Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-28 16:54 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 10:12
Inlägg: 3
Ort: Från
Har konverterat med flexitune Tomgången är orolig ibland bra, ibland 1200 varv ibland 500 varv någon som haft liknande problem ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 00:07 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 23:44
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Jag kan tänka mig att din lambdasond har gått några mil och inte reagerar tillräckligt snabbt längre. Kanske kommer bränslestyrdonet i "självsvängning" när inputen blir för långsam, plus dom förlängda spridartiderna som också ställer till det lite för elektroniken.
Hade själv problem med svängande tomgång innan konverteringen mha Flexitune, svängde bara ca +- 200varv. Fixade till sig fullständigt när jag bytte till en ny Bosch-sond. Nu när Flexitune är med och reglerar svajar det pytte lite ibland, kanske 30-50 varv.

/Tobbe

_________________
www.felkodsakuten.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 12:14 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 10:12
Inlägg: 3
Ort: Från
Tobias skrev:
Jag kan tänka mig att din lambdasond har gått några mil och inte reagerar tillräckligt snabbt längre. Kanske kommer bränslestyrdonet i "självsvängning" när inputen blir för långsam, plus dom förlängda spridartiderna som också ställer till det lite för elektroniken.
Hade själv problem med svängande tomgång innan konverteringen mha Flexitune, svängde bara ca +- 200varv. Fixade till sig fullständigt när jag bytte till en ny Bosch-sond. Nu när Flexitune är med och reglerar svajar det pytte lite ibland, kanske 30-50 varv.

/Tobbe


Får tacka för tipset Undrar om ja vågar använda Biltemas
inte alla som är nöjda med den
till min Kostar ju Lambdan över 1900 på mekonomen säkert ändå mera original och det är ju inte helt säkert att det är den som spökar
besiktigade för 2 veckor sedan då var värden 1.0 på lambdan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 13:29 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 23:44
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Biltemas sonder har visat sig för långsamma redan som nya. Funkar säkert bra på många bilar men inget jag kan rekommendera dig.
Kolla in
bildelskatalogen.se
autoexperten.se

Det är Bosch som gäller enl mig, modellanpassad el universal beroende på vad man själv kan och har lust med.

Du kan säkert tjata fram en liten rabatt också, med rätt uppsyn :)

Med en bra katalysator kan du säkert få bra avgasvärden även med en trög lambdasond. Bosch rekommenderar ju byte efter 16000 mil så det kan ju vara värt att byta som en ren service åtgärd nu när du ska köra E85 (Så resonerade jag och fick fixat tomgången på köpet, min sond hade gått 35000 mil !!! fortfarande mkt bra avgasvärden :shock: )

Anm - Det är viktigt att avgassystemet är bra jordat när man har en lambdasond med bara tre kablar (dvs ingen signal-jord ). Man kan behöva svetsa en mutter på avgassystemet i närheten av sonden där man sedan drar fast en kabelsko+sladd och jordar avgasröret i karossen förslagsvis i en befintlig jordpunkt på torpedväggen.

_________________
www.felkodsakuten.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 22:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tobias skrev:
Anm - Det är viktigt att avgassystemet är bra jordat när man har en lambdasond med bara tre kablar (dvs ingen signal-jord ). Man kan behöva svetsa en mutter på avgassystemet i närheten av sonden där man sedan drar fast en kabelsko+sladd och jordar avgasröret i karossen förslagsvis i en befintlig jordpunkt på torpedväggen.


Nej.

Jorda INTE i karossen, utan dra i så fall jordförbindningen till motorn, helst till någon av de jordpunkter på insugningsröret där resten av insprutningssystemet är jordat.
Om man jordar avgassystemet i karossen och dessutom råkar ha lite spänningsfall i jordförbindningen mellan motor och batteri, så riskerar man att få en massa generatorstörningar överlagrade på lambdasondssignalen.

När det gäller Biltema och lambdasonder så har jag bara haft bra erfarenheter av några sådana som köptes omkring år 2000, de är i drift fortfarande på olika bilar. Men de har bytt leverantör flera gånger sedan dess, senast nu i vintras. Det skulle inte förvåna mig om den leverantör som Biltema anlitade sådär 2006-2007 hade kvalitetsproblem. Jag skulle inte tveka att prova en billig lambdasond till att börja med idag.

Tänk på, oavsett märke på lambdasonderna, att ALDRIG löda kabelskarvarna. Använd istället de klämhylsor som följer med och pressa med en tång som är avsedd för ändamålet. Se också till att kabelskarvarna hålls rena från olja och fett, så att inte otrevligheter kan krypa längs kablarna in i lambdasonden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 08:31 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 23:44
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Bra. Jorda på motorn för att undvika potentialskillnad!
Det var faktiskt så jag jordat på min :oops: , i ventilkåpans jordpunkt längst bak som i sin tur är jordad i torpeden med två flätor. Att jorda på insuget är förståts optimalt.

Några frågor Torbjörn:
Att en potentialskillnad mellan jordpunkter skulle störa förstår jag men hur kan överlagrade störningar (spänningar) från generatorn bli mindre när man flyttar jordpunkten närmre källan? Man bör ju t ex inte välja att ta sin spänningsmatning till Flexitune'n direkt från tändspolen därför att där finns störningar.

Angående lambdasonderna så funkar dom ju, men hur bra!? Jag har bytt nya BT-sonder som inte klarar att hålla stipulerade 1Hz vid 2500 varv, tomgång än värre. Kass el ojämn kvalitet, spelar väl ingen roll, om Viking39 ska prova en annan sond mot sina problem ska han ju ha en som han vågar lita på. Eller hur?


Kan du tänka dig att förklara för läsarna varför man inte får löda och söla olja/fett i kablarna?

mvh
Tobias

_________________
www.felkodsakuten.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tobias skrev:
Att en potentialskillnad mellan jordpunkter skulle störa förstår jag men hur kan överlagrade störningar (spänningar) från generatorn bli mindre när man flyttar jordpunkten närmre källan? Man bör ju t ex inte välja att ta sin spänningsmatning till Flexitune'n direkt från tändspolen därför att där finns störningar.


Hela resten av insprutningssystemet är ju jordat i motorn och refererar alltså så att säga till den jordpotential motorblocket har. Om man nu betraktar motorblocket som referens, och har kaross och batteriets minuspol inkopplade dit via en dålig jordförbindning med spänningsfall, så kommer styrdonet att "se" det där spänningsfallet (som har både en likströmsdel och en överlagrad växelströmsdel) adderat till signalen från lambdasonden.

Tobias skrev:
Angående lambdasonderna så funkar dom ju, men hur bra!? Jag har bytt nya BT-sonder som inte klarar att hålla stipulerade 1Hz vid 2500 varv, tomgång än värre. Kass el ojämn kvalitet, spelar väl ingen roll, om Viking39 ska prova en annan sond mot sina problem ska han ju ha en som han vågar lita på. Eller hur?


Den där siffran på 1 Hz vid 2500 varv/min ska man inte tolka som något allmängiltigt. Hur snabbt regleringen sker vid ett visst varvtal och ett visst gaspådrag beror inte bara på lambdasonden utan det beror också på hur reglerfunktionen i styrdonet är gjord, hur nära motorn lambdasonden sitter osv. Det säkraste sättet om man ska jämföra reaktionstid hos olika lambdasonder är att koppla in ett oscilloskop till lambdasondssignalen och se på hur branta flankerna vid omslag är, alltså stig- och falltider mellan 10 % och 90 % av slutvärdet.
Tobias skrev:

Kan du tänka dig att förklara för läsarna varför man inte får löda och söla olja/fett i kablarna?

mvh
Tobias


Det är för att de flesta lambdasonder tar in "referensluft" genom kablarna. En mångtrådig kabel som är uppbyggd av runda trådar är ju inte gastät utan det finns alltid mellanrum mellan kardelerna.
Om man nu löder på kabeln eller oljar in änden så blir de där mellanrummen igensatta av olja, fett, lödtenn, flussmedel osv, och då blir det ju svårt att få igenom något fritt syre till "luft-sidan" av lambdasonden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 10:15 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 23:44
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Jag förstår, tack Tobjörn.

När det gäller sonderna :wink: , så ger jag mig inte, ett byte till kvalitetssond har eliminerat problemen med tex magerryckningar.
Alltså ett empiriskt försök efter att vi mätt och konstaterat fel. Övriga förutsättningar som du nämner har ju då varit lika.

Och JA, som jag skrev tidigare, BT-sonderna funkar i vissa bilar, då förutsättningarna varierar..... men jag kan inte rekommendera dom.

Viking, lycka till och glöm nu inte rapportera i tråden hur det gått för dig!

Trevlig sommar 8)

_________________
www.felkodsakuten.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011