Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-10 02:07 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Jag frågade "RoTe":Förstår jag dig rätt så kopplar du bort din kallstartsinsprutare vid start?Sedan när bilen startat så kopplar du på den igen manuellt? Ska vara tvärtom,har varit och är fortfarande insnöad i kallstartsmotstånden. Du kör naturligtvis kallstartsinsprutaren manuellt i startögonblicket,när bilen startat stänger du av kallstartsinsprutaren,och du behöver inget kallstartsmotstånd. Gissar att du hämtat inspiration från Turbons glada värld för dom kan ju ha nytta av lite extra soppa.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-12 01:35 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-23 18:14
Inlägg: 27
Ort: Uppsala
Det jag gör är att jorda kallstartspridaren paralellt. Alltså går den med 100% duty cycle när jag påverkar den med knappen och återgår omedelbart till att styras av boxen då jag släpper knappen. På så sätt vet jag att jag verkligen får maximalt med extra bränsle i startögonblicket.
Jag har kört etanol i flertalet vintrar och den har alltid startat!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 18:29 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
andreas-r. Har du provat sign "RoTe:s" tips om att köra startinsprutaren manuellt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 11:48 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Håller nu på och mixtrar med kallstartsinsprutaren på min volvo 740 lh2,4 för att styra den manuellt med en strömbrytare. Har skrapat bort lite isolering på sladden som går till pinne nr 32 på insprutsboxen vid golvet,höger fram, på passagerarsidan,lödat på en sladd som går till en återfjädrande tryckknapp. Sedan kommer det luriga,man ska ju även dra en jordsladd.Har sett på turboforum att dom jordar den andra sladden lite var som helst. Tittar jag på pinnlayouten på lh 2,4 boxen så går pinne nr 17 till chassi ground,borde det inte bli en bra jordning? Själv har jag så länge bara jordat i skenan bakom boxen,verkar funka. Ännu klurigare fråga: Kan man styra vilken ström man vill ha till kallstartsspridaren så att den inte öppnar fullt? Ni som styr era kallstartsspridare manuellt,var har ni jordat? :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I praktiken spelar det nog ingen större roll var man ansluter jord till en strömbrytare för kallstartventilen, men om man vill vara formellt korrekt så bör man förstås ansluta den till styrdonets kraftjord, alltså pinne 17.

Det går inte att styra kallstartventilen "analogt", utan den är antingen till eller från.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 22:27 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Tackar för svar. :D . Min tanke var att om man ger startinsprutaren 6 volt så öppnar den bara till hälften,alltså den ger bara bilen "en lille en" i stället för en "rejäl rackare" :lol: . Men går det inte, så går det inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 23:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vill man att kallstartventilen ska ge mindre bränsle så får man helt enkelt öppna den kortare tid, "dutta till" med strömbrytaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 00:00 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Oki en liten "dutt",inte sitta och halvsova med knappen intryckt :lol: . (Tackar för tips)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011