Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Audi S4 BTR - bärnslepump
InläggPostat: ons 08-07-02 08:36 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Hej, mitt första inlägg, långt blev det...!
Har en Audi S4-92 lite trimmad (RS2 turbo+grenrör, större spridare, 3-tums avgass samt anpassat chip för allt). Bör väl ligga på drygt 300hk.
Har nu etanolkonverterat med en ställbar BTR, tänkte att jag inte behövde ställa upp trycket så mycket ändå eftersom jag sen tidigare redan har större spridare.
Har nu mätt på lambdasonden som det står att man ska göra, men får bara 0V vid acc, men 0,6V annars. Kopplar jag in lambdan så växlar den mellan ca 0,15-0,80V ca 8ggr per 10sek. Som det väl ska göra?
Har ett originaltryck på 4bar, skruvatr upp det till ca5bar å bilen går jättebra, men är lite orolig över lambdavärdena?! Har provat med skruva upp till 6,5bar men det blir ingen skillnad alls på några värden.
Problemet är att pumpen började tjuta efter 10-15mil, så bytte mot en ny bosch original, den funkar bra upp till 5bar men tjuter också vid 6bar...

Så, frågor...
1: Lambdavärdena hur ligger dem tycker ni? Bilen går ju bra, men vill ju inte att den ska gå för snålt...

2: Blir ju ingen skillnad med högre tryck, skillnaden känns när man skruvar från ca 4,2-4,9bar, vid 4,2 är den seg vid låga varv...Räcker det med ca 4,9-5bar då?

3:Såg att några monterat en extra biltema-pump. Kan det hjälpa att avlasta originalpumpen? Ska den moteras "i serie" med den gamla? Kan man montera den precis före fuelrailen direkt på slangen? Rekommendation på passande pump på biltema?

Tacksam för snabba svar då bilsemestern börjar på fredag hehe...

PS, man får nöta väldigt lite (väldigt lite) extra vid start tänkte montera ett kallstartmotstånd ändå så det är inga problem... DS


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 08:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
1 Lamdavärdena ser ju bra ut vid ca 5 bar, inga problem där.

2 Ja det räcker.

3 Behövs alltså ingen extra pump.

Att pumpen tjuter beror nog på att dess säkerhetsventil öppnar strax över 5 bar så det är ingen ide att gå högre än 5 bar.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 08:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Din bil mår utmärkt!
Gällande kallstarten så kan du strunta i att använda kallstartsmotstånd så här års. Gör bara ett kort startförsök först, vänta 10 sekunder, och starta sedan.
Blir nån slags återkondensation som tillsammans med nästa portion blir tillräckligt för att komma igång.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1) En bil som är av '92 års modell har ju säkert ett motorstyrsystem med adaptiv lambdareglering. Då är det ingen större mening att försöka mäta på lambdasonden för att göra fininställning av bränsletrycket, eftersom lambdaregleringen kommer att korrigera efter hela tiden så långt den kan.

Om motorn går bra och du inte får lysande motorelektronikvarningslampa eller felkoder, så är allt i sin ordning. Dock får man se upp med att motorelektronikvarningslampan ofta inte är inkopplad på svensksålda VAG-bilar från 90-talet, fastän styrdonet har en utgång avsedd att koppla in lampa till. Det är lämpligt att se till att lampan verkligen finns där. Om det finns ett diagnosuttag så att du kan koppla in en dator och VAG-COM, så kan du få ut en hel del intressant information den vägen också. Det bästa är ju då att justera bränsletrycket så att parametern long term fuel trim (eller vad den nu heter i just ditt fall) ligger så nära 0 som möjligt.

Vet du vad motorstyrsystemet heter? Är det någon variant av Motronic eller något annat?

2) Ja.

3) Om du ska koppla in dubbla bränslepumpar så bör båda vara av exakt samma typ, för att de ska så att säga dela lika på jobbet (ett undantag är om originalpumpen är en centrifugalpump, som t ex på japanska småbilar med centralinsprutning. En sådan pump går bra att ha i serie med vilken annan slags pump som helst). De bör kopplas in före bränslefiltret, så att eventuellt skräp som lossnar ur pumparna fastnar där och inte går vidare till spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Tack!
InläggPostat: ons 08-07-02 09:24 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Tack för alla bra och snabba svar, vilket fantastiskt forum!

Japp, det sitter motronic med adaptiv reglering i den...
Har en Bentley-handbok på datorn med mycket nyttigt ska se om jag kan hitta nåt bra där...
Motorn går som sagt likadant som tidigare (om inte tom lite piggare), har ingen motorelektronikvarningslampa vet jag, sitter ju en 3-bars mapsensor i den också å den brukar ändå inte lira med lampan hehe...

Har vag-com men funkar inte med mac tyvärr så inte kunnat prova det. Ska fixa det "nån gång" :)

Ok, skippar nog den extra pumpen då... Går inte å koppla en originalpump iaf. för den sitter "klämd" i botten av tanken så den har bara "anslutning" i ena änden...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ang. kallstartsmotståndet
InläggPostat: tor 08-07-03 18:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Jaa, tänkte det kunde vara kul att bygga det ändå. Så slipper man tänka på annat. Det ska ju inte märkas att bilen är ombyggd :)
dessutom, ska man börja "starta" två ggr varje gång halveras ju livslängden på startmotorn:)
Har förresten läst på olika sidor att lambdan ska svänga 1-2ggr/sek på min bil, så det kanske är dags att byta den ändå?! Har ju gått 18000mil nu...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-07-10 12:16 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 23:55
Inlägg: 14
Hej, ja tänkte bara lägga in ett litet tips.
Jag själv har kört med btr och jag fick motorhaveri så jag hade inte kört med det på en Audi s4 eller s2,men ni gör som ni vill.
Mvh pär j
Gulten skrev:
Jaa, tänkte det kunde vara kul att bygga det ändå. Så slipper man tänka på annat. Det ska ju inte märkas att bilen är ombyggd :)
dessutom, ska man börja "starta" två ggr varje gång halveras ju livslängden på startmotorn:)
Har förresten läst på olika sidor att lambdan ska svänga 1-2ggr/sek på min bil, så det kanske är dags att byta den ändå?! Har ju gått 18000mil nu...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-07-10 13:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Gulten skrev:
Har förresten läst på olika sidor att lambdan ska svänga 1-2ggr/sek på min bil, så det kanske är dags att byta den ändå?! Har ju gått 18000mil nu...

Vad använder du för instrument för att mäta lambda-spänningen?
En multimeter är ju på grund av sin konstruktion sådan att det finns en viss fördröjning i den. Om lambda svänger för fort i förhållande till vad mätinstrumentet mäter får du ett medelvärde (oftast) på det du mäter. I det här fallet verkar experterna ovan överrens om att ditt lambda-värde är ok.
Själv har jag inte tillräcklig erfarenhet med bilmek för att avgöra. Däremot har jag bra koll på mätinstrument.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011