Laban skrev:
Samtidigt så bör väl bränslekonsumptionen öka eftersom det blir mindre mängd energi i bränslet. Vi har ju bara flyttat destillationsprocessen till motorn istället. Känns lite tveksamt att det skulle leda till några större vinster totalt sett.
Separation av etanol och vatten är visserligen en endoterm process men endast av marginell betydelse i jämförelse med spillvärmen som kastas bort vid destillationen. Således bör den termiska verkningsgraden i förbränningsmotorn inte påverkas nämnvärt negativt av hög vattenhalt.
Detta styrks i denna rapport:
digitalcarPUNKTorg/technical/papers/2007-01-1867Citat:
Improving Ethanol Life Cycle Energy Efficiency by Direct Utilization of Wet Ethanol in HCCI Engines
Abstract: ...The results of the paper show that an HCCI engine with efficient heat recovery can operate on a 35-65% volumetric mixture of ethanol and water while achieving a high brake thermal efficiency (38.7%) and very low NOx (1.6 parts per million, clean enough to meet any existing or oncoming emissions standards). Direct utilization of ethanol at a 35% volume fraction reduces water separation cost to only 3% of the energy of ethanol and coproducts (versus 37% for producing pure ethanol), and improves the net energy gain from 21% to 55% of the energy of ethanol and coproducts.
Laban skrev:
Tja, det fungerar ju. Men hur blir det med kallstarter?
Tja, det finns väl lika många lösningar på detta som det finns kreativa uppfinnare. Smartplug t.ex. som kan sätta fyr på mycket magra och svårantändliga blandningar:
webs1.uidahoPUNKTedu/niatt/research/Final_Reports/KLK316_N01-09.pdfAndra sätt är att använda alternativt bränsle under varmkörning etc.
Laban skrev:
Sen tycker jag det känns lite tveksamt att frakta över 40% vatten tillsammans med etanolen från ex Brasilien.
Sjöfrakt är energisnålt. Den specifika energiåtgången ligger runt 0,01 kWh/tonkilometer för en större oljetanker. En korrekt uppställd energikalkyl skulle visa om destillationsvinsterna överstiger den ökade energiåtgången för transporten.