regel lösa kallstarten på annat vis, och det blir bökigt om man tvingas tanka bensin.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 20:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-15 15:11
Inlägg: 5
Ort: Från
Vad skulle en sån här flexbox kosta att köpa? Är ute efter något billigt alternativ?
Är de krångligt att installera en sån där flexbox, kom ihåg du pratar med en som knappt kan byta glödlampa :)

Jag har provat att tanka 20 liter etanol och 50 bensin, men tycker de verkar svårt att ha koll på hur mycket man har kvar om man tex har kvar 15 liter men behöver tanka?
Tacksam för alla svar vill ha ett bra alternativ som inte blir för dyrt eller invecklat.
MVH :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Piggybacksystemen kostar från 500-600 kr och upp till några tusen kr.

De billigaste (Flexitune) levereras i byggsats, dvs man får en påse med ett mönsterkort och lösa elektronikkomponenter som ska lödas ihop. Installationen i bilen innebär att leta fram insprutningsstyrdonet och dess kontaktdon, klippa den eller de kablar som används för signalerna från styrdonet till spridarna och koppla in piggybackenheten emellan. Jord och matningsspänning till denna ska naturligtvis också kopplas in på lämpliga ställen, och om man så vill kan man dra fram ledningar till omkopplare för bränsleval mm inne i kupén. Man bör ha vissa kunskaper om bilelektronik, tillgång till elschema för bilen, förmåga att läsa ett kopplingsschema osv för att lyckas bra med en sådan installation.

Dyrare färdigbyggda system brukar levereras med ett kablage med färdiga kontakter som man kopplar in mellan bilens kabelstam och spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 22:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-15 15:11
Inlägg: 5
Ort: Från
Skulle någon vilja vara snäll o länka något billigt alternativ som man kan beställa ifrån?
Och sedan undrar jag om de kanske finns någon i närheten i gbg som skulle vilja hjälpa till mot en billig peng eller om någon kanske känner till en bra pålitlig firma.

Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 10:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind säljer väl färdiga piggyback..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 15:42 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jovisst är det fråga om viss investestering med någon av dom "dyrare" boxarna men väger man in hur pass lättinstallerade dom flesat är och att man tjänar in dessa slantar tämligen fort, för egen del var det vid runt 2000 mil som sedan blir rena sparbössan,,, :-)

Så för egna den är det inga tveksamheter med en sådan box och av dessa fördelar efter mer än 15000 btr mil,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 17:03 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-15 15:11
Inlägg: 5
Ort: Från
Hittar ingenting som heter Lind?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 17:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Tror han menar användaren Lind här på forumet.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 21:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-15 15:11
Inlägg: 5
Ort: Från
Doh :oops:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011