Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-06-26 10:47 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag anmälde ett inslag till granskningsnämnden i rapport där man påstod att det fossila bränslet alkylatbensin var ett klimatsmart alternativ.
Inslaget friades eftersom granskningsnämnden inte visste vad klimatsmart var för något, det trodde att det betydde typ miljövänligt och hänvisade till att alkylatbensin släppte ut mindre skadliga kolväte. Nämndens ordförande trodde att detta innebar att bränslet inte påverkade klimatet.
Nämnden har sedan vägrat pröva inslaget på den punkt jag faktiskt anmälde det för.
Det skulle vara bra om någon mer än jag kunde anmäla inslaget, senast 7e juli. (inslaget sändes 7e januari och man har 6 månader på sig att anmäla ett inslag.)
Jag har alla uppgifter som behövs för att fylla i anmälan på grn.se
Det är mycket enkelt att anmäla och det vore bra om granskningsnämnden kunde sättas på plats så att de tar växthuseffekten på allvar och lär sig hålla isär begreppen.
Att påstå att alkylatbensin är klimatsmart är ju inte bra för etanolen. Etanolen borde lyftas fram som alternativ till alkylatbensin.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 11:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag som är intresserad av dessa frågor anser att "klimatsmart" och "miljövänlig" är helt olika saker, men jag kan tänka mig att många ointresserade tror att "klimatsmart" bara är ett nytt ord för "miljövänlig". Jag hörde tidigare i förmiddags i P4 Radio Kristianstad en filosof argumentera för att vi bör inrikta oss mer på maten i klimatdebatten eftersom matkonsumtionen bidrar till ozonförstöringen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 14:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
PM:a mig uppgifterna. Sicka nollor...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jag också!
InläggPostat: tor 08-06-26 16:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Även jag hänger på. Skicka ett PM med dom uppgifter som behövs. Jag har visserligen inte sett programinslaget, men en som sitter som någon sorts "dommare" måste använda språket på rätt sätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 07:22 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Tycker inte om att ordet "miljövänlig" används som det gör idag. "Mindre miljöförstörande" eller något sådant borde det ju egentligen stå! "Miljövänligt" är att inte släppa ut något alls som kan skada miljön. Den som tror att det t.ex. finns miljövänliga bilar bör nog läsa på lite grann.... Det är snarast så att det mesta vi människor i västvärlden gör idag är direkt "miljöovänligt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 07:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Pratade med en politiker för ett tag sedan angående utbyggnaden av kollektivtrafik, bland annat "Pågatåg" som sedan många år är hett efterlängtat i nordöstra Skåne. Han sa: "Om fem år är alla bilar ändå miljöbilar och då spelar inte utbyggnaden av kollektivtrafik någon roll för miljön."

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 21:53 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hjälp till alla nu, anmäl inslaget till granskningsnämnden! Detta måste göras innan 7e juli, eftersom inslaget sändes 7e januari och man har 6 månaders på sig att anmäla ett inslag.
Jag anmälde inslaget i januari, men de friade som sagt inslaget eftersom det inte förstog min anmälan, eftersom de inte vet vad "klimatsmart" är.

Här kommer uppgifter om hur man anmäler. Gå in på sidan, det är mycket enkelt och snabbt gjort! Vi måste visa att det är etanol som är klimatsmart och inte fossilbränslen:


Inslaget jag anmälde sändes i rapport 7e januari, följande tex har granskningsnämnden tagit från inslaget, som visar vad som sas:

Inslaget handlade om kolväteutsläpp från båtmotorer. Reportern sa bland
annat följande: ”[...] Enligt statistiska centralbyrån släpper fritidsbåtarna ut
6 700 ton kolväten varje år. Men NN, miljöingenjör på Länsstyrelsen i Göte-
borg, säger till Svenska Dagbladet att det snarare handlar om cirka 20 000 ton
kolväten per år. Och det kan jämföras med de 33 500 ton som personbilarna
släpper ut. För den klimatsmarta båtägaren finns alkylatbensin, som ett
grönare alternativ till vanlig bensin. Men antalet sjömackar som säljer den
miljövänligare varianten har minskat. Och detta trots att regeringen 2002
sänkte skatten på alkylatbensin för att stimulera efterfrågan. Nu måste båt-
ägarna precis som många bilägare börja tänka miljövänligt menar forskarna.
För det är bristande efterfrågan som gör att sjömackarna valt bort alkylat-
bensinen.”

Det jag anmälde var alltså påståendet i mitten, "för den klimatsmarta båtägaren finns alkylatbensin"

Jag håller med om att alkylatbensin är renare än vanlig bensin, MEN det är ju inte ett klimatsmart bränsle, det är ju lika fossilt som all annan bensin., därför vill jag ha inslaget fällt. Något som GRN hade svårt att förstå!
De begärde in svar från rapport som skulle stödja deras påstående, och de fick 3 svar, som alla handlade om kolväten. Alltså har varken GRN eller rapport förstått vad frågan handlade om!

Gör så här:
Gå in på www.grn.se
klicka på om "du vill anmäla", och vidare på " gör en anmälan" så kommer du hit:
http://www.grn.se/grn/pages/ReportForm____589.aspx

Där fyller du i under Program/inslag: Rapport, eller Rapport morgon
under kanal/station: SVT1, eller TV1
sändningsdag: 2008-01-07
sändningstid: 06:30, eller 6,30 (sändes antagligen varje halvtimme hela morgonen)
(jag har angett olika alternativ hur mankan skriva, t.ex 6:30 eller 06:30 på de olika uppgifterna så att vi som anmäler kan variera oss lite så att alla anmälnnigar inte ser misstänkt lika ut..)
Utveckla här varför du vill få programmet/inslaget prövat: (*): Skriv här med egna ord varför du vill anmäla inslaget. ( om alla som anmäler skriver med egna ord så ser det juinte så misstänkt lika ut..)

Ange sen namn och adress längre ner. Ange helst även postadress och inte bara epostadress, så de ser att det är verkliga personer som har anmält.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 09:38 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hallå på er allihopa!
Är det någon mer som kan göra en anmälan? Det vore bra om många kan göra det så får dom lite att tänka på.
Vi måste få folk att förstå att etanol är bättre än alkylatbensin.
Nu är vi 3 som har anmält inslaget. skulle va kul med 10 anmälningar eller nåt. Måste göras innan 7e juli!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 12:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
De hann före nu och avslog utan motivering:

Citat:
Vad anmälarna anför ger inte anledning till
någon annan bedömning än den som framgår av nämndens tidigare beslut.


.....

Citat:
BESLUT SB 557/08
2008-07-03 Dnr: 718/08 och
719/08-20

SAKEN
Rapport, SVT1, 2008-01-07, kl. 6.30, inslag om bensin
BESLUT
Inslaget frias.
_____________________
Två anmälare kritiserar ett inslag i Rapport den 7 januari 2008 som
handlade om kolväteutsläpp från båtmotorer och där det bland annat sades att
”För den klimatsmarta båtägaren finns alkylatbensin”.
Det anmälda inslaget har tidigare prövats av Granskningsnämnden som fann
att det inte stred mot kravet på saklighet i Sveriges Televisions
sändningstillstånd (SB 243/08). Vad anmälarna anför ger inte anledning till
någon annan bedömning än den som framgår av nämndens tidigare beslut.
Detta beslut har fattats av Granskningsnämndens stf direktör Eva Tetzell efter
föredragning av Helena Söderman.
Eva Tetzell
Helena Söderman
Detta är en elektronisk kopia av beslutet. Namnunderskrifter finns på originalhandlingen som förvaras hos nämnden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011